۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۵۷۵۲۷
مدیر مدرسه علمیه الزهرا بجنورد:

دست‌یابی به کمال مستلزم شناخت امام و تأسی به انوار الهی اهل‌بیت است

دست‌یابی به کمال مستلزم شناخت امام و تأسی به انوار الهی اهل‌بیت است
خانم رحمانی گفت: ائمه اطهار (ع) مصداق بارز صراط مستقیم هستند و بر این اساس برای رسیدن به کمال راهی جز شناخت امام (ع) و تأسی به این انوار الهی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، درنا رحمانی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) بجنورد، امروز در نشست امام شناسی که با محوریت شرح و تحلیل زیارت جامعه کبیره در این مدرسه علمیه برگزار شد، اظهار کرد: انسان‌ها برای رسیدن به کمال الهی در حرکت‌اند و از طرفی غرایز در انسان‌ها دارای شدت و ضعف هست.

وی ادامه داد: ازاین‌رو همه موظف هستند این غرایز را در مسیر درست قرار دهند و خداوند کریم برای این امر برای ما الگوهایی قرار داده است.

خانم رحمانی افزود: ائمه اطهار (ع) مصداق بارز صراط مستقیم هستند و بر این اساس برای رسیدن به کمال راهی جز شناخت امام (ع) و تأسی به این انوار الهی نیست، لذا ضرورت امام شناسی و مطالعه و تدبر در زیاراتی چون جامعه کبیره که بندبند فرازهای آن اوصاف و ویژگی‌های امام و سبک زندگی آن‌ها را بیان می‌کند، روشن می‌شود.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: ما دو نوع زیارت داریم؛ زیارت از راه نزدیک و رفتن به مضجع شریف آن‌ها و زیارت از راه دور در قالب خواندن زیارت‌نامه که ما باید در هر دو نوع آداب زیارت را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: آداب ظاهری زیارت عبارت‌اند از پرهیز از محرمات، حلال بودن مال، وضو و غسل و... و آداب باطنی آن شامل توبه و استغفار، رعایت مسائل اخلاقی و آداب معاشرت با اطرافیان و هم‌سفران و مهم‌تر از همه معرفت نسبت به ائمه (ع)؛ زیرا طبق روایت اگر زائر عارف به حقه باشد جنت برای وی واجب می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) با بیان اینکه از انواع زیارت می‌توان به زیارت مأثور و غیر مأثور اشاره کرد، گفت: زیارت مأثور زیارتی است که متن آن از امام معصوم (ع) باشد که یا اختصاصی یک امام است مانند زیارت خاصه امام رضا (ع) و... یا زیارت عام که برای همه ائمه است، مانند زیارت جامعه کبیره و امین‌الله و...

وی به ویژگی‌های زیارت مأثوره اشاره کرده و افزود: در زیارت مأثور امام کیفیت اظهار و محبت و مودت را به ما می‌آموزد همچنین ما از کلام امام متوجه مقام و علم امام هم می‌شویم.

خانم رحمانی در ادامه نکاتی پیرامون زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت: وجه تسمیه زیارت جامعه کبیره از این جهت است که این زیارت را می‌توان برای تمامی ائمه معصومین (ع) قرائت کرد و به آن کبیره گفته می‌شود چون به‌صورت مفصل از امام هادی (ع) نقل شده و سندش هم کاملاً موثق بوده است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
جامعه را خراب کردید حالا دارید مردم را امر به معروف میکنید
0
0