۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۶۵۵۴۲۷

چند خبر کوتاه از بازار کتاب

چند خبر کوتاه از بازار کتاب
ترجمه اعوانی از «تاریخ فلسفه»، انتشار زندگی‌نامه سردار شهید سیدمهدی لاجوردی و انتشار اسناد تازه درباره طیب حاج‌رضایی از مهم‌ترین اخبار بازار نشر هستند.
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ترجمه اعوانی از «تاریخ فلسفه»، انتشار زندگی‌نامه سردار شهید سیدمهدی لاجوردی و انتشار اسناد تازه درباره طیب حاج‌رضایی از مهم‌ترین اخبار بازار نشر هستند.

ترجمه اعوانی از «تاریخ فلسفه» در بازار کتاب
این کتاب  در نهمین چاپ خود در ۴۶۴ صفحه با قیمت ۴۵ هزار تومان در انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: کتاب «تاریخ فلسفه» اثر فردریک چارلز کاپلستون یکی از برجسته‌ترین آثار کلاسیک در زمینه تاریخ فلسفه است که در ۱۱ جلد به نگارش درآمده‌است. کاپلستون فیلسوف و تاریخ‌نگار بریتانیایی در فاصله سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۷۴ مجموعه نه‌جلدی «تاریخ فلسفه» را تألیف می‌کند و با انتشار آن به شهرت می‌رسد. او که سابقه تدریس در دانشگاه‌های آکسفورد شایر و دانشگاه گریگوری را دارد، در کنار تألیف این اثر و نیز بازخوانی و بسط آرای توماس آکویناس با انجام مناظره‌ای درباره وجود خداوند با برتراند راسل در ۱۹۴۸ نیز معروف شده است.

این مجموعه نه‌جلدی در انتشارات علمی و فرهنگی با همراهی مترجمانی، چون سیدجلال‌الدین مجتبوی، عبدالحسین آذرنگ، اسماعیل سعادت، داریوش آشوری، غلامرضا اعوانی، ابراهیم دادجو، بهاءالدین خرمشاهی و امیرجلال‌الدین اعلم به انجام رسیده است. جلد چهارم این مجموعه به بررسی وضعیت فلسفه غرب از دکارت تا لایب‌نیتز اختصاص دارد که با ترجمه غلامرضا اعوانی منتشر شده است.

این کتاب درباره بخش قابل توجهی از تاریخ فلسفه غرب در دوران پیش از ظهور کانت بحث می‌کند که به دوره ظهور نظام‌های فلسفی عقل‌گرا مشهور است.

در بخشی از مقدمه فصل اول از این کتاب می‌خوانیم:

غالباً گفته می‌شود که فلسفه جدید با دکارت یا با فرانسیس بیکن در انگلستان آغاز شده است. شاید مستقیماً آشکار نباشد که با چه توجیهی لفظ «جدید» به تفکر قرن هفدهم اطلاق می‌شود، اما اطلاق این لفظ به وضوح متضمن آن است که میان فلسفه قرون وسطی و دوره مابعد آن شکاف و فاصله‌ای وجود دارد و نیز هر یک واجد خصوصیات مهمی است که دیگری فاقد آن است.

فیلسوفان قرن هفدهم مسلماً بر آن بودند که انقطاع و فاصله‌ای میان سنت‌های فلسفی گذشته و آن‌چه خود درصدد پرداختن به آن بودند وجود دارد. کسانی از قبیل بیکن و دکارت کاملاً اقناع شده بودند که در حال درافکندن طرحی نو در فلسفه‌اند... به آسانی می‌توان فهمید که چگونه فیلسوفانی که تحت تأثیر آرمان روش ریاضی بودند به این نتیجه رسیدند که کاربرد این روش در حوزه فلسفه می‌تواند به کشف حقایق تاکنون ناشناخته‌مانده درباره واقعیت منتهی می‌شود. به هر جهت برای ارزیابی اهمیت دکارت در جست‌وجوی یقین و نظر او به ریاضیات به عنوان نمونه استدلال، شایسته است که احیای شکاکیت را که یکی از جنبه‌های بارز تفکر رنسانس بوده است مد نظر داشته باشیم.

روز‌های لاجوردی

انتشار زندگی‌نامه سردار شهید سیدمهدی لاجوردی در حکایت «روز‌های لاجوردی»

حکایت «روز‌های لاجوردی»، زندگی‌نامه سردار شهید سید مهدی لاجوردی، فرمانده گردان زرهی امام سجاد (ع) لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در ۳۱۹ صفحه منتشر شد.

حکایت «روز‌های لاجوردی»، زندگی‌نامه سردار شهید سید مهدی لاجوردی، فرمانده گردان زرهی امام سجاد (ع) لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در ۳۱۹ صفحه مننتشر شد.

این کتاب بیست و هفتمین کتاب از مجموعه بیست و هفتی‌ها به قلم «مریم عرفانیان» است که بر اساس مصاحبه‌هایی که با خانواده و دوستان و هم رزمان شهید با بیانی روان و صمیمی انجام شده، می‌پردازد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«هیکل سیدمهدی درشت بود و دستش سنگین. وقتی عصبانی می‏شد، همه چیز را تار و مار می‏‌کرد. اما از وقتی وارد جنگ شده بود، توبه کرد. عصبانی که می‏شد، خودش را به در و دیوار می‏زد و می‌گفت: «منو عصبانی نکنین، من توبه کردم.» حالا چنین آدمی ‏با سر و وضعی آشفته از عملیاتِ خیبر برگشته بود و یک عده با دیدن حالِ او و دوستانش حرفی را به زبان آورده بودند که نباید می‌‏گفتند. سیدمهدی بی‏‌اعتنا به اطرافش پیش می‏‌آمد. بند‌های پوتین خاک‏ آلودش باز بود. پیراهنش روی شلوارش افتاده و کثیف بود. چهره‌اش عرق کرده و موهایش چسبیده بود به‌پیشانی اش.

-‏ وااای! سید الآن به‏م‏ ریخته. اگه جوونا دوباره متلک بگن، ممکنه قاطی کنه.

عمار این حرف را زیر لب گفت و به جوان‏‌ها نگاه کرد. جوان‌‏ها از متلکی که گفته بودند، می‌‏خندیدند ...»

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب حاضر را با ۱۰ درصد تخفیف به قیمت ۲۷هزار تومان فقط تا روز ۲۹خردادماه از نشر ۲۷ بعثت تهیه و مطالعه کنند.

لوطی انقلابی
انتشار اسناد تازه درباره طیب حاج‌رضایی
کتاب «لوطی انقلابی» به قلم محمد جعفربگلو حاوی ناگفته‌هایی از زندگانی طیب و اسناد تازه‌منتشر شده درباره فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی اوست.

تازه‌ترین اثر از تولیدات انتشارات سوره مهر در قالب کتاب با موضوع زمانه و زندگی طیب حاج‌رضایی روانه بازار نشر شد.
بر اساس همین گزارش، کتاب «لوطی انقلابی» به قلم محمد جعفربگلو حاوی ناگفته‌هایی از زندگانی طیب و اسناد تازه‌منتشر شده درباره فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی اوست.

در بخشی از مقدمه این اثر می‌خوانیم:
«طیب حاج‌رضایی نماینده لوطیانی بود که در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ عمق پیوستگی خود با مرجعیت شیعه را به اثبات رسانده و در برابر استبداد پهلوی قد علم کرد. وی که از اوایل دهه سی سابقه مراوده با دربار پهلوی را در کارنامه داشت در همان دوران نیز پیوستگی خود با روحانیت را قطع نکرد. این ارتباط پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و انزوای روحانیت بیشتر هم شد به‌طوری‌که گزارشگر ساواک این ارتباط را به «تغییر لحن» طیب حاج‌رضایی تعبیر کرد. سرانجام، طیب خان در ابتدای دهه ۴۰ دین خود را به مرجعیت شیعه و روحانیت مبارز که در راس آن حضرت امام خمینی (ره) قرار داشت ادا کرده و با رد درخواست دربار مبنی بر اعتراف دروغ درباره امام خمینی شهادت را با آغوش باز پذیرفت.»

«لوطی انقلابی» در چهار فصل، حیات سیاسی و اجتماعی طیب حاج‌رضایی را از کودکی تا تیرباران در ۱۱ آبان ۱۳۴۲ بررسی کرده است. در این کتاب برای نخستین‌بار وصیت‌نامه دست‌نویس طیب که یک شب قبل از تیرباران به پسرش بیژن تحویل داد نیز منتشر شده است.

گفتنی است «لوطی انقلابی» با قیمت ۳۵ هزار تومان، در قطع رقعی و در ۲۳۲ صفحه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به سایت «سوره مهر» به آدرس www.sooremehr.ir مراجعه کنند و یا با شماره ۶۶۴۶۰۹۹۳ تماس حاصل نمایند تا این کتاب را با پست رایگان دریافت کنند. /۹۲۵/ت303/ق
ارسال نظرات