۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۶۵۶۴۵
مدیر حوزه علمیه نهاوند مطرح کرد؛

اربعین؛ رسانه قدرتمند جریان عاشورا

اربعین؛ رسانه قدرتمند جریان عاشورا
همدان - حجت الاسلام مولوی گفت: باید گفت که «اربعین، رسانه قدرتمند جریان عاشورا است» و امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نیز کارگردانان این رسانه هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا در همدان، حجت‌الاسلام عباس مولوی، مدیر حوزه علمیه نهاوند اظهار کرد: عاشورا یک جریان است که توسط امام حسین(ع) این جریان در تاریخ شکل گرفت.

این مدرس حوزه با بیان اینکه ما نیز باید چنین دیدگاهی نسبت به عاشورا داشته باشیم، گفت: عده‌ای بر این باورند که عاشورا یک حادثه‌ای بوده که در برهه‌ای از تاریخ به وقوع پیوسته و به اتمام رسیده است و ما اکنون به یاد آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه نتیجه بخشی این دو دیدگاه نسبت به یکدیگر متفاوت است، اضافه کرد: وقتی فرد معتقد باشد که عاشورا یک جریان است بر اهداف والای امام حسین(ع) معتقد و پایبند است در حالی که دیدگاه دوم تنها به گریه و اندوه موقت برایشان ختم می‌شود.

حجت‌الاسلام مولوی با بیان اینکه عاشورا یک جریان و امام حسین(ع) جریان‌ساز است، گفت: یکی از نکات مهم در این میان، نقش اربعین در این جریان است، باید گفت که «اربعین، رسانه قدرتمند جریان عاشورا است» و امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نیز کارگردانان این رسانه هستند.

این مدرس حوزه ادامه داد: اگر امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در این جریان سکوت کرده و تنها مانند مصیبت دیدگان به عزاداری و غم و اندوه می‌پرداختند، جریان عاشورا هیچگاه فراملی نشده و به گوش آیندگان نمی‌رسید و در همان کربلا تمام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه برخی بر این باورند که این دو بزرگوار پس از ۴۰ روز به زیارت مزار شریف امام حسین(ع) مشرف شدند و برخی دیگر بر آنکه که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، یک سال پس از واقعه عاشورا به کربلا اعزام شدند، گفت: آنچه در جریان عاشورا مهم است، «سرآغاز جریان زیارت پس از اربعین» است.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه تا اربعین کسی به زیارت امام حسین(ع) نرفته بود، ادامه داد: جابربن عبدالله انصاری و عطیه عوفی، اولین زائرین قبر مطهر امام حسین(ع) بودند.

حجت‌الاسلام مولوی ادامه داد: بزرگ‌ترین درس اربعین که به عنوان قدرتمند ترین رسانه جریان عاشورا است «زنده نگاه داشتن فرهنگ شهادت و ایثار در برابر طوفان تبلیغات دشمن» در هر عصر و زمانی است.

وی گفت: همانگونه که امام حسن عسگری(ع) نشانه مومن را «انگشتر در دست راست کردن، زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)، پیشانی بر خاک گذاردن، بلند گفتن «بسم‌ الله ‌الرحمن الرحیم» در نمازهای جهریّه و ۵۱ رکعت نماز (واجب و نافله در طول شبانه روز) عنوان می‌کند بدان دلیل است تا شیعه را بشناسند، به عبارتی نشانه‌های عنوان شده، نماد شناخت شیعه است.

حجت‌الاسلام مولوی با اشاره به اینکه باید زیارت اربعین یاد شود تا یاد شهادت و اهداف والای ابی عبدالله(ع)هیچ گاه فراموش نشود، خاطر نشان کرد: «زنده نگاه داشتن یاد شهید به معنای زنده نگاه داشتن اهداف او است».

این مدرس حوزه ابراز کرد: وقتی می‌گوئیم ما حسینی هستیم یا ما ملت امام حسینیم، بدان معنا است که ما به دنبال زنده نگه داشتن اهداف اباعبدالله(ع) هستیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی امام حسین(ع)، مدینه را به قصد کوفه ترک کرد، فرمود: «من به همان مسیری می روم که جدم پیامبر(ص) و پدرم، علی(ع) رفت»،و این در حالی است که خداوند در آیه نخست سوره ابراهیم، هدف پیامبر(ص) را هدایت و خروج انسان از ظلمت به سوی نور عنوان می‌کند.

حجت‌الاسلام مولوی با بیان اینکه هدف امام حسین(ع) همان هدف پیامبر و امیرالمومنین(ع) است، گفت: در زیارت نامه اربعین عنوان شده:«امام حسین(ع) خون خود را فدا کرد تا بندگان را از جهالت، ضلالت و گمراهی نجات دهد».

مدیر حوزه علمیه نهاوند گفت: هدف پیامبر(ص) و امام حسین(ع)، نورانی کردن جامعه است تا مردم راه درست را تشخیص داده و در همان راه قدم بردارند و راه را بر دیگران نیز نبندند، بنابراین حرکت به سمت هدف امام حسین(ع)، حرکت به اهداف تمامی انبیا و اولیا خداست.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) با نثار خون خود و اولاد و اصحاب خود، دین خدا را زنده نگاه داشت گفت: زیارت تجدید عهد است که این زیارت از اربعین آغاز شد و پس از آن برای تمام معصومین و اهل بیت(ع) ادامه یافت./1403/د102/ب1

ارسال نظرات