۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۶۳۰۸۹
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

امام سجاد تهدید ایام اسارت را به فرصت روشنگری تبدیل کردند

امام سجاد تهدید ایام اسارت را به فرصت روشنگری تبدیل کردند
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: یکی از کسانی که در کربلا تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و توانست پیام عاشورا را ماندگارسازی کند امام سجاد (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در خطبه‌های غیرحضوری بجنورد، با گرامیداشت شهادت امام سجاد (ع)، به تبیین حدیثی از این امام همام پرداخت و اظهار کرد: امام چهارم شیعیان می‌فرماید: «ویل لِمَن غَلَبَت إحداتُهُ عَشَراتِهِ»؛ یعنی وای به حال کسی که یک‌هایش (گناهانش) بر ده‌هایش (حسناتش) غلبه پیدا کند.

وی افزود: اگر بدی انجام داده و گناهی مرتکب شویم در پرونده اعمال ما یک گناه نوشته می‌شود اما اگر کار خوبی انجام دهیم خداوند هر حسنه‌ای را ده برابر در نظر می‌گیرد، حال اگر یگانه‌های ما بر ده‌گانه‌های ما غلبه کند این نشانه بیچارگی ما است؛ یعنی آن‌قدر گناه کرده‌ایم که تعداد این گناهان ما از ده برابر حسنات ما بیشتر شده و انسانی که سیئات او بر حسنات او غلبه کند بیچاره است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به ایام اسیری اهل‌بیت و شهادت امام سجاد (ع)، افزود: درس بزرگی که باید از امام سجاد (ع) برای مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... خود بیاموزیم تبدیل تهدیدها به فرصت است.

وی اضافه کرد: بعضی از انسان‌ها فرصت ساز بوده و هنر و مدیریت فرصت سازی دارند و فرصت کار خیر، دستگیری از نیازمندان، اصلاح جامعه، جهش تولید، انتشار فرهنگ ناب اسلام و ... را خلق می‌کنند، این افراد فرصت‌های خوب را ایجاد می‌کنند تا در آن فرصت‌ها، کارهای خوب شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: دسته دوم افرادی فرصت سوز هستند که فرصت‌های کار خیر را از بین می‌برند و در این فرصت‌ها، کار حرام می‌کنند درنتیجه دچار خسران و زیان می‌شوند.

وی با بیان اینکه فرصت سازان و فرصت سوزان در سوره والعصر معرفی شده‌اند، تصریح کرد: درواقع انسان‌هایی که از عمر و ساعات زندگی خود به‌درستی بهره نبرند در خسارت و زیان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اما دسته سوم انسان‌ها ممتاز و رهبر و مدیر هستند، کسانی که قدرت تغییر شرایط را داشته و می‌توانند وضعیت‌ها را مبدل و دگرسازی کنند.

وی اضافه کرد: انسان‌های بزرگ و موفق و مسلط بر خود و زمان خود کسانی هستند که تهدیدهای زندگی را به فرصت تبدیل کرده و از آن بهره کافی در مسیر دین‌داری گرفته و به مردم هم بهره می‌رسانند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یکی از کسانی که در کربلا تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و توانست پیام عاشورا را ماندگارسازی کند امام سجاد (ع) است.

وی افزود: این امام همام بعد از عاشورا صحیفه سجادیه در قالب دعاها نوشت و این‌گونه اسلام ناب را ارائه و تبیین کرد؛ زیرا صحیفه سجادیه در زمانی به دست امام سجاد (ع) نوشته شده که زیر نظر بنی‌امیه و تحت‌فشار بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امام در چنین شرایطی فرهنگ عمیق و جمیلی را پایه‌گذاری و معارف بلند قرآنی را در قالب دعا برای امت اسلام ذخیره‌سازی کرد و گنجینه‌ای به نام صحیفه سجادیه را در اختیار ما گذاشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی اظهار کرد: امام سجاد (ع) با این اقدام خود تهدیدهای دوران اسارت و تحت نظر بودن را به فرصت تبدیل و فرهنگ اسلام ناب را غنی‌سازی کرد./9314/پ202/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات