۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۸۱۶۶۷
یادداشت؛

اقتصاد مقدمه ای برای وصول قله های فرهنگی

اقتصاد مقدمه ای برای وصول قله های فرهنگی
 دین اسلام برنامه منسجم برای حکومت دارد بنحو جهان شمول (نه خاص جزیرة العرب) وبالتبع برنامه منسجم براى سياست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، اخلاق، و  حوزه های دیگر نیز دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید طالب موسوی ملکی استاد حوزه علمیه طی یادداشتی به اهمیت وعده های اقتصادی و فرهنگی نامزدهای انتخاباتی پرداخت.

چرا در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری، موضوع معیشت مردم بیشتر مد نظر است تا موضوع دینی وفرهنگی مردم ؟ سخن را بدلیل اهمیتش با یک مقدمه مهم وطولانی آغاز کرده و سپس اصل بحث ونتیجه نهایی آن ارائه می شود.

 اقتصاد در یک تقسیم کلی به اقتصاد دینی (وحیانی) و اقتصاد مادی محض  تقسیم می شود. جامعه اسلامی باید اقتصادی مبتنی بر مبانی وحیانی داشته باشد و احکام تکلیفیه و وضعیه آن تابع دین جهان شمول اسلام باشد، چرا که حدیث شریف "الاسلام یعلو ولا یعلی علیه"برتری دین مبین اسلام را از هر جنبه بر سایر ادیان و مکاتب بطور همه جانبه اثبات می کند، البته بشرطی که جامعه پایبند و عامل به فرامین و دستورات نورانی این دین باشند .

 دین اسلام برنامه منسجم برای حکومت دارد بنحو جهان شمول (نه خاص جزیرة العرب) وبالتبع برنامه منسجم براى سياست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، اخلاق، و  حوزه های دیگر نیز دارد واین دین افیون جامعه نیست. اقتصاد اسلامی مبتنی برمالیات اسلامی، قرض الحسنه ، تجارت حلال، حرفه وصنایع حلال، سود عادلانه تحت عناوین مضاربه، مزارعه، مساقاة و مشارکه صحیح است که موجب اشتغال زایی ورفع بیکاری است، نه موجب تقویت ظالمانه ثروتمندان و نه موجب  تضعیف مظلومانه مستمندان.

اقتصاد اسلامی نه ظلم پروری دارد و نه ظلم پذیری؛ چه در داخل مملکت اسلامی و چه درخارج مملکت اسلامی. اقتصاد اسلامی بر خلاف اقتصادهای غیر اسلامی است. نه اقتصاد تفریطی کمونیسمی است و نه اقتصادکاپیتالسمی افراطی و نه ترکیب یافته از آندو، بلکه اقتصاد مستقل رئالیسمی (حقیقت گرایی) است.

اقتصاد مقدمه ای برای وصول قله های فرهنگی

اگر اقتصاد اسلامی نباشد جامعه بشری توان ارائه یک اقتصاد حقیقت گرا را بطور کامل نداشته و نخواهد داشت چرا که؛ درک عالم طبیعت و فیزیک عاجز است چه رسد از درک عالم ماوراءالطبیه و متافزیک برای جمیع بشر کاملا ممکن نیست مگر بواسطه مکتب وحیانی اسلام ناب واصیل، لذا هردو اقتصاد ظالمانه است و هر اقتصاد دیگرساخته فکر بشر از این قاعده مستثنی نیست و این قاعده با براهین مستدل در محل خودبه اثبات رسیده است.

شاخصه های اقتصاد اسلامی عبارتند از :1-نظم وانضباط در جامعه اسلامی2- ارائه برنامه های عادلانه در جامعه اسلامی مانند رتبه بندی حقوق وبیمه کارگران به لحاظ انجام شغل به اولویت ذیل :الف- کثیر الخطر وسخت بودن شغل مانند : مرزبانان غیور و کارگران مظلوم معدن وقنات وچاه  ب- متوسط الخطر و سخت بودن شغل : مانند بنایی وعملگی ج- قلیل الخطر وسخت بودن شغل مانند :کارگران شهرداری د- قلیل الخطر وآسان بودن شغل: مانند نگهبانی های عادی و راهنمایان اپراتوری در مخابرات و بخش های نرم افزاری اکثر ادارات؛ البته حوادث مترقبه قانون خاص خودش را دارد.

 آیا دولتمردان حاضرند حقوق با این اولویت مذکوره را بدهند ؟! چرا حقوق کارگران شریف سخت کوش پالایشگاه های نفتی را به کارگران پرخطر سخت کوش معدن، قنات و چاه  نمی دهند؟ لطفا به پنجمین مورد از برکات بزرگ انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، خطاب به ملت ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر عزیزرجوع نمایید.. 3- توجه خاص به اقشار مستضعف جامعه با ایجاد شغل مناسب در صورت سلامتی ایشان و تعیین یارانه عادلانه فقط به ایشان نه به قشر بی نیاز جامعه.4- مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی به ترتیب اولویت از کلان آن تا خرد آن و تا این مبارزه از طرف خود دولت و مجلس شورای اسلامی وقوه قضائیه شروع نشود امکان ندارد ریشه کن شود، بلکه فراتر از آن اقتصاد کشور را فلج می کند.5- استفاده از مالیات اسلامی مانند زکات غلات، زکات انعام، زکات اثمان و زکات فطریه، اوقاف، نذورات، صدقات مستحبی  و خمس که با وجود این مالیات ها و نحوه اخذ آن با شرائط شرعی برکات الهی بر ملت نازل شده واحتیاجی به اکثر مالیات ها کنونی نخواهد بود. 6- نقش مؤثر گناهان کبیره در فلج شدن اقتصاد بواسطه بلاهای مخرب اقتصاد از قبیل گناهان جنسی اعم از فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی ، و زمینه های آن چون عدم حجاب اسلامی در زنان و عدم غیرت و پوشش اسلامی در مردان وگناهان عاطفی همچون عاق والدین، عاق اولاد، قطع رحم و بی اعتنایی به مشکلات جامعه وگناهان مالی و تجاری نظیرعدم پرداخت زکات، خمس و معاملات ربوی، قرض ربوی وخیانت دولتمردان به مردم. بدانید این امر افسانه و توهم نیست و یشر هرچه پیشرفت علمی نماید مانند طفل کوچکی در مقابل آنهاست چرا که؛ خالق هستی سنت پایدارش بر این امر قرار گرفته مگر به کفار مرفه و فرعونیان و قارونیان که سنت املاء واستدراج را در آنها جاری ساخته است و در عاقبت امر ناگهانی زندگی آنها را نابود ساخته و مایه عبرت دیگران می نماید، رجوع به تاریخ ملل بهترین گواه بر مدعای ما است.

اقتصاد مقدمه ای برای وصول قله های فرهنگی

7- اقتصاد مقاومتی که بارها رهبر حکیم وخردمند به دولتمردان سفارش اکید داشته ودارند و مراد از آن اقتصاد رضایتی مردم نیست بلکه،  مراد بکار گیری تمام امکانات اقتصادی ومنابع انسانی داخلی خصوصا قشر جوان است8- قناعت عادلانه وعدم اسراف و تبذیر خصوصا در زندگی دولتمردان وقشر مرفه جامعه ، که هر ساله صدها میلیارد تومان اسراف و تبذیر در کشور صورت می گیرد. این بود شاخصه های مهم اقتصاد اسلامی. امّا در اقتصاد غیر اسلامی که فقط منحصر به ارقام ریاضی و تجربه ناقص بشری است چه فلاکت هایی جامعه را در بر می گیرد که نمونه آن فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق درشرق و جنبش وال استریت آمریکایی و امثال آن در غرب بود.

 این اقتصادهای دکوری و ابرغول های کاغذی نه تنها تحریمشان به اقتصاد اسلامی ضرر نمی زند بلکه موجب پیشرفت روز افزون آن می شود بشرطی که دولتمردان و مردم عامل به آن باشند. نمونه بارز آن را در پیشرفت صنایع دفاعی در اوج تحریم بالعیان مشاهده می نماییم چون رهبر معظم قوای نظامی را از ابتدا به  اقتصاد مقاومتی تربیت داده است، بر خلاف دولتمردان بی کفایت و سست عنصر که دم از  گفتگوی تمدن ها و دم ازبرجام و رفع تحریم ها زدند و مردم شریف ایران را با وعده های خیالی دچار مشکلات عظیم اقتصادی نمودند وگام عملی مهمی در اجراء اقتصاد مقاومتی برنداشته و اصلاً اعتقاد به اقتصاد اسلامی و مقاومتی ندارند و خضوع و تذلل در مقابل استکبار خط ومشی آنهاست.

 حال که به اتمام مقدمه مهم وطولانی رسیدیم به اصل بحث و تبیین موضوع آن می پردازیم.  محوریت اقتصاد و معیشت مردم در تبلیغات انتخاباتی دو مفهوم دارد. 1- معیشت و اقتصاد مردم هدف اصلی باشد، بدون توجه کامل  به شاخصه های اقتصاد اسلامی، این مفهوم قطعا مصداق کامل نخواهد یافت و شکست پذیر است چرا که؛ اقتصاد ربوی یا متکی به سرمایه داران خائن یا تقلید از اقتصاد خارجی وغربي بدون توجه به تقویت دین، اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی قطعا با شکست همراه است چرا که؛ وعده های خالق خلق و رازق خلق قطعی وتخلف ناپذیر است. گرچه مسلمین باید از اسباب استفاده کنند ولی اعتماد محض بر آنها کاملا اشتباه است، زیرا خالق و رازق هستی خداوند متعال هم سبب ساز است وهم سبب سوز و منویات مقام معظم رهبری و مردم با این مفهوم کاملا مغایرت دارد.2- معیشت و اقتصاد مردم هدف تبعی باشد ، یعنی با توجه به مضطر بودن مردم با کمبود معیشت، نامزد ریاست جمهوری این معضل را در رتبه اول برنامه کاری قرار دهد به تبع رساندن ملت شریف به قله های صلابت وپایداری دینی وعقیدتی وفرهنگی که در واقع طبق شاخصه های اقتصاد اسلامی عمل نموده و موجب پیشرفت سریع اقتصاد همه جانبه آن می شود.  احادیث شریفه ای در این باب وارد شده است" قال النبی (صلی الله علیه وآله ) "اوحی الله الی الدنیا" اخدمی من خدمنی، و اتعبی من خدمک و قال امیرالمؤمنين (عليه السلام) "صن دینک بدنیاک تربحهما ولا تصن دنیاک بدینک فتخسرهما " و عنه (علیه السلام)"المللک بالدین یبقی ، و الدین با لملک یقوی" ، ونحو ذلک که جمیعا دلالت دارند بر اینکه اگر فرد یا گروه یا ملتی یا حکومتی، امور دنیوییه هدف اصلی آنها باشند و امور دینی اسلام عزیز هدف تبعی آنها باشد، یا در انزوا قرار گیرد، همیشه در ذلت ونا امنی ونا آرامشی خواهند بودگرچه آسایش موقتی در پی خواهد داشت وبه آرمان های خود نخواهند رسید و فقط با داروهای مسکن و آرام بخش  زندگی خویش را ادامه می دهندچرا که؛ گناهان و ترویج آنها استرس آور است و این بود جریان اقتصادغیر دینی و ارمغان دولتهای استکباری و طاغوتی به ملت تحت سلطه خویش گرچه؛ مع الاسف با بی تدبیری بعضی دولتمردان ما نیز بخشی از این معضلات روانی به کشور ما هم سرایت نموده است چرا که؛ به فرمایشات رهبر حکیم انقلاب توجه عملی نداشتند.

اقتصاد مقدمه ای برای وصول قله های فرهنگی

اما نتیجه نهایی بحث را اینگونه برای مخاطبین تبیین می کنم" اگر مراد از شعار تبلیغاتی برای تأمین اقتصاد و معیشت مردم به مفهوم اول آن باشد قطعا بجز شکست راهی نیست و اگر به مفهوم دوم آن باشد نصرت الهی و فتح مبین با آن دولت خواهد بود و هیچ قدرتی توان مقابله با آن دولت را نخواهد داشت چرا که؛ خداوند متعال ناصر و مؤیدش می باشد، پس شایسته است نامزدها در تبلیغات انتخاباتی با دید تبعی و اورژانسی به معیشت ملت عنایت ویژه داشته باشند و آن را مقدمه ای برای وصول به  هدف اصلی یعنی فتح قله های معنوی و فرهنگی قرار دهند.

انسان آزاده فقط به فکر معیشت خویش نیست بلکه آرمان های بلند انسانی و دینی دارد که جانش را در راه آنها می دهد. نمونه آن را در همین عصر کنونی سردار دلها شهید سلیمانی و یارانش به منصه ظهور گذاشتند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
انقلابيون
United Arab Emirates
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
درود ب حاج آقا، چه زیبا بیان کردند، ان شاء الله که دولت اسلامی بیاد مردم نجات پیدا کنند
0
0