۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۶۸۱۴۷۶

وعده های فرهنگی و اهمیت آن

وعده های فرهنگی و اهمیت آن
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: وظیفه حاکمیت و حاکمان اسلامی در اولین درجه مسائل فرهنگی است، نامزدهای انتخاباتی باید برنامه خودشان را در حوزه فرهنگ تشریح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملا نوری معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به کم رنگ بودن نقش فرهنگ در شعارهای انتخاباتی گفت"خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ" این مومنان کسانی هستند که اگر در زمین به این ها قدرت بدهیم نماز را اقامه می کنند، زکات را پرداخت می کنند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند یعنی وظیفه حاکمیت و حاکمان اسلامی در اولین درجه مسائل فرهنگی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی  باید برنامه خودشان را در حوزه فرهنگ تشریح کرده و مردم مطالبه امور فرهنگی داشته باشند، اظهار داشت: جای مطالبه گری متاسفانه تا به الان خالی بوده و به نظر می رسد اگر در همین مناظره های رادیو و تلویزیون در خلال سوالاتی که از نامزدهای ریاست جمهوری پرسیده می شود مطالبات و سوالات فرهنگی هم پرسیده شود تا حد زیادی بتواند نقش مدیران را در حوزه فرهنگ کشور مشخص کند و خلاء یا کم کاری هایی که به خاطر عدم دخالت مدیران صورت می گیرد را روشن کرده و جای خالی فرهنگ پر شود.

وی با اشاره به وعده های انتخاباتی، ابراز داشت:مطالبات فرهنگی عموم مردم کمتر شده است و بیشتر به ابعاد اقتصادی و جامعه مدنی و آزادی های سیاسی پرداخته شده است و طبعاً کسانی هم که نامزد می شوند به مطالبات مردم نگاه کرده و براساس آن شعارهای خودشان را تنظیم می کنند اگر مردم خصوصاً اقشار تاثیرگذار در حوزه فرهنگ مطالبه فرهنگی کنند، نامزدها هم مجبور می شوند شعارهایشان را مطابق با خواسته های عموم تنظیم کنند.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: در چند محور باید پرسش هایی از نامزدهای ریاست جمهوری خصوصاً در مناظرات تلویزیونی پرسیده شود. خود مردم و افراد اثرگذار اجتماعی باید از الان مطالباتشان را بیان کنند. مثلا اینکه نامزدها چه برنامه ای برای گسترش فرهنگ دینی در کشور دارند، برای جلوگیری از اشاعه منکرات و کاهش آنها چه تدبیری اندیشیدند؟ در مواجه با تهاجم گسترده غرب و در مواجه با جریان های فکری و فرهنگی انحرافی چه برنامه ای دارند؟ در قالب های مختلف به فرهنگ و دین ما هجمه وارد می شود برنامه دولت آینده برای مقابله با این جریان چیست؟

وی در ادامه سوالات خود از کاندیدا های انتخابات اذعان کرد: برنامه نامزدهای انتخابات برای کنترل فضای مجازی و استفاده از اینترنت پاک چیست؟ آیا برای حمایت از توسعه برنامه های دینی و مذهبی از جمله حمایت از مسجد برنامه ای دارند؟ آیا دولت خود را موظف برای حمایت از مسجد می داند؟ برای چالش های عظیم فرهنگی کشور چه برنامه ای دارند؟

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به چالش های فرهنگی کشور خاطر‌نشان کرد: برای مساله طلاق، اعتیاد و حاشینه نشینی و بدحجابی، کاهش پیری جمعیت چه برنامه ای برای حل اینگونه چالش های فرهنگی برای کشور دارند که واقعاً آینده ما را در خطر قرار می دهد.برای کاهش مصرف گرایی و اشرافی گری در میان مدیران و دستگاه های دولتی چه برنامه مشخصی دارند؟ امروز خیلی از افراد ادعای مبارزه با اشرافی گری می کنند اما آیا برنامه ای هم دارند؟

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برای از بین بردن فساد اداری برنامه مشخصشان چیست؟ اظهار داشت: برای آشنا کردن نسل نو و جوان با آرمان های انقلاب اسلامی چه برنامه ای دارند، برای تعالی خانواده برنامه دارند و برای برنامه تربیت دینی دانش آموزان در آموزش و پرورش و تربیت دینی دانشجویان در دانشگاه ها چه برنامه ای خواهند داشت، این موارد عرصه های مهم و مختلف فرهنگی کشور ما هستند که نامزده ها باید برای آن ها برنامه داشته باشند.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در پایان با اشاره به تاثیرگذاری معیشت بر فرهنگ گفت: در حوزه فرهنگ اگر مطالبه کنیم و برنامه نامزدها را ببینیم بخشی از مطالبات کشور مطرح می شود و می توانیم در این حوزه در انتخاب درست سهیم باشیم. معیشت مردم در فرهنگ اثرگذار است در حدیث داریم "كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً" چه بسا که فقر موجب کفر شود  همیشه فقر موجب کفر نیست اما در خیلی از افراد که بنیه های دینی ضعیف تری دارند وقتی فقر بیاید ایمان از زندگیشان خارج می شود و اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ مشکلاتمان کاهش پیدا کند باید بافقر مبارزه کنیم.

ارسال نظرات