۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۷۰۷۳۶۷
حجت الاسلام غفاری‌فر در گفت‌وگو با رسا:

دشمن حتی نمی‌تواند فکر دست درازی به کشور ما را داشته باشد

دشمن حتی نمی‌تواند فکر دست درازی به کشور ما را داشته باشد
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: امروز نیروهای مؤمن مسلح ما در اوج اقتدار قرار دارند و دشمن نمی‌تواند تصور کند که به سمت کشور ما دست درازی کند.

اشاره: وقتی نقشه تغییر و تحولات مرزی دولت‌ها و پادشاهی‌های مختلف ایران پیش از انقلاب اسلامی را مشاهده می‌کنید، همیشه مرزها شاهد تغییر و تحولات اساسی بودند. چه با جنگ‌های بزرگ و چه با جنگ‌های کوچک و حتی معاهدات ساده، بخش‌های عظیمی از خاک کشور ما به تدریج جدا شد. اما پس از انقلاب اسلامی با وجود تهدیدهای همه جانبه علیه موجودیت سرزمینی کشور، یک وجب از خاک کشور ما جدا نشد و اقتدار همیشگی کشور ما حفظ شد. لازم است اشاره کنیم که جوانان غیوری مانند شهیدانی که در ناوچه جوشن برای دفاع از موجودیت ایران در خلیج فارس جنگیدند، این اقتدار امروز را آفریدند.

به همین جهت خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام حسن غفاری فر، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) رفت تا به بررسی اهمیت خلیج فارس و توانمندی نیروهای مسلح، به‌خصوص ارتش جمهوری اسلامی در حفاظت از این خلیج نیلگون فارس بپردازد.

رسا ـ اهمیت راهبردی خلیج فارس برای کشور ایران چیست؟

قبل از بحث ترانزیت‌های هوایی و زمینی، مهم‌ترین راه جابه‌جایی کالاهای کلان از طریق دریا بوده است. حجم عظیمی از کالا از طریق کشتی جا به جا می‌شد. علت اهمیت فلسطین این بود که در گذشته دروازه ورود سه قاره بود به دلیل استقرار در کنار دریا. همیشه دریا برای ارتباطات و جابه‌جایی آدم‌ها، کالاها و قدرت موضوعیت داشت.

آنچه که در دریا وجود دارد به‌عنوان سرمایه برای زیست بشر اهمیت دارد. از سنگ مرجان‌ها تا حیوانات و منابعی که در آن وجود دارد و برای انسان قابل استفاده است. پس ذات دریا ارزش بسیار بالایی دارد به‌خصوص دریایی که حصار شده نباشد. وقتی دریا با اقیانوس ارتباط داشته باشد ارزش بسیار زیادی هم پیدا خواهد کرد.

البته در کنار این ارزش‌مندی اگر دریا در نقطه سوق الجیشی و اساسی قرار داشته باشد، هم به لحاظ ترانزیت و رفت و آمد جهانی و هم به لحاظ استقرار در یک نقطه ویژه حائز اهمیت می‌گردد. خلیج فارس همه این حالت‌ها را دارد.

خلیج فارس بهترین محل برای جابه‌جایی مهم‌ترین و سنگین‌ترین کالاها در چند هزار تن است. خلیج فارس محل زایش و حضور انواع نعمت‌های الهی است که برای زیست روزمره زندگی انسان اهمیت دارد. خلیج فارس و تنگه هرمز در یک شاهراه بین المللی هم قرار دارد. خلیج فارس مرکز ثقل نفت و گاز و موادهای دیگر معدنی است. بخش اعظم کیک زرد از موادهای کانی است. خود این منطقه آبی باید به‌عنوان یک مرز آبی باشد. همه اهمیت‌های یک شاهراه آبی در خلیج فارس وجود دارد.

بعد از وقوع انقلاب اسلامی به جهت اینکه انقلاب مقدس اسلامی در مقابل چپاول‌گری بیگانگان ایستاد و دشمن می‌توانست با ناوهای سنگین خود در نزدیکی ما لنگر بیندازد و ما را مدیریت کند. به لحاظ تهدید اهمیت خلیج فارس مضاعف شد.

اینکه دشمن می‌توانست لنگرگاه‌های ما را بزند که جلوی صادرات را بگیرد نقطه تهدید دیگری است؛ بنابراین خلیج فارس یکی از حساس‌ترین نقطه‌های جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران است. از اینجا حفظ خلیج فارس مثل حفظ جان تک تک ایرانی‌ها ارزش و اهمیت دارد و هرچه می‌توانیم آن را برای همه ایران و ایرانی، انقلاب اسلامی و اسلام عزیز حفظ کنیم.

رسا ـ مسأله حفاظت از سکوهای نفتی در جنگ تحمیلی به چه دلیل در منطقه خلیج فارس شروع و به ناوهای ارتش چنین مأموریت‌هایی سپرده شد؟

ایام درگیری و شهادت نیروهای دریایی ایران است. همان‌طور که توضیح دادم خلیج فارس یک نقطه سوق الجیشی است. ارتباط از درون به بیرون و از بیرون به درون را درست می‌کند. در هشت سال جنگ تحمیلی، خلیج فارس برای هر دو طرف موضوعیت داشت؛ یعنی هم حیات ما به نفت، صادرات و دکل‌های نفتی وابسته بود و هم طرف دیگر به این مسأله نیاز داشت.

ما باید هم دشمن را می‌زدیم و هم مواضع خود را حفظ می‌کردیم. بایستی زهر چشم اساسی از دشمن می‌گرفتیم و دشمن را از جهت اقتصادی و توان نیروی دریایی ناکارآمد می‌کردیم تا هم برد دشمن را از دریا از بین ببریم که باید از طریق خشکی نفت و گاز را صادر می‌کرد و هم برد تهاجمی دشمن را از بین می‌بردیم و صادرات خودمان را حفظ می‌کردیم.

بنابراین ما به سه جهت نیازمند بودیم که محکم بایستیم. ارتش جمهوری اسلامی به همین دلیل مأموریت پیدا کرد توان رزمی دشمن را نابود و توان رزمی خودمان را حفظ کند. این نعمت عظیمی بود که بتوانیم در اوج جنگ امکانات استخراج نفت و تأمین منابع درآمدی خود را ایمن سازی کنیم.

رسا ـ اهمیت تأکید بر خروج نیروهای ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس چیست؟

اولین اهمیت این است که ما مدعی‌ترین، متکبرترین، مسلح‌ترین و شارلاتان‌ترین کشوری که می‌گوید من هر جایی را که اراده کردم وطن من است را از بین می‌برد. اگر ما هیچ منفعت دیگری نداشته باشیم که آن منافع را نیز بررسی و بیان خواهم کرد، همین که ابهت او را بشکنیم و نشان بدهیم که او ببر کاغذی است، اقتدار شیطان بزرگ از بین می‌رود و مثل یک شیر زخمی می‌شود که هر کسی حتی یک موش می‌تواند به آن شیر حمله کند. یکی از شعارهای مهم ما نه شرقی و نه غربی بود. آمریکا و به تعبیر امام شیطان بزرگ نماد غرب بود.

خاصیت بعدی این است که آمریکا با این ناو یک منبع درآمد برای خود دارد. آن‌ها با وعده تأمین امنیت کشورهای خلیج فارس به بهترین منبع درآمدی خود می‌رسند. اگر این ناو را بیرون بیندازیم یکی از منابع درآمدی آن‌ها از بین می‌رود. کشورهای حاشیه خلیج فارس که از انسانیت هیچ بویی نبرده‌اند و با اعتماد به آمریکا، چپاول‌گری او را تأیید می‌کنند و به حمایت از آمریکا می‌پردازند از اطمینان می‌افتند و می‌ترسند.

بسیاری از کارهای زشت و غیر انسانی که بحرین نسبت به شهروندان خود، یا امارات نسبت به بحرین و یمن می‌کند و یا حاکمان وهابی جزیره العرب که به غلط می‌گویند عربستان سعودی جولان می‌دهند، از بین می‌رود.

نکته بسیار مهم این است که حواشی بسیاری در کشورهای اسلامی رقم می‌خورد با پول بی‌زبان همین دولت‌های غاصب، خائن و پولدار نفتی رقم می‌خورد. وقتی نیروهای آمریکایی خارج شوند اقتدار آن‌ها از بین می‌رود، هزینه‌هایشان افزایش پیدا می‌کند، قیمت‌های بیمه‌ای بسیار بالا می‌رود و دچار ناامنی خواهند شد. بخش اعظم شرارت‌های منطقه که مسلمان در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، عراق و ... رقم می‌خورد از بین خواهد رفت.

فایده سوم این است که آمریکا با همه تجهیزات خود ما را رصد می‌کند. درست است که می‌گوییم ناوهای آمریکا را خواهیم زد؛ ولی تنها یک ناو را خواهیم زد و کشور آمریکا بسیار فاصله دارد. کشور ما در ناامنی قرار می‌گیرد و فقط یک ناو آمریکا از بین می‌رود. ولی اگر اقدامی صورت بگیرد که ناو آمریکا به طور کامل از منطقه برود، ابهت او را ریخته‌ایم، امنیت آن‌ها و کشورهای همپیمان آن‌ها را از بین برده‌ایم و قدرت مدیریت در منطقه آن‌ها را از بین برده‌ایم که گروه‌های مقاومت به رهبری انقلاب اسلامی آن را در دست می‌گیرد.

رسا ـ با وجود گذشت نزدیک به 30 سال از حماسه ناوچه‌های نیروی دریایی، امروز قدرت دریایی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من همیشه نزدیک 25 سال یکی از بحث‌هایم در دانشگاه‌ها و در حوزه در بحث انقلاب این است که آیا ما کاری کرده‌ایم و توان داریم یا نه؟ همیشه مثال من این است که شما تا به حال دیده‌اید که یک غذای خوب وسط میز و قابل دسترسی باشد و کسی که باید آن غذا را بخورد، ابا می‌کند؟ چه بخواهد به ظلم و چه بخواهد به حق بخورد.

اگر این مقدار از نفرت پراکنی که علیه ایران می‌کنند، ایران قابل دسترسی باشد، چرا دشمن طمع نکند؟ آمریکا چندین جنگ در افغانستان و عراق راه انداخت تا بتواند به ما دسترسی پیدا کند. با این وجود هر روز دسترسی‌اش به کشور ما و منطقه سخت‌تر می‌شود.

علاوه بر اینکه به خاطر صداقت مردم و ایمان آن‌ها امداد الهی خداوند به مردم ایران این بود که فرزندان ما بتوانند توانمندی دفاعی ما را به رخ دشمن بکشند و به همین جهت دشمن به خود اجازه نمی‌دهد که به کشور ما چپ نگاه کند. هر گاه دشمن بخواهد هرکاری کند، با حاشیه، ترس و از دور و بدون اعلان قبلی است. آن‌ها سردار سلیمانی را در بی‌خبری زدند ولی ما علناً اعلام کردیم که انتقام خواهیم گرفت.

یکی از سوژه‌هایی محل بحث تیم مذاکره کننده در برجام این است که آمریکا می‌گوید من حاضرم کل سپاه پاسداران را از لیست‌های مختلف تحریم و ترور خارج کنم؛ اما شما انتقام از نیروهای ما نگیرید. اگر نیروی مسلح ما در گرفتن انتقام و پاسخ به آمریکا قوی نباشد، چرا امروز آمریکا این مذاکرات را معطل می‌کند تا بتواند این یک امتیاز را بگیرد؟

این نشان می‌دهد که هم ما توان مقابله و هم توان دفاع دربرابر دشمن را داریم. بهترین شاهد این است که نیروهای مسلح ما به لطف الهی، به دعای امام زمان (عج) و رهبر انقلاب و به اخلاص نیروهای مؤمن مسلح ما در اوج قرار دارد و دشمن نمی‌تواند تصور کند که به سمت کشور ما دست درازی کند.

رسا ـ با تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات