۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۷۱۰۷۳۶
آیت الله جوادی آملی:

امام خمینی جامع معقول، منقول، مشهود و سیاست بود

امام خمینی جامع معقول، منقول، مشهود و سیاست بود
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه امام راحل جامع بین سیاست، درایت، مدیریت و فقاهت بود گفت: نقصی در برنامه های علمی و برنامه های عملی امام نبود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در همایش حضور صد ساله خورشید که عصر شنبه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در پیامی تصویری با اشاره به تبیین برنامه های علمی و عملی یک قرن امام راحل گفت: یک قرن قبل این مرد الهی وارد حوزه قم شد و همزمان با تأسیس حوزه علمیه به برکت وجود مبارک آیت الله العظمی حائری رضوان الله تعالی علیه سابقه یک قرن دارد گرچه قم قبل از این هم حوزه بود و بزرگانی از اینجا برخاستند.

وی افزود: سر اینکه در این یک قرن مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه شکوفا شد و در این یک قرن کار چند قرن را انجام داد، چون هر بیانش راه صدساله می رفت و قلمش یک بیت از این قصیده به از صد رساله است، کاری که در طی بیش از ده قرن نشده بود بوسیله این مرد بزرگ الهی انجام شد.

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با اشاره به سر شکوفایی امام خمینی (ره) ابراز کرد: برخی ها دست و پا و چشم و گوش دارند اما از آن بهره نمی برند برخی ها بهره های علمی می برند اما بهره عملی نمی برند و برخی بهره عملی می برند اما از فیض علمی محروم هستند و آن هایی هم که از فیض علمی بهره می برند گاهی تک بعدی و در یک رشته یا دو سه رشته جامع اند.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: برخی جامع بین معقول و منقول کرده اند اما جمع بین معقول، منقول و مشهود نکرده اند و آنکه جامع بین معقول و منقول و مشهود باشد گاهی ضعیف جمع کرده اند اما به نحو جمع مکسر نه جمع سالم و آنکه بین نقل، عقل و شهود جمع تام و جمع دقیق کرد از او به عنوان کسی که جمع سالم دارد یاد می کنند که امام امت بین معقول، منقول و مشهود جمع سالم کرد.

وی با بیان اینکه امام راحل بین علم و عمل جمع سالم کرد، اظهار داشت: امام بین اندیشه و انگیزه جمع سالم کرد و آنچه را که می فهمید درست می فهمید و آنچه را که عمل می کرد درست عمل می کرد، نه علمش از عمل معذور بود و نه عملش از علمش معذور بود و جامع بین علم و عمل و جامع بین نقل و شهود به جمع سالم بود.

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با اشاره به اینکه امام راحل جامع بین سیاست، درایت، مدیریت و فقاهت به جمع سالم بود، تصریح کرد: نقصی به لطف الهی در برنامه های علمی و برنامه های عملی این بزرگ مرد الهی دیده نشد و راز این موضوع شاگردی ابراهیم خلیل است.

وی با تاکید براینکه قرآن کریم ابراهیم خلیل را صاحب دل، صاحب دست و صاحب چشم معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: ابراهیم خلیل پدر و شما فرزندان او هستید و می توانید دست، چشم و دل داشته باشید و آن دل را اگر کسی داشت صاحب دل و اگر آن دست را داشت صاحب دست و آن چشم را اگر کسی داشت صاحب چشم می شود و اگر خدا ابراهیم خلیل را پدر ما نامید، امام راحل فرزند راستین خلیل حق شد.

وی افزود: خدا ابراهیم خلیل و اینگونه از انبیاء الهی را به این اوصاف می ستاید که اولی الایدی و الابصار هستند و آنکه نمی لرزد و در درایت شبهه ای به او راه پیدا نمی کند مانند امام راحل صاحب دل و صاحب دست می شود و امام راحل از نمونه های شاگردان و فرزندان خلیل حق بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه امام راحل در مطالب علمی قلم و در مطالب عملی فریاد زد، اظهار کرد: امام راحل هر قدمی که برداشت یک بیت از این قصیده به از صد رساله است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
من که نفهمیدم هدف از همایش حضور صد ساله خورشید چیه؟
1
0