۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۰۶۹۰۰

فعالیت اسلام‌هراسانه ستاد یک نامزد انتخابات فرانسه، تحت تعقیب قضایی

فعالیت اسلام‌هراسانه ستاد یک نامزد انتخابات فرانسه، تحت تعقیب قضایی
با شکایت دو انجمن، در مورد ارسال پیامک با محتوای اسلام‌هراسی و ارسال هدفمند آن برای یهودیان فرانسه در جریان تبلیغات انتخاباتی «اریک زمور»، تحقیقات قضایی آغاز شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، دو شب مانده به برگزاری دور نخست انتخابات فرانسه، پیامکی برای فرانسویان یهودی با امضای زمور نامزد حزب راست افراطی «تسخیر مجدد»، ارسال شد که در یکی از این پیام ها این گونه آمده بود: زمور «تنها فردی» است که «گسترش اسلام را در فرانسه که سبب ویرانی این کشور شده است، محکوم می کند». در پیامک دیگری نیز آمده بود: «شکلی از یهودستیزی که امروز می‌کُشد، اسلامی است».

این پیامک به دلیل ارسال هدفمند آن برای یهودیان فرانسه که نشان از دسترسی کارزار انتخاباتی زمود به اطلاعات شخصی افراد است، خبرساز شد. این امر نشان می دهد که اطلاعات شخصی افراد از جمله مذهب و نژاد آنان در دسترس مسئولان کارزار قرار گرفته است.

اتحادیه دانشجویان یهودی و انجمن «محکوم می‌کنم» (اقدام بین المللی برای عدالت)، شاکیان این پرونده هستند و دادستانی پاریس تحقیقات در این باره را آغاز کرده است. این پرونده در اختیار بخش مقابله با جرایم فردی قرار گرفته است.

بر اساس قوانین فرانسه، افشای اعتقادات مذهبی یا ریشه های نژادی یا قومی بدون رضایت شخص، مجازات تا پنج سال حبس و جریمه ۳۰۰ هزار یورویی را در پی دارد.

کمیته ملی اطلاعات و آزادی‌ها نیز بررسی این پرونده را آغاز کرده است. این کمیسیون تصریح کرده است که استفاده از داده های شخصی که اعتقادات مذهبی را آشکار می کند، «ممنوع است»، مگر اینکه فرد صراحتا برای کاربرد این داده‌ها برای یک یا چند هدف خاص رضایت داده باشد.

سه موسسه دیگر شامل اتحادیه بین المللی علیه نژادپرستی و یهودستیزی موسوم به لیکرا، امداد قربانیان نژادپرستی (SOS Racisme) و نیز جنبش مقابله با نژادپرستی به نفع دوستی میان ملت‌ها (Mrap)، به خبرگزاری فرانسه گفتند که دیروز در مورد محتوای این پیامک نیز ثبت شکایت کرده اند.

زمور که در خانواده‌ای یهودی از مهاجران الجزائری به دنیا آمده، نامزد جنجالی راست افراطی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود که ۷ درصد آرا را از آن خود کرد و به دور دوم راه نیافت.

زمور برای دور دوم انتخابات از «مارین لوپن» نامزد راست تندرو و نماینده حزب «مجمع ملی» حمایت کرده است.

اقلیت مسلمان فرانسه که همواره بر اساس قوانین لائیک این کشور با مسئله حجاب و سخت‌گیری‌هایی برای زنان محجبه مواجه بوده است، در کارزار انتخابات امسال نیز هدف حمله اظهارات اسلام‌هراسانه احزاب راست تندرو به نمایندگی لوپن و زمور قرار گرفت. مسلمانان و مهاجران فرانسه بیش از دیگر گروه ها خطر به قدرت رسیدن اندیشه های افراطی دست‌راستی را احساس می‌کنند.

هیچگاه آمار دقیقی از تعداد مسلمانان ساکن فرانسه منتشر نمی‌شود اما برآوردها از حضور دست کم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار مسلمان در فرانسه حکایت دارد./۹۸۸/

ارسال نظرات