۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۶۹۷۴۴۶
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

شب یلدا کارکرد تمدنی دارد

شب یلدا کارکرد تمدنی دارد
واسعی با این بیان که یلدا با هر حاشیه و متنی که دارد به عنوان یکی از فرهنگ های دیرین ایرانی است، گفت: مخالفت به هر بهانه ای با این فرهنگ به ضرر فعالیت های فرهنگی است.

سید علیرضا واسعی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به شب یلدا گفت: بی تردید مقوله یلدا یکی از سنت های دیرین ایرانیان است چه در فرهنگ اسلامی درباره آن سخن گفته شده باشد و چه درباره آن مطلبی نداشته باشیم، به هر حال در اندیشه و فکر ایرانیان ریشه دوانده و از دیرباز به آن می پرداختند و برای آن ارج و منزلت قائل بودند.

استاد دانشگاه با این بیان که توجه به این مقوله فرهنگی ضرورت دارد، اظهار داشت: ما ایرانیان با سه فرهنگ مهم در تعامل و داد و ستد هستیم و هیچ یک از این سه فرهنگ را نمی شود از زندگی ما خارج کرد، یکی از آن ها فرهنگ ایرانی است این فرهنگ از تاریخ بسیار کهن و ریشه داری برخوردار است و چنانکه می دانیم مقوله های فرهنگی هرگز با فلسفه های عقلانی سنجیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه کسی بگوید پشتوانه عقلی این سنت ها چیست، ابراز داشت: اساساً به دنبال پشتوانه عقلانی نباید باشیم چرا که زندگی آدمیان براساس عقلانیت شکل نمی گیرد، دومین فرهنگی که ما ایرانیان با آن سرو کار داریم و امکان زدودن آن از زندگی ما نیست فرهنگ اسلامی است.

واسعی با اشاره به فرهنگ اسلامی افزود: فرهنگ اسلامی بیش از هزارو چهارصد سال است که وارد زندگی ما شده و هویت ما با آن پیوند خورده است، امروزه اگر کسی پیدا بشود و بگوید ما ایرانی هستیم و نباید فرهنگ اسلامی داشته باشیم سخن بسیار گزاف و بی مایه ای زده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فرهنگ نوین و بیگانه گفت: فرهنگ سومی که ما با آن روبه می باشیم فرهنگ جدید، نوین و یا بیگانه است، چه تایید کنیم و یا آن را نپذیریم وارد زندگی ما شده است و اساساً این سه مقوله مهم در زندگی ایرانیان هویت بخشی پیدا کرده است، بنابراین نباید از هیچ کدام از این سه فرهنگ فاصله گرفت.

استاد دانشگاه با توجه به اینکه انسان فرهیخته و مدیران فرهنگی باید این فهم را پیدا کنند که به هر سه به دیده واقعی نگاه کنند، اذعان داشت: برای هر سه فرهنگ باید حساب باز کنند البته جلوی ناهنجاری های فرهنگی در هر کدام از این سه فرهنگ را باید گرفت، بنابراین یلدا با هر حاشیه و متنی که دارد به عنوان یکی از فرهنگ های دیرین ایرانی باید مورد توجه و احترام قرار بگیرد و هر گونه مخالفتی و به هر بهانه ای که با این فرهنگ صورت بگیرد به ضرر فعالیت های فرهنگی قرار می گیرد.

وی افزود: مقوله های فرهنگی سنتی ما ایرانی ها از جمله مقوله یلدا که به معنای طولانی ترین شب یک سال شمرده می شود یک کارکرد بسیار مهم انسانی دارد، امروزه خیلی از مقوله ها را غایت نگرانه تحلیل می کنند یعنی ببینیم این مقوله چه ثمره ای برای زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد و اساساً آیا در حیات انسانی فایده ای را از خودش بروز می دهد.

واسعی در پایان با بیان اینکه سنت های ایرانی کارکرد انسانی تمدنی دارد، اظهار کرد: این فرهنگ ها باعث همگرایی بیشتر انسان ها می شود و از طرفی موجب فرح و شادی است، گذشته از این دو نوعی پویایی و تحرک را در آدمیان ایجاد می کند، کارکرد تمدنی می توان از شب یلدا و دیگر آیین های باستانی داشته باشیم و کارکرد تمدنی هرگز نباید نادیده انگاشته شود.

ارسال نظرات