۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۷۰۴۲۶۴
امام جمعه شمال‌شهر اصفهان تشریح کرد؛

فعالیت‌های طرح خانه پدری و اسکان بی‌خانمان‌ها در مصلی نماز جمعه شمال اصفهان

فعالیت‌های طرح خانه پدری و اسکان بی‌خانمان‌ها در مصلی نماز جمعه شمال اصفهان
اصفهان ـ حجت الاسلام فیاض با اشاره به اهمیت توجه به کارکردهای اجتماعی دین اسلام به تشریح فعالیت‌های طرح خانه پدری و اسکان بی خانمان‌ها در مصلی شمال اصفهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید روح الله فیاض امام جمعه شمال‌شهر اصفهان، شامگاه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه در بهمن‌ماه با توجه به مشکلاتی که افراد بی خانمان با آن در زمستان مواجه بودند، در مصلی نماز جمعه ملک‌شهر اعلام آمادگی برای ساماندهی افراد بی‌خانمان صورت گرفت، گفت: از اواخل بهمن‌ماه طرح خانه پدری به منظور ساماندهی افراد کارتن‌خواب در مصلی نماز جمعه ملک‌شهر با اخذ مجوزات قانونی صورت پذیرفت.

حجت الاسلام فیاض با بیان اینکه اسلام برای حیات اجتماعی بشر راهکار و دستورالعمل دارد، اظهار کرد: مساجد و مصلی نماز جمعه باید به ابعاد اجتماعی اسلام هم به صورت جدی توجه داشته باشند و یکی از این رسالت‌ها می‌تواند حمایت و رسیدگی به امور اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد و یکی از این اقشار افراد بی خانمان هستند. مسجد خانه خدا است و خداوند دلسوزتر از پدر برای بندگان است و از این رو نام این طرح را خانه پدری گذاشتیم.

اسکان افراد بی خانمان در مصلی نماز جمعه شمال اصفهان

وی رسیدگی به افراد بی خانمان را حرکتی نو در سطح مصلی‌های نماز جمعه در کشور برشمرد و تصریح کرد: به دلیل اینکه این طرح در نزدیکی ایام ولادت امام علی(ع) آغاز شد نام طرح را خانه پدری قرار دادیم. در این طرح با استفاده از اتوبوسی به محل‌های تجمع افراد کارتن‌خواب مراجعه و برای آنها در خصوص ساماندهی و اسکان و برنامه‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده توضیحاتی ارائه می‌دهیم و هرکدام که مایل باشند با ما همراه خواهند شد.

امام جمعه شمال‌شهر اصفهان ادامه داد: کارتن‌خواب‌هایی که مایل باشند با اتوبوس به مصلی نماز جمعه ملک‌شهر انتقال داده خواهند شد، ضمن انتقال و حضور در مسجد مشخصات این افراد و مشکلاتی نظیر بیماری‌ها، نیازهای داروی و پزشکی و اعتیاد آنها ثبت خواهد شد و وارد مصلی می‌شوند. در مصلی این افراد استحمام کرده، لباس از ما دریافت می‌کنند و پذیرایی با غذای گرم خواهند شد، توسط نیروی آرایشگر جهادی اصلاح سر و صورت برای آنها صورت گرفته و تا صبح استراحت خواهند کرد و صبح پس از میل صبحانه به مکان هایی که در آن حضور داشتند بازگشت داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای اسکان شبانه کارتن‌خوابها برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: ما توان کلی حل مشکلات کارتن‌خواب‌ها را هم نداریم اما افرادی که به اینجا منتقل می‌شوند تحت مشاوره تیم مشاوره‌ای و پزشکی ما قرار گرفته و افرادی که مایل باشند به کمپ ترک اعتیاد منتقل می‌شوند و پس از ترک شرایط اشتغال آنها فراهم می‌شوند و یا اینکه اگر مشکلات خانوادگی دارند پیگیر حل این مشکلات می‌شویم و تا کنون مشکل تعدادی از این افراد بی‌خانمان حل شده است.

12 ارگان در خصوص افراد بی خانمان و کودکان کار مسؤولیت دارند

حجت الاسلام فیاض با اشاره به اینکه ۱۲ ارگان در خصوص افراد بی خانمان مسؤولیت دارند، تصریح کرد: ما توان اینکه بار همه این نهادها را بر دوش بکشیم نداریم اما در حد توان خود تلاش کرده‌ایم تا از مشکلات این عزیزان بکاهیم و امیدوار هستیم تا با کمک همه نهادهای مسؤول و مردم عزیز بتوانیم مشکلات این اقشار ضعیف و آسیب دیده را برطرف کنیم.

وی به حضور کودکان کار در خانه پدری مصلی ملک‌شهر اشاره کرد و گفت: کودکان کار در بازه زمانی جدا از افراد بی‌خانمان به دلیل رعایت دستورالعمل ها و شرایطی برای جدا بودن از این افراد حضور دارند. این کودکان در خانه پدری مشغول بازی و سرگرمی شده و مشاوره هایی در خصوص تحصیل و ترغیب به ادامه تحصیل و تغییر سبک زندگی خواهند داشت، این کودکان بی خانمان نیستند و خانه و خانواده دارند که متأسفانه والدین آنها نتوانسته یا نخواسته‌اند شرایط زندگی مطلوبی برای آنها رقم بزنند.

امام جمعه شمال شهر اصفهان در ادامه عنوان کرد: کودکان کار نیز با حضور در مسجد پذیرش شده اطلاعات آنها و خانواده آنها ثبت و ضمن بازی و سرگرمی به امور درسی و مشاوره‌ای آنها رسیدگی می‌شود و پس از پذیرایی و دریافت غذای گرم به خانه خود بازگردانده می‌شوند.

در نهاد نماز جمعه دچار خلأ در زمینه فعالیتهای اجتماعی هستیم

وی با اشاره به استقبال ویژه و ابراز رضایت و حمایت مردم از طرح خانه پدری ستاد نماز جمعه شمال‌شهر اصفهان، اظهار کرد: بی‌پناه‌تر از افراد بی‌خانمان وجود ندارد و اینکه مردم از پناه و حمایتی که برای این عزیزان صورت می‌گیرد تا این حد خوشحال شده و واکنش مثبت نشان می‌دهند نشان دهنده این مسأله است که ما در نهاد نماز جمعه و مسجد دچار یک خلأ در این زمینه هستیم و لازم است اقدامات بیشتری در این خصوص در سطح ستادهای نماز جمعه کشور صورت بگیرد.

حجت الاسلام فیاض با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰ نفر نیروی جهادی در طرح خانه پدری اظهار کرد: تاکنون افراد بی خانمان خانم و همچنین کودکان کار دختر پذیرش نشده‌اند و برای این کار هم فضای مناسبی لازم داریم و هم اینکه ۲۰ نفر نیروی خانم لازم است که البته تعدادی از خواهران جهادی در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند.

خانه پدری تعطیل نخواهد شد

امام جمعه شما‌ل‌شهر اصفهان، با بیان اینکه فعالیت ما در کنار کار پژوهشی بسیار میدانی بوده است، تصریح کرد: این طرح تعطیل نمی‌شود چرا که کارکرد مسجد تعطیلی بردار نیست ولی موقتا امسال طرح تعطیل خواهد شد تا مسائل مربوطه به آنچه انجام شده است و دستاوردها و اقداماتی که صورت گرفته ارزیابی بشود دوباره ادامه این طرح انجام بشود و شاید پس از ارزیابی‌های لازم شرایطی را بتوانیم برای خانم‌های بی‌خانمان نیز فراهم کرده و حمایت‌های مربوطه را برای آنها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ارگان‌های مختلفی نظیر شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی در این زمینه مسؤولیت دارند اما تا کنون تنها اقدامی که در حمایت از فعالیت خانه پدری صورت گرفته است تخصیص یک اتوبوس برای حمل و نقل افراد بی‌خانمان از سوی شهرداری بوده است و ما تا کنون با کمک‌هایی از سوی خیرین شرایط نگهداری و اسکان این عزیزان را متکفل شده‌ و فراهم کرده‌ایم.

حجت الاسلام فیاض با تقدیر از حمایت های آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، اظهار کرد: برخی حواشی که در شهر در خصوص تغییر ائمه جمعه در اصفهان و مسائلی از این دست مطرح می شود مورد تأیید ستاد نماز جمعه شمال شهر اصفهان و بنده نیست و ارتباطی هم با ما نداشته و ندارد. ما تنها در تلاش هستیم تا در ستاد نماز شمال شهر اصفهان وظایف و رسالت های خود را به درستی و کامل انجام بدهیم.

وی به همکاری خیریه امر امیر در طرح خانه پدری اشاره کرد و گفت: اسکان و حمایتهای درمانی و غذای گرم و تهیه و تحویل لباس نو به افراد بی خانمان، هر نفر شب ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد، مردم حمایت‌های خوبی از این طرح داشته‌اند و افرادی که علاقمند به حمایت از این حرکت باشند می‌توانند از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۳۰۹۲۹۵ به نام خیریه امر امیر دفتر امام جمعه شمال‌شهر اصفهان کمک‌های نقدی خود را اهدا کنند./1304/پ202/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات