۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۷۹۴۳۵
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

ائمه اطهار مجاری فیض لیالی قدر هستند

ائمه اطهار مجاری فیض لیالی قدر هستند
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) مجاری فیض لیالی قدر هستند، گفت: خدا حقیقت شب قدر را با همه فضائلش به اهل بیت(ع) عطا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  با اشاره به فرارسیدن شب‌های قدر، بر استفاده حداکثری از این فرصت‌های معنوی تأکید کرد.

وی افزود: برای درک شب قدر باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که در نظام حکمت ربوبی عالم هستی، همه چیزهای خوب عالم برای محمد و آل محمد (ص) است و بقیه میهمان سر این سفره هستند و به تعبیر زیارت جامعه کبیره «إِنْ ذُکرَ الْخَیْرُ کنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه»؛ یعنی اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه نهایتش آل الله (ع) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: حقیقت شب قدر هم از این قاعده مستثنی نیست و خدای متعال حقیقت شب قدر را با همه فضائلش به حضرت ختمی‌مرتبت (ص) عطا کرده است.

وی اظهار کرد: در روایتی که فریقین آن را نقل کرده‌اند پیامبر (ص) خواب دیدند که بنی‌امیه از منبرشان بالا می‌روند و از منبرشان مردم را به قهقرا برمی‌گردانند؛ یعنی حضرت تلاش کرده و توحید را در قلوب اقامه کرده و قلب‌ها را از دنیا کنده است و به سمت خدا برده است و آن‌ها دوباره از منبر حضرت مردم را از سمت خدا به سمت دنیا برمی‌گردانند. پیامبر غصه‌دار بودند، برای تسلای دل مبارک حضرت سوره قدر نازل شد که ما به تو شب قدر دادیم. اگر حکومت هزار ماهه‌ای به بنی‌امیه داده شده، این چیزی که به شما داده شده «خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» شب قدر جبران همه آن‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: بر این اساس سوره قدر عظمت بسیاری دارد و امام کاظم (ع) هم در این زمینه می‌فرمایند: «عَجَباً لِمَنْ لَمْ یَقْرَأْ فِی صَلَاتِهِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ کَیْفَ تُقْبَلُ صَلَاتُهُ»؛ یعنی عجب است از کسی که در نمازش سوره قدر را نمی‌خواند، چگونه انتظار قبولی نمازش را دارد؟

وی تصریح کرد: بنابراین خداوند شب قدری به پیامبر (ص) داده است که در آن شب، حضرت ولایتش اقامه می‌شود، توحید در جهان استقرار می‌یابد و بساط فساد و انحرافی که ایجاد شده است با شب قدر تدارک و برچیده می‌شود و آنگاه به طُفیل حضرت، شب قدری هم برای امت تعیین شد؛ یعنی شب قدری هم به احترام پیامبر به ما دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: در روایتی وقتی پیامبر (ص) به درگاه الهی گفتند: در میان امت‌های گذشته افرادی بودند که عمر طولانی داشته‌اند که گاهی فقط 120 سال در راه خدا مجاهده کرده‌اند. این عمر کوتاهی که برای امت من قرار دادی، چه چیز برای تدارک قرار دادی؟ بالاخره این راه طولانی در وادی توحید را چگونه طی کنند؟ سوره قدر نازل شد که به احترام شما شب قدر دادهایم که راه کوتاه شده است؛ یعنی به‌جای اینکه آن‌ها بروند حقایق را کشف کنند، در شب قدر، حقایق پایین آمده است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات