۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۶۶۱۹۰۸
آیت‌الله میرباقری مطرح کرد؛

خود محوری انسان؛ عامل فساد عالم

خود محوری انسان؛ عامل فساد عالم
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: فساد ناشی از فعل ما است که یعنی از مدار توحید بیرون رفته‌ایم و به درست کردن فساد پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در شب هفتم هیأت ثارالله با اشاره به آیه 22 سوره مبارکه انبیاء گفت: اگر در سماوات و ارض غیر از حضرت حق آلهه دیگری می‌بود این عالم به فساد کشیده می‌شد و وقتی بر مدار صلاح و الوهیت حضرت حق شود این عالم به فساد کشیده نخواهد شد.

وی افزود: الله تبارک و تعالی که آله حقیقی است و قرآن به صورت مکرر تکرار می‌کند که این نام گذاری میل خاص ما انسان‌ها نیست بلکه آن ذات اقدسی است که باید واجد اسماء حسنی باشد وگرنه آله نیست و اسامی که در جوشن کبیر یاد می‌شود تماماً ذیل اسم الله هستند.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به آیه «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ» نسبت به نیاز انسان به اسامی حسنی ابراز داشت: این وجود مقدس و ذات مقدس است و تمام عالم با این اسماء هدایت می‌شود و اگر بنا بود غیر این چنین خدایی آله دیگری وجود داشته باشد به کشمکش کشیده می‌شد.

وی با اشاره به «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ادامه داد: در آن حوزه‌ای که در عالم به ما اختیار و اذن داده‌اند که بتوانیم در پذیرش این خداوند اختیار داشته باشیم؛ اما از طرفی به ما مسیر رشد و غی را آموخته‌اند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم نسبت به محدوده توانایی و اختیارات انسان اظهار داشت: آتش تحت فرمان ما نیست که بگوییم بسوزان یا نسوزان ولی می‌توانم برای طبخ غذا از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از آن جایی که آله‌ها می‌آیند فساد درست می‌شود و اصل فساد در اینجاست که ما بتوانیم شیطان یا نفس خودمان را آله برای خودمان قرار بدهیم.

آیت‌الله میرباقری به ترس و خوف از خداوند اشاره کرد و تصریح کرد: ما وقتی از قدرتی بترسیم در حقیقت او را مورد پرستش قرار داده‌ایم و این‌طور فساد درست می‌شود.

وی با اشاره به «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ» بیان کرد: این فساد ناشی از فعل ما است که یعنی از مدار توحید بیرون رفته‌ایم و به درست کردن فساد پرداخته‌ایم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با آیات سوره قارعه اشاره کرد و هشدار داد: اصحاب کهف نزدیک به ۳۰۰ سال به خواب رفتند و وقتی بیدار شدند آن میزان و معیار و پولی را که با خود همراه داشتند دیگر در میزان جدیدی که قرار گرفته بود قبول نشد.

وی ادامه داد: وقتی هم که آن قارعه رخ بدهد و تمام میزان‌ها و ترازوها از کار بیفتد دیگر هیچ مکیال و میزانی جز مکیال و میزان الهی ارزش نخواهد داشت و هر کسی مکیال و میزانی ثقیل‌تر داشته باشد در زندگانی‌اش راضی خواهد بود.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به سخن «علی مع الحق و الحق مع علی» ابراز کرد: همه ترازو ها در اینجا تعریف می‌شود و هر چیزی ارزشش به میزان تعلق به این دستگاه است و در مقابل هر وزنی قرار بگیرد مانند طوفان در فنجان چای تصور می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر ما از مدار الوهیت بیرون برویم، فساد در عالم پیدا می‌شود؛ یک زمان فراعنه فساد کردند و خداوند متعال حضرت موسی(ع) را برای هدایت فرستاد و یک زمان نیز نمرود فساد کرد و خداوند حضرت ابراهیم(ع) را برای هدایت او فرستاد تا بتکده‌ها چه از نوع نرم و چه از نوع سخت نابود شوند.

ارسال نظرات