۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۶۳۲۳۹
گزارش؛

همه آنچه باید درباره طبری بدانیم

همه آنچه باید درباره طبری بدانیم
حکم نهایی یکی از پرونده های طبری عبارت از ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشا و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اکبر طبری مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به ترتیب در دوران ریاست آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی و آیت الله صادق لاریجانی بر قوه قضائیه و عضو سابق هیأت رییسه فدراسیون کنگ فو و هنرهای رزمی بوده‌است.

طبری هفت روز پس از آغاز به کار سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضائیه، نخستین مقامی بود که برکنار شد. وی در ۲۳ تیر ۱۳۹۸ توسط اطلاعات سپاه پاسداران در آمل بازداشت شد. در کیفرخواست طبری از او به عنوان متهم ردیف اول نام برده شده‌است.

در زیر بخشی از اتهامات اکبر طبری را مرور می کنیم:

ـ مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی و اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد،

ـ اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان و اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان و اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا،

ـ تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال،

ـ دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر،

ـ معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روما و دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کمد در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال،

ـ اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده و سوء استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین و اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری،

تا کنون حدود 13 جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات آقای طبری برگزار شده است که پس از این تعداد جلسه، روز گذشته حکم قطعی یکی از پرونده های وی توسط غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد.

/////////////

حکم نهایی یکی از پرونده های اکبر طبری

وی حکم نهایی یکی از پرونده های اکبر طبری را در جمع اصحاب رسانه اینگونه بیان کرد:

اکبر طبری در این پرونده ۱۰ عنوان اتهامی داشت که در ۸ مورد دادگاه وی را مجرم شناخت، در دو عنوان اتهامی مجرمیت وی برای دادگاه به اثبات نرسید؛ او بابت تشکیل شبکه چند نفره ارتشا با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد محکوم شده است که حکم آن عبارت است از:

ـ ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشا،

ـ انفصال دائم از خدمات دولتی

ـ بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی

در عنوان اتهامی تحت عنوان پولشویی اکبر طبری به ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری و قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال موضوع پولشویی محکوم شده است.

تعداد بازدید : 6

تصاویر کمتر دیده شده از ویلای لوکس و آپارتمان‌های ضبط شده اکبر طبری

 

اموال ضبط شده اکبر طبری نیز بدین شرح است:

ـ سه دستگاه آپارتمان مسکونی در برج روما در کامرانیه تهران که یک واحد به مساحت ۶۳۳ متر و واحد دیگر به مساحت ۳۸۸ متر و واحد سوم به مساحت ۳۸۰ متر.

ـ یک واحد آپارتمان در خیابان پاسداران در یکی از برج‌های مجلل به مساحت ۶۳۳ متر.

ـ ۵ قطعه زمین در شهرستان بابلسر که تبدیل به یک باغ ویلای بسیار بزرگ شده و ویلایی مجللی در آن ساخته شده است و یک قطعه زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ متر در نجارکلای لواسان.

ـ یک واحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر در مجتمع اداری سانا و یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر در بلوار کریم خان زند و طبقات پنج و شش ساختمان احداثی در بلوار کریم خان زند به عنوان بخشی از اموال و وجوه ناشی از ارتشا.

در مجموع این متهم به قریب به هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده و علاوه بر آن به حدود ۱۷۹ میلیارد ریال ضبط وجوه نقدی ـ که بابت ارتشاء اخذ کرده و املاکی که اشاره کردم ـ محکوم شده است؛ در شش مورد دیگر به تناسب با عناوین اتهامی دادگاه بر اساس ضوابط و مقررات قانونی، حکم به مجازات حبس و جزای نقدی صادر کرده است.

در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون مجازات اشد که سی و یک سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی است، قابل اجراست.

فرهاد مشایخ فریدون به جرم مشارکت در تشکیل شبکه چند نفره ارتشاء با لحاظ مساعدت و همکاری که در کشف جرم کرده و با تخفیفات موردنظر دادگاه به ۱۵سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده است؛ در مورد رسول دانیال زاده به جرم مشارکت در شبکه ارتشاء به لحاظ اینکه بعد از تشکیل پرونده به کشور بازگشت و در فرآیند دادرسی شرکت کرد، دادگاه تخفیفاتی را اعمال کرده و با لحاظ این تخفیفات به ۱۵ سال حبس محکوم شده است؛ بیژن قاسم زاده سنگرودی به جرم تاثیر دادن نفوذ افراد و همچنین دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و جزای نقدی و حمیدرضا علیزاده به اتهام مشابه به ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از عمل مجرمانه و جزای نقدی محکوم شده است.

دیگر متهمان این پرونده هم محکومیت‌هایی حاصل کردند و این بخشی که مورد رای قرار گرفته یک بخش پرونده است و بخش دیگر در همین دادگاه مفتوح است، به ویژه نسبت به کسانی که الان در خارج از کشور هستند دادگاه هنوز رای نداده و متعاقبا رای خود را صادر خواهد کرد. بخش سوم پرونده هنوز در دادسرا در مرحله تکمیل تحقیقات است و بعد از تکمیل تحقیقات چنانچه دادسرا عقیده‌ای به مجرمیت داشته باشد، پرونده را جهت ادامه رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد کرد.

واکنش برخی کاربران فضای مجازی به حکم پرونده اکبر طبری

یکی از موضوعاتی که آقای طبری در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات خود بیان کرد این بود که در خصوص دریافت رشوه از نجفی و مشایخ(دو متهم اقتصادی) گفت «اینها دوستان من بوده اند و دلشان خواسته به من پول بدهند. دوستانی دارم که اگر بخواهم کل لواسان را به نام من می کنند، 800 میلیارد هم می خواستم می دادند»!

تعداد بازدید : 3
اکبر طبری؛ محبوب دل های متهمان اقتصادی

این موضوع از ابتدا واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت و هم اکنون نیز پس از صدور حکم قطعی یکی از پرونده های اکبر طبری، کاربران فضای مجازی واکنش هایی به این موضوع نشان داده اند که در زیر چند مورد از آنها را مرور می کنیم:

/////////////

یکی از کاربران به نام «ملیحه پژمان» نوشت: محکومیت #اکبر_طبری به 31 سال حبس و ضبط اموال. رفیقاش کجان که به جاش برن حبس...

/////////////

«صاحب دلان» از دیگر کاربران فضای مجازی بود که در حساب توئیتری خود نوشت: دوستان آقای #طبری میتونن تا 31 سال از میوه های باغ لواسان بچینن و برای رفیقشون ببرن.

/////////////

یکی دیگر از کاربران نیز نوشته بود: اگر معاون رییس قوه قضاییه هم باشی فرقی نمی کنه، چون در گام دوم انقلاب اسلامی، عدالت مهمترین اصله و همه در برابر قانون یکسانن! آقای # طبری زندان خوش بگذره...

/////////////

واکنش جالب یکی دیگر از کاربران نیز درخور توجه است: «یکی فساد مالی کرده، گفتن زندان بره؛ می‌گن چرا اعدام نشده! یکی قتل کرده، گفتن اعدام بشه؛ می‌گن زندان بره! این رویه، یعنی مخالفت‌خوانی اولویته؛ در همه فصول.

/////////////

طبری پرونده های مفتوح دیگری هم دارد که همچنان در حال رسیدگی است / ابد و یک روز برای طبری!

خبرگزاری میزان در یادداشتی جوانب رای یکی از پرونده های اکبر طبری را با عنوان «ابد و یک روز برای طبری» مورد بررسی قرار داد.

در متن این یادداشت آمده است:

اکبر طبری تا همین جا و فقط بر اساس یکی از پرونده‌های مفتوحش در سیستم قضایی به یک نوع حبس ابد محکوم شده است، ۵۹ سال حبس که ۳۱ سال آن اجرایی خواهد شد یک معنا بیشتر ندارد: ابد و یک روز!

عناوین اتهامی طبری در پرونده‌ای که مورد رسیدگی قرار گرفته و احکام آن صادر شده است مواردی همچون «تشکیل شبکه ارتشا با وصف سردستگی»، «پولشویی»، «جعل اسناد» و «اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی» بوده است.

حقوقدان‌ها خوب می‌دانند که قاضی با توجه به عناوین جرایم و حدود اختیاراتش بر اساس قانون مجازات اسلامی، حداکثر مجازات‌های ممکن را برای طبری و همدستان قضایی اش در نظر گرفته است.

طبری به واسطه تعدد بیش از سه جرم ارتکابی با بالاترین مجازات‌های ممکن روبرو است که نتیجه اش شده: ۵۹ سال حبس، حدود ۱۰۱ میلیارد تومان جزای نقدی، ضبط تمامی اموال حاصل از رشوه و انفصال دائم از خدمات دولتی پرونده دیگر و عناوین مجرمانه‌ی دیگری در مورد این فرد در دادسرا مفتوح است که باید منتظر نتایح و احکام آن نیز بود.

دیگر قضات متخلف مطرح در این پرونده مثل «قاسم زاده» و «علیزاده» که عناوین مجرمانه شان دریافت رشوه و تاثیر دادن نفوذ اشخاص در تصمیمات قضایی بوده هم به اشد مجازات یعنی ۱۰ سال حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده اند، این یعنی احکامی بسیار سنگین و حداکثری.

نکته جالب در خصوص پرونده اینکه مجرمانی همچون دانیال زاده و مشایخ که پست و جایگاه دولتی نداشتند و در واقع رشوه دهنده بودند احکامشان با یک درجه تخفیف صادر شده، اما در مورد طبری، قاسم زاده و علیزاده که جزء مقامات قضایی بودند هیچ ترحمی نشده و احکام به صورت حداکثری صادر شده است که مصداق بارزی از سخت گیری بیشتر نسبت به تخلفات درون سازمانی است.

عده‌ای میپرسند طبری چرا اعدام نشد، پاسخ این سوال در عناوین اتهامی اوست. قاضی نمیتواند برای جرایمی مثل رشوه حکم اعدام صادر کند، مصادیقی که احتمالا در ذهن سوال کنندگان وجود دارد مربوط به اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی الارض است که خب چنین مواردی در پرونده فعلی طبری موجود نبوده است؛ البته پرونده دیگری از طبری در دادسرا در حال رسیدگی است./841/پ201/ق

ارسال نظرات