۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۶۲۸۹۸
کارشناس ارشد خانواده مطرح کرد؛

بی هویتی؛ ارمغان سند ۲۰۳۰

بی هویتی؛ ارمغان سند ۲۰۳۰
هرمزگان - حجت‌الاسلام غلامی، بی هویتی را ارمغان سند ۲۰۳۰ دانست و گفت: اصل مهم تربیت در برخی مدارس فراموش شده است.

حجت‌الاسلام احمد غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، سند 2030 را طرحی استعماری خواند و گفت: ارائه آموزش و پرورش بهتر، هدف این سند نیست بلکه به دنبال به استثمار کشیدن و نابودی نوجوانان، جوانان و خانواده و ارزش‌ها است. 

وی در ادامه افزود: چون متولیان تدوین سند 2030 به خوبی دریافتند که بهترین فرصت برای اجرای نقشه های شوم‌شان، در مدارس است نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورها، اقدام به تهیه این سند کرده و طبق معاهدات آموزش در دنیا به فراخور کشورها ابلاغ کردند که ایران یکی از این کشورها بود.

کارشناس ارشد مشاور خانواده در ادامه بیان داشت: اگر مقام معظم رهبری به موقع از اجرای سند 2030 جلوگیری نمی‌کردند فاجعه ای در کشور رخ می‌داد و سبب بروز بی بند و باری و از بین رفتن روحیه دینی، مذهبی و انقلابی و ارزشی می شد. این اقدام به موقع رهبری، با واکنش خوبی روبه رو شد.

حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: متاسفانه این سند در برخی مراکز آموزشی و مدارس که اغلب غیر انتفاعی بوده و نظارت چندانی بر روی فعالیت‌های آنان صورت نمی‌گیرد به چشم می‌خورد. مواردی از قبیل اختلاط جنسیتی و مسائل اخلاقی و ... اجرا می‌شود و کسی نیز از انجام این گونه اقدامات جلوگیری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اکثر برنامه‌های اجراشده در کشور با روح سند 2030 مغایرت دارد، گفت: کیفیت امور آموزشی و به ویژه تربیتی در مدارس کاهش یافته و آسیب‌های ناشی از انجام اقدامات انجام شده در برخی مدارس غیر انتفاعی، کمتر از سند 2030 نیست.

کارشناس ارشد خانواده با انتقاد از اینکه نظارت چندانی بر فعالیت‌های تربیتی برخی مدارس غیر انتفاعی صورت نمی‌گیرد، افزود: آموزش و پرورش با توجه به ورشکستگی مالی و عدم توانایی اداره این گونه مدارس، این مراکز را به حال خود رها کرده و این مدارس در انجام فعالیت های تربیتی صاحب اختیارند. 

حجت الاسلام غلامی در ادامه به کاهش نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه تعدای از نیروهای آموزش و پرورش و معلمان بر خلاف معلمان در سال‌های گذشته، دغدغه تربیت ندارند و نسبت به آن بی‌تفاوت هستند و این موضوع سبب نگرانی خانواده‌ها شده است.

وی به تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت پیش دبستانی ها و مهدهای کودک اشاره کرد و افزود: تذکرات معظم له به این دلیل است که متاسفانه بعد از گذشت چهل سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، هنوز به دلیل واگذاری این مراکز و مسؤولیت آنها، برخی دستگاه‌ها اختلاف نظر دارند. این درحالی است که به مراکز پیش دبستانی و مهدکود‌ک‌ها به عنوان نقطه شروع تربیت و آموزش فرزندان با دید اقتصادی نگاه می‌کنند.

کارشناس ارشد خانواده همچنین از مراکز پیش دبستانی و مهدکودک ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی نام برد و ابراز داشت: مراکزی با عنوان مهدکودک یا پیش دبستانی که جنبه علمی، آموزشی و تربیتی ندارند، افتتاح می‌شود و با گرفتن شهریه‌های هنگفت از والدین، به مدت چند ساعت، فعالیت‌هایی مغایر با اهداف نظام (سند 2030) را انجام می‌دهند که از آن غافل بوده ایم.

حجت الاسلام غلامی گفت: برخی مراکز پیش دبستانی و مهدکودک ها علیرغم فقد صلاحیت، اما به دلیل برخورداری از ساختمان شیک و تبلیغات و همچنین عدم حمایت مالی از سوی دولت، به مرکزی برای درآمدزایی تبدیل شده که برای جامعه امروزی مصیبت بار است. 

وی با بیان اینکه «رقص و مختلط بودن دختر و پسر» در برخی از مهدکودک‌ها عادی شده که به آموزش فرزندان آسیب می‌زند، افزود: همچنین صدور مجوز فعالیت برای مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی همانند مجوز به مغازه‌ها به راحتی صورت می‌گیرد که آسیب‌های این مراکز به مراتب بیشتر از مدارس است.

کارشناس ارشد مشاور خانواده در پاسخ به این سوال که آیا آموزه‌های اسلامی با سند ۲۰۳۰ هم راستاست یا مغایرت دارد؟، گفت: این سند به دنبال حذف ارزش‌ها و اعتقادات دینی و اسلامی ماست و بدون شک، اجرای آن سبب متضرر شدن کشور خواهد شد بنابراین این سند با شرع و قانون اساسی ایران مغایرت دارد.

حجت الاسلام غلامی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اساس تربیت در اسلام با جامعه غرب چگونه است، اظهار داشت: دین مبین اسلام بر مبنای عدالت و انسان سازی بنا شده که این امر مهم در غرب کمتر یافت می‌شود. در بیان آثار شوم تربیت غیر دینی و غیر انسانی در غرب همین بس که تعداد خانه‌های سالمندان در غرب زیاد است، درحالی که در دین مبین اسلام، به رعایت احترام و حفظ جایگاه سالمندان در بین خانواده‌ها تاکید فراوانی شده است.

وی با طرح این سوال که آموزش مهم تر است یا تربیت، افزود: خداوند در سوره جمعه ابتدا تزکیه و سپس آموزش را امری ضروری دانسته است. همه ما معتقد به تربیت اسلامی و انسانی هستیم. 

کارشناس ارشد خانواده با تاکید بر اینکه خطر دانشمندان بدون تزکیه خطر بسیار بزرگی است، خروجی تربیت صحیح را آموزش خوب و مناسب عنوان کرد و گفت: نتیجه آموزش بدون تربیت، سبب ورود عده‌ای افراد جانی به جامعه خواهد شد. 

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه اجرای سند ۲۰۳۰ یک نوع دریافت هویت ایرانی اسلامی از دانش‌آموزان است، ابراز داشت: اگر ما زیر بار ننگین اجرای سند 2030 می‌رفتیم تمامی ارزش‌های دینی و اسلامی و همچنین انقلابی ایران اسلامی از کتب درسی دانش آموزان حذف می‌شد.

وی در خصوص سند بنیادین نظام آموزشی که بر مبنای دین‌ اسلام و آموزه های دینی آماده شده‌ است نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: دبيرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شوراي عالي آموزش و پرورش با تأييد سند فلسفه تعلیم و تربيت جمهوري اسلامی ايران، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در سال 95 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب نهائي رسيده که تحقق ارزش ها و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی، تعلیم و تربیت، تحقق جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی و ... از جمله موارد بیان شده در این سند است که می بایست اجرایی شود.

کارشناس ارشد خانواده به اشاره به کوتاهی دستگاه‌های مسؤول در سکولاریسم شدن مدارس و فراموشی اصل مهم تربیت اشاره و بیان داشت: برخی دستگاه ها کوتاهی کرده اند از این رو مردم باید آگاه شوند و به صحنه بیایند.

حجت الاسلام غلامی به نقش دستگاه های فرهنگی و رسانه ها در ارائه و تبیین راه‌های جلوگیری از صدمات روحی و روانی به جامعه اسلامی بیان کرد: دستگاه های فرهنگی باید با پرهیز از کلی‌گویی و بیان اصولی آسیب‌ها و خطرات جدی سند 2030 به صورت کارشناسی شده در همایش ها مردم را از این خطرات آگاه کنند. همچنین رسانه‌ها با تشکیل میزگرد و سلسله مقالات مستند، آسیب‌های سند 2030 را به گوش مردم برسانند که در این میان، صدا و سیما نقش برجسته و اساسی‌تری دارد./851/ت301/ب1

ارسال نظرات