۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۷۱۰۳۶۰
استاد دانشگاه رضوی مطرح کرد؛

لزوم توجه به هزینه های اجتماعی محکومیت و حبس

لزوم توجه به هزینه های اجتماعی محکومیت و حبس
خراسان رضوی _ نجفی ابرندآبادی در جمع طلاب و دانشجویان دانشگاه رضوی از هزینه های اجتماعی محکومیت و حبس سخن گفت و نسبت به تحقیق و پژوهش و نوشتن مقاله توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، دکتر نجفی ابرند آبادی، استاد دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان رشته حقوق این نهاد علمی به بیان هزینه های اجتماعی مساله حبس پرداخت.

وی افزود: محکومی که تبرئه شود دیگر آن هویت سابق در خانواده و بین دوستان و آشنایان و همسایگان را ندارد.

نجفی ابرندآبادی ادامه داد: نسبت به این موضوع باید بسیار دقت شود تا از آسیب های اجتماعی این قضیه کاسته شود چه بسا محکومینی که حتی سوء پیشینه نداشتند اما بعد از این اتفاق در نظر جامعه و حتی خودشان دیگر آن هویت سابق را ندارند به ویژه در بحث محکومیت کیفری که بازتاب اجتماعی بالاتری دارد.

استاد دانشگاه رضوی گفت: جرائم کیفری هزینه های بالایی برای حکومت، جامعه و مردم دارد به تعداد افرادی که محکوم می شوند خارج شدن از فعالیت های اجتماعی را شاهد هستیم که آن هم در این وضعیت جامعه که مشکل فرزند آوری و جمعیت را داریم.

وی افزود: ضایعات اجتماعی انسان در حقوق کیفری زیاد است و مسائلی همچون سلب حقوق سیاسی، ممنوعیت گرفتن گذرنامه و مواردی این چنینی را شاهد هستیم.

دکتر نجفی با اشاره به تدوین اساسنامه دیوان بین المللی کیفری در سال 1998 و بنای تعقیب و شناسایی و مجازات مجرمین بین المللی، از اهمیت بین المللی حقوق کیفری گفت و قوانین حمایت از نوجوانان، ارتقا سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی را متاثر از کنوانسیون های بین المللی در این رابطه دانست.

وی افزود: در برخی از کشورها اگر سطح درآمد شخصی با شکوه و جلال زندگی او برابری نداشته باشد اصل این است که او مرتکب قاچاق یا فساد اقتصادی شده است و باید ثابت کند از کجا آورده است چنانکه که در ایران قانون از کجا آورده ای مطرح شد.

در پایان این دیدار حجت الاسلام موسوی فر در حضور استاد به بیان خاطراتی از سال های ابتدای تاسیس رشته حقوق و دعوت از استادانی چون دکتر نجفی برای حضور و تدریس در دانشگاه پرداخت و از تواضع و فروتنی و علمیت پدر علم حقوق ایران سخن گفت.

پس از پایان جلسه دکتر نجفی ابرندآبادی طبق عادت دیرینه اش به اهدای چندین جلد کتاب پیرامون موضوع حقوق و جرم و جزاء بین طلاب و دانشجویان پرداخت و از آنان خواست تا با تحقیق و پژوهش به نوشتن روی آورده و زیر نظر اساتید این رشته قلم بزنند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات