۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۶۵۶۴۸
انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران از نگاه تحلیلگر اندیشکده آمریکایی؛

اگر بخواهیم می‌توانیم فضای انتخابات را تغییر دهیم!

اگر بخواهیم می‌توانیم فضای انتخابات را تغییر دهیم!
در یادداشت تحلگیگر اندیشکده آمریکایی CSIS به فرصت‌ها، و نیز و تصمیماتی که می‌توان در قبال انتخابات آینده ایران اتخاذ کرد، اشاره شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، در یادداشت تحلگیگر اندیشکده آمریکایی CSIS به فرصت‌ها، و نیز و تصمیماتی که می‌توان در قبال انتخابات آینده ایران اتخاذ کرد، اشاره شده است. در این تحلیل آمده: «ایران در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ انتخابات ریاست جمهوری را برای جانشین حسن روحانی برگزار خواهد کرد. گرچه ما - امریکا - نمی‌توانیم نتایج این انتخابات را طراحی و تعیین کنیم، اما اگر بخواهیم می‌توانیم فضایی که انتخابات در آن برگزار می‌شود را تحت تأثیر قرار دهیم.»
در ادامه این تحلیل از جمله آمده: «... رییس‌جمهور ایران نقشی مهم در تعیین نحوه تعامل ایران با جهان دارد. بسیاری از ایرانیان بر این باورند که دوره ۸ ساله ریاست روحانی ناکام بوده، چراکه تلاش‌های وی برای رابطه با امریکا، به بازگشت تحریم‌ها و درنتیجه بحران مالی منجر شده است... »

«..امروز به نظر می‌رسد اصولگرایان در ایران آماده‌اند به میدان بیایند. آنها به این ایده استناد خواهند کرد که ایالات متحده و هم‌پیمانان یک تهدید وجودی دائم برای ایران به شمار می‌روند. آنها مردم را پیرامون این ایده گرد خواهند آورد که باید با ‹ مقاومت حداکثری › به مقابله با ‹ فشار حداکثری › رفت...»

در بخش دیگری از این مقاله آمده: «... به نظر می‌رسد احساسات عمومی نقشی مهم در انتخابات ایران ایفا می‌کند. اگر مردم به این باور برسند که امیدی به مذاکره با امریکا نیست، احتمالا کاندیدایی را انتخاب خواهند کرد که به دنبال رویارویی فزاینده باشد و بر این ایده که رفتارهای ایران، امریکا را مجبور می‌کند به میز مذاکرات برگردد پافشاری می‌کنند.»

«روحانی نمی‌تواند در چندماه باقیمانده، با امریکا به توافق برسد... شیوه‌ تعامل ما - امریکا - با روحانی و ایران در چهار ماه آینده می‌تواند تنش‌های پراگماتیک را در سیاست ایران افزایش دهد... ایرانی‌ها تمایلی ندارند به صورت "علاقمند و مشتاق مذاکره" ظاهر شوند. آنها همکاری بیشتر را علامت ضعف بیشتر می‌دانند.

ما هر اقدامی انجام دهیم باید انتظار رفتارهای سوء را از ایران داشته باشیم. در مواجهه با این رفتار سوء، می‌توان این موارد را بررسی کرد:

✓ ایجاد مجموعه‌ای واضح از خطوط قرمز برای رفتار ایران در برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای
✓ حمایت مخفیانه از نیروهایی که سپاه پاسداران در لبنان و سوریه را هدف قرار می‌دهند
✓ تغییر قواعد درگیری نیروهای امریکایی در خلیج فارس جهت منع قایق‌های سپاه از نزدیکی به کشتی‌های امریکایی
✓ مجازات شرکت‌های بزرگ چینی که به همکاری اقتصادی با ایران ادامه می‌دهند.

همچنانکه پیام‌هایی کم‌هزینه وجود دارند که می‌توان به واسطه آنها، به قصد و برنامه آینده خود اشاره کرد:

▪️ القاء اهمیت کاهش تنش‌ها با دشمن
▪️ تقویت ناوگان پنجم نیروی دریایی در حل اختلافات و درگیری‌ها در خلیج فارس
▪️ اعلان وزارت دارایی در حمایت از اینستکس در کالاهای مرتبط با کرونا
▪️ فرستادن مسؤولان میان‌پایه جهت مشارکت در گفت‌وگوی امنیت منطقه به میزبانی یک کشور خلیجی و با حضور مسؤولان ایرانی
▪️ اعلام اینکه دولت -آمریکا- قصد دارد همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با «چشم‌های باز» بررسی و بازنگری کند. »

در پایان این تحلیل آمده: « ایرانی‌ها در ماه‌های آینده شما -رییس‌جمهور- را می‌آزمایند. واکنش و پاسخ سخت گرچه می‌تواند به پایان رفتار خصومت‌آمیز در کوتاه‌ مدت بیانجامد اما در انتخابات ژوئن ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت»./ت301/ف
ارسال نظرات