۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۰۴۹۹۶

نسبت انتظار حقیقی با حمایت از نظام اسلامی

نسبت انتظار حقیقی با حمایت از نظام اسلامی
«بايد دولت جمهورى اسلامى تمام سعى خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند».

گاهی برای بهتر فهمیدن مفاهیم دینی، لازم است آنها را با نگاهی چالشی بازنگری نماییم. یکی از این مفاهیم، مفهوم «انتظار ظهور» مهدی موعود(عج) است. مفهومی که برای هر مؤمنی آشنا و ارزشمند می‌باشد. حتی ممکن است اغلب مردم خود را منتظر ظهور حضرتش قلمداد نمایند چرا که خود را در آرزوی طلوع حکومت جهانی ایشان می­دانند.

اما خوب است با طرح یک پرسش چالش برانگیز، نگاهی دقیق­تر به تعریف انتظار داشته و «منتظر» بودن خود را محکی دوباره بزنیم. با این پرسش که:  آیا ممکن است کسی نسبت به جمهوری اسلامی بی­تفاوت و حتی با آن مخالف باشد و درعین­حال منتظر حضرت ولیعصر(عج) نیز محسوب گردد؟

عدم کفایت آرزومندی

خوب است برای پاسخ به این پرسش مواضع و کلمات امام خمینی(ره) را مرور نماییم. در نظام فکری ایشان، صرف آرزومندی، انتظار دانسته نمیشود بلکه آرزومندی باید همراه با حرکت باشد. ایشان در اینباره میفرمایند: «همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمی شود ، بلکه با وضعی که بسیاری دارند، انتظار نیست»(1). آری امام(ره) انتظارِ منفعلانه را برای «منتظر مهدی موعود» بودن کافی نمیدانند. منتظرِ بدون فعالیت حتی اگر خیلی هم برای فرج حضرت دعا کند، باز منتظر واقعی ایشان محسوب نمیگردد. امام راحل در نقد چنین انتظاری میفرمایند: «بعضی‌ها انتظار فرج را [فقط] به این می‌دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان(سلام‌الله علیه) را از خدا بخواهند».(2)

پس نه آرزومندی صرف کفایت میکند و نه آرزومندی توأم با دعا و ندبه. بلکه تنها آن شخصی حقیقتاً منتظر مولایش محسوب میشود که علاوه بر این دو مهمّ (و شروط دیگری مانند اهل ورع بودن(3) و کسب معرفت نسبت به امام زمان(4))، فعال و دارای حرکت اجتماعی نیز باشد.

امّا چه فعالیتی لازم است؟ زمینه سازی ظهور به چیست؟ انجام کدام کار است که ما را به حقیقت انتظار می رساند؟

دو شرط انتظار حقیقی

از فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی بدست می آید که انتظار حقیقی درگرو تلاش در مسیر «قدرتمند شدن مسلمانان» و «تحقق هرچه بیشتر عدالت و مقابله با ظالمان» می باشد.

امام خمینی(ره) در مورد اهمیت تلاش برای «قوی شدن» مسلمانان میفرمایند: «ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند و مقدمات ظهور ان­شاءالله تهیه بشود.»(5)

از سوی دیگر، ایشان لازمه­ی انتظار را تلاش برای تحقق عدالت و رفع ظلم می­دانند و می­فرمایند: «البته این پر کردن دنیا را از عدالت ، این را ما نمی­توانیم بکنیم، اگر می­توانستیم [باید این کار را] می­کردیم اما چون نمی­توانیم بکنیم ایشان باید بیایند... اما ما باید فراهم کنیم کار را ، فراهم کردن اسباب اینست که کار را نزدیک بکنیم، کا را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت سلام­الله­علیه.(6) «اينى كه هست كه حضرت عالم را پر مى‏كند از عدالت؛ نه [بدین معناست که] شما دست برداريد از تكليفتان، نه اينكه شما ديگر تكليف نداريد. ما تكليف داريم‏»(7)

منتظر حقیقی حامی حکومت اسلامی است

حال وقتی درنظر داشته باشیم که «انتظار» حقیقی درگرو دو مؤلفه­ی «عدالت­طلبی و مبارزه با ظلم» و «تلاش برای قدرت هرچه بیشتر اسلام و مسلمین» است، مشخص می­شود که اهمیت پشتیبانی از جمهوری اسلامی و تقویت آن برای یک «منتظر حقیقی ظهور حضرت ولیعصر(عج)» چقدر زیاد است. امروز جمهوری اسلامی ایران است که در مقابل مستکبرین عالم و نظام سلطه ایستاده است. همان مستکبرین و همان نظامی که دشمن اصلی مهدی موعود(عج) در هنگام ظهور خواهند بود. ظالمین درجه یک عالم، از آمریکا و انگلیس خبیث گرفته تا اسرائیل و آل سعود جنایتکار، همگی دشمن درجه­ی یک جمهوری اسلامی بوده و در تقابل همه­جانبه با ایران اسلامی هستند.

از سوی دیگر امروز مظهر «قدرت» اسلام، جمهوری اسلامی ایران است. چرا که با حفظ کامل استقلال و با تحمل همه­ی فشارها و تحریم­ها، متکی به خداوند و توان داخلی کشور به راه خود ادامه میدهد و روز به روز نیز در جهت تحصیل مؤلفه­های مختلف قدرت (از قبیل توان موشکی، نفوذ منطقه ای، انرژی هسته ای و اقتصاد درون­زا و برون­گرا) در حال حرکت و رشد است. برخلاف کشورهای اسلامی دیگری که بعضی کاملاً در نظام سلطه­ی جهانی هضم شده­اند، بعضی گاوشیرده آمریکا هستند و بعضی حتی به هم­پیمانی نظامی با ظالمان در «ناتو» در آمده‌­اند.

ضرورت مبارزه با مفاسد داخلی

از ظلم جهانی و لزوم اقتدار در عرصه­ی بین­الملل گفتیم، امّا باید این را هم بگوییم که هم عدالت طلبی و هم اقتدار حقیقی وقتی محقق می­شوند که با مفاسد داخی نیز بطور جدّی مقابله شود. هیچ­گونه ظلمی در شأن نظام اسلامی نیست و بخصوص در عرصه­ی اقتصادی باید با مقابله­ی جدّی با رانتها و اختلاسها و ترک فعلها، و در یک کلام با مبارزه­ی جدی با فقر و فساد و تبعیض، در جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت در کشور حرکت کنیم. اهمیت عدالت طلبی و مبارزه با فساد در حدّیست که رهبر معظم انقلاب آن را پایه ی مشروعیت مسئولین جمهوری اسلامی و حتی شخص ولیّ فقیه می­دانند.(8)

در مورد «قویّ شدن» ایران اسلامی نیز، شاید مهمترین مؤلفه، اعتماد و پشتیبانی حداکثری مردم باشد. این مهم نیز درصورتی محقق میشود که بی عدالتی ها کمتر و کمتر شود و مردم با مسئولین کشور احساس یگانگی کرده و هرچه بیشتر آنها را از خود و همچون خود بدانند.

البته اشکالاتی که امروزه در کشور مشاهده میشود، خللی به اصل لزوم حمایت از جمهوری اسلامی و تقویت هرچه بیشتر آن وارد نمیسازد. چرا که از سویی رهبری این نظام را حکیمی عادل، مجاهد، انقلابی و ساده زیست برعهده دارد که حقیقتاً سرباز و منتظر واقعی مولایمان حضرت ولیعصر است؛

و از سوی دیگر آرمانهای این انقلاب بهترین آرمانها و عملکرد آن در دورانها و عرصه­‌های مختلف، عملکردی قابل قبول و در برخی موارد (همچون دفاع مقدس یا سرعت پیشرفت علمی) فوق العاده و فراتر از حد انتظار بوده است.

بخصوص وقتی موقعیت یگانه­ی نظام اسلامی در نظام ظالمانه­ی جهانی را همراه با فشارها و تحریمهای مختلف در نظر بگیریم، بخوبی برایمان روشن خواهد گشت که انتظار حقیقی حضرت ولیعصر درگرو پشتیبانی و تقویت همه­جانبه نسبت به جمهوری اسلامی می­باشد؛ تا با تقویت و رشد هرچه بیشتر این نظام، و پیراستن آن از منافقین و مفسدین، زمینه­ی ظهور حضرت حجت(ارواحنا فداه) فراهم گردد. و این همان وعده­ایست که در کلام امام راحل ما به زیبایی انعکاس یافته است:

«انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت(ارواحنا فداه) است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد... بايد دولت جمهورى اسلامى تمام سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، و[لی] اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند»(9)

مرتضی دعاگویی

1- صحيفه امام، ج‏19 ص 246

2- صحيفه امام،  ج21 ص19

3- امام صادق(ع): مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ (بحارالانوار ج52 ص140)

4- عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع): مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة (وسائل ج16ص246)

5-صحيفه امام، ج8 ص374

6- صحيفه امام، ج21 ص17

7- صحيفه امام، ج21 ص15

8- برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 5شهریور1382

9- صحيفه امام،  ج21 ص327

ارسال نظرات