۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۹۳۰۴۷
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه:

آرامش افغانستان در گرو شکل گیری حکومتی فراگیر در این کشور است

آرامش افغانستان در گرو شکل گیری حکومتی فراگیر در این کشور است
خراسان رضوی - دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان آرامش افغانستان را در گرو حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام شیعه و سنی در تعیین سرنوشت و تصمیم گیری ها دانست

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با توجه به اتفاقات اخیر افغانستان، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی علیه شیعیان، بیان داشت: استقرار حکومتی فراگیر با مشارکت تمام اقوام اعم از شیعه و اهل تسنن، که در تعیین سرنوشت کشور خود تصمیم‌گیری کنند، اساسی‌ترین کار در افغانستان است.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال تضعیف شیعیان در دنیا ازجمله عراق، یمن، سوریه و افغانستان است تا تعیین سرنوشت کشورها را مدیریت کند. بر این اساس کشتار شیعیان در افغانستان چه از طرف داعش و چه گروه‌های دیگر، برنامه‌ای حساب‌شده از طرف آمریکا و موردحمایت او است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: علمای افغانستان با ایجاد اتحاد بین شیعه و اهل تسنن می‌توانند نقش سرنوشت سازی داشته و بخش بزرگی از اتفاقات در این کشور را حل‌ و فصل کنند.

وی افزود: هفته وحدت موقعیت مناسبی است تا بین علمای شیعه و اهل تسنن افغانستان، اتحاد ایجاد شود و برگزاری گردهمایی و نشست‌هایی برای تدوین راهکارهای اتحاد و انسجام شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند در این عرصه کمک و یاری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: علما و روحانیون افغانستان با دشمن‌شناسی و بصیرت نسبت به شرایط حاکم در این کشور و همچنین تبیین اهداف دشمن به مردم، می‌توانند نقش اثرگذاری داشته باشند چرا که  آگاهی بخشی، تأثیر بسزایی در جلب حمایت مردم دارد.

وی افزود: این‌گونه نیست که آمریکا به دلیل دست نیافتن به اهداف خود، افغانستان را ترک کرده باشد، بلکه شیوه حضور و تعقیب اهداف خود را تغییر داده است. آمریکا به این زودی‌ها دست‌بردار نیست و این به افغانستان برمی‌گردد که چگونه برخورد کند و باعث ناامیدی امریکا شود.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: گسترش اختلاف بین شیعه و اهل تسنن ازجمله اهدافی است که از گذشته وجود داشته و امروز شعله‌ور‌تر شده و در هرجایی که ترکیب جمعیتی شیعه و اهل تسنن داشته باشیم، آمریکا سعی در ایجاد اختلاف بین مذاهب کرده است.

وی اختلاف بین اقوام را یکی دیگر از اهداف حضور آمریکا در افغانستان دانست و گفت: این کشور محل زندگی اقوام و قومیت‌های مختلفی است که با تفاوت‌های زیادی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و آمریکا به دنبال آتش افروزي اختلاف بین اقوام مختلف است تا زمام امور را آن‌گونه که می‌پسندد به دست گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: مسئله معیشت مردم و ایجاد امنیت در افغانستان، ضرورت دیگری است که باید دولتمردان این کشور به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: ایجاد ناامنی در مرزهای ایران یکی از اهداف 40 ساله‌ی آمریکا بوده تا ایران را به‌عنوان کشوری ناامن معرفی کند، بنابراین در برابر اتفاقات افغانستان نمی‌توان بی‌تفاوت بود.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: طالبانی که خود را با دیدگاه « هرکسی را امیرالمؤمنین کشور معرفی کنیم، همه باید از او در مسائل مختلف مذهبی و اجتماعی فرمان ببرند» معرفی کرده‌اند، نمی‌توانند امنیت را در افغانستان تأمین کنند، زیرا مذاهب و اقوام گوناگون در این کشور هستند که نمی‌توانند تابع یک فرد که طالبان تعیین کنند، باشند بنابراین ایجاد یک حکومت فراگیر که با رأی مردم به روی کار بیاید و تمام قومیت‌ها در آن دخیل باشند، برای افغانستان لازم است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سیاسی می‌تواند به مردم افغانستان کمک کرده و هر ایده و حرکتی که به نفع مردم این کشور باشد را ارائه و تشکیل حکومتی فراگیر را حمایت و همچنین از مرزهای ایران در مقابل گروهک‌های تروریستی برای ایجاد ثبات و امنیت، مواظبت کند./933/د101/

جواد رستمی
ارسال نظرات