۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۶۵۵۶۷۸
رئیس فرهنگ‌سرای قرآن:

تلاوت قرآن بهانه‌ای برای ترنم نیست / قاری باید در خدمت کلمات باشد

تلاوت قرآن بهانه‌ای برای ترنم نیست / قاری باید در خدمت کلمات باشد
خاکی با بیان اینکه نباید تلاوت قرآن را بهانه‌ای برای آواز خواندن و ترنم قرار داد، گفت: قاریان خود را در اختیار کلمات قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا، رحیم خاکی در جلسه آموزش مقامات موسیقایی قرآن، که به صورت ارتباط تصویری از پیچ اینستاگرام مرکز فعالیت‌های قرآنی کیش پخش شد، در رابطه با موضوع تلاوت قرآن اظهار کرد: غرض از تلاوت قرآن و آهنگین کردن این نیست که کلمات را در خدمت آهنگ قرار دهیم، یعنی نباید قرآن خواندن را بهانه‌ای برای آواز خواندن یا ترنم و ... قرار دهیم. این موازین و قواعد را می‌آموزیم تا آیات قرآن را همراه با نظم بخوانیم. هنر تلاوت قرآن بسیار فاخر، درجه یک و کارساز است که از زمان ظهور اسلام و همراه با پیامبر اکرم(ص) آغاز شده و ایشان نیز از این هنر نهایت استفاده را برده‌اند.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن افزود: در طول این هزار و چهارصد سال نیز مردم پیوسته برای شنیدن این آیات از خود علاقه نشان داده‌اند و تلاوت قرآن اثرات متعددی داشته است. همچنین، نشستن و شنیدن صوت قرآن از حنجره افراد خوش‌صدا یک رسم است که فاخر ماندن و فاخر شدن آن وابسته به این است که آن را با هنر و اصول منظمی خلق کنیم تا مردم حوصله کنند و با علاقه بشنوند.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: تلاوت‌هایی که در طول حدود ۱۰۰ سال گذشته ماندگار شده (که قطعاً پیش از آن نیز بسیاری در امر تلاوت قرآن کار کرده‌اند) به دلیل اصول و نظمی است که در ارائه آن‌ها وجود دارد و باعث شده که قرآن را منظم بخوانیم و با این آهنگ‌ها و قواعد بتوانیم زیبایی و تلحین را به حداکثر برسانیم.

خاکی تصریح کرد: البته باید مراقب بود که روندی را در تلاوت طی نکنیم که کلمات قرآن به دنبال ما بدوند، بلکه ما باید خود را در خدمت آیات و معانی قرآن قرار دهیم و طوری خود را غرق در معانی آیات کنیم که خداوند متعال خود تفضل کند تا بتوانیم این نغمات و آهنگ‌ها، درس‌ها و تکنیک‌ها را به نحو احسن به خدمت بگیریم و خشوع و خضوع در تلاوت نمود یابد و مردم احساس کنند که هر جایی نیاز به شادی است از تلاوت قرآن بهره ببرند و شاد شوند، همانند تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل که گاهی مستمعان را با تلاوت خود به وجد می‌آورد.

وی اظهار کرد: محافل و مجالس نباید به شکلی برپا شوند که نوجوانان و جوانان از تلاوت قرآن سوءاستفاده کنند و طوری قرآن بخوانند که احساس شود، کسی در حال آواز خواندن است یا شروع به انشاد دینی با چارچوب آزاد مختص به خود کنند. قرائت قرآن قواعد مربوط به خود را دارد و باید این قواعد را اخلاقی، شرعی و عرفی آموزش دهیم و به امانت بسپاریم تا شأن قرآن را حفظ کند و مرتب و تمیز بخواند و خود را در اختیار کلمات قرآن قرار دهد.

ارسال نظرات