۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۷۱۹۴۴
عمار انقلاب؛

آیت الله مصباح یزدی درک عمیقی از جامعه و نیازهای جامعه داشت

آیت الله مصباح یزدی درک عمیقی از جامعه و نیازهای جامعه داشت
آیت الله شب زنده دار گفت: آیت الله مصباح یزدی درک عمیقی از جامعه و نیازهای جامعه داشت و به آنچه یک روحانی کارآمد باید به آن مسلح باشد مزین بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در بیاناتی با تسلیت رحلت آیت الله مصباح یزدی، گفت: از خصوصیت برجسته این عالم وارسته این بود که ایشان انسان قوی اللهجه ای بود و در اموری که به عهده می گرفت از منطق قوی و رسا برخوردار بود.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: یکی از ویژگی های ایشان این بود که به دنبال عمل به وظیفه بود و با وجودی که در فقه و اصول قوی بود و صلاحیت علمی کاملی داشتند، اما چون می دید که افراد بسیاری در این حیطه وارد شده اند به دنبال مسائلی رفت که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

وی بیان داشت: ایشان در درس امام خمینی(ره) حضرت آیت الله بروجردی و حضرت آیت الله بهجت پیشینه حضور داشتند که این خود دلیلی بر غنای علمی ایشان است با این حال دنبال وظیفه بود نه انا رجل گفتن به همین خاطر به سراغ مسائلی رفت که احساس می کرد نیاز است به آن ها پرداخته شود.

آیت الله شب زنده دار گفت: خصلت دومی که علامه داشت این بود که درک عمیقی از جامعه و نیازهای جامعه داشت و به آنچه یک روحانی کارآمد باید به آن مسلح باشد مزین بود که به همین منظور سال ها قبل با ابوی ما کتاب هایی را در زمینه روان شناسی، جامعه شناسی و دیگر علوم تهیه کرده بودند و استادی را که در این زمینه تبحر داشت برای این امر هماهنگ کرده بودند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایشان لازم می دانست تا با ادبیات نسل دانشجو آشنا شود به مطالعات علوم جدید می پرداخت و در همین راستا بود که ایشان مدت ها برای شرکت در کلاس فیزیک به واسطه ارتباطی که با فلسفه داشت به تهران می رفت و در آن شرایط رفت و آمد آسان نبود و این نشان درک بالا و همت بلند ایشان بود.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: سومین خصوصیتی که علامه مصباح داشت این بود که در عین حال که از روشنفکران حقیقی بود اما از تصلب ایشان نسبت به احکام الهی کاسته نشد و این روشنفکری ها سبب نشد تا احکام اسلامی را برنتابد و خطر را نیز در همین می دید که تحت تأثیر برخی تحصیل کنندگان علوم دیگر باشند.

وی افزود: ایشان در عین داشتن مقامات علمی بسیار متقی و زاهد بود و یکی از دوستان که در مجموعه باقرالعلوم با (ع) با ایشان به عنوان مسؤول امور مالی همکاری می کرد نقل می کرد که ایشان حقوقی که برمی داشت حداقل ممکن بود آن هم برای این بود که برای دیگران سخت نیاید.

آیت الله شب زنده دار به خاطره ابوی از علامه اشاره کرد و گفت: پدرم نقل می کرد که ایشان در مدرسه حقانی تفسیر می گفتند و دیدم که در دفتر حضور و غیاب نوشته اند با یک دقیقه تأخیر و امضا کرده اند و در کنار این ویژگی ها نسبت به نماز سه وعده به جماعت به امامت حضرت آیت الله بهجت مقید بودند.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: تواضع ایشان در تدریس هم نمود داشت و کتاب هایی که می دانستند مفید است تدریس می کردند و وقتی کتاب فلسفتنا را مفید یافتند به تدریس آن پرداختند و به این توجه نکردند که این کتاب را چه کسی نوشته است که به لحاظ سنی در حد خودشان است و این سلوک برای حوزه بسیار درس آموز است.

وی بیان کرد: از ویژگی های بارز آیت الله مصباح یزدی دفاع از رهبری است و در این کار کوتاهی نکرد و حتی دست ایشان را می بوسید و این به این علت بود که ایشان را خادم اسلام می دانست و خود را ملزم به پشتیبانی از ایشان می کرد./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات