۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۱۱۵۱۵
حجت الاسلام امامی مطرح کرد؛

معیارهای ارزش اعمال انسان

معیارهای ارزش اعمال انسان
خراسان رضوی - حجت الاسلام امامی با حضور در جمع طلاب و دانشجویان ضمن ایراد سخن پیرامون ارزش انسان و عمل او به پرسش های آنان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد امامی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان این نهاد علمی با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنان علی(ع)« قِیمَهُ کُلِّ إمرئٍ ما یُحْسِنُهُ» بیان داشت: درباره معنای«ما یُحْسِنُهُ» نظرات مختلفی بیان شده که یکی از آنها خوب فراگرفتن است.

وی افزود: یعنی ارزش هرکسی به خوب یاد گرفتن و عمل به آن است به آنچه برای ما ارزش است ارزیابی می شویم نه آنهایی که در زندگی ما نمود خارجی ندارند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر انسان می‌ خواهد درس بخواند با هر هدفی که باشد باید خوب آن را فرا بگیرد و به آن عمل کند.

معاون آموزش دانشگاه رضوی معنای دیگر«ما یُحْسِنُهُ» را خوب انجام دادن عنوان کرد و گفت: یعنی ارزش هرکس به آن چیزهایی است که خوب انجام می‌دهد. این معنا عمومیت بیشتری دارد اعم از هرچیز و هرکاری و هرصنفی که باشد کار خود را به بهترین شکل انجام دادن است.

وی در بیان معنای دیگر آن گفت: ارزش هرکسی به آن چیزی است که خوب پنداشته و آن را نیک می‌داند اینکه انسان چه چیزی را درست می‌داند و به چه معتقد است ارزشمندی او را می رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: عده ای هم چنین معنا کردند که ارزش هرکسی به آن است که فرد هرآنچه برای خودش خوب می‌داند را به دیگران هم معرفی می‌کند.

وی افزود: آخرین معنایی که برای «ما یُحْسِنُهُ»  بیان کرده اند ارزش گذاری بر انسان عمل نیک و کار خوب است که اگر کار خوبی انجام داد ارزش انسان هم بالا می رود و اگر کاری پَست و بد مرتکب شد ارزش او از بین خواهد رفت.

در بخش دوم جلسه که با پرسش و پاسخ ادامه یافت به سوالاتی پیرامون حق الزحمه اساتید در استاد راهنمایی‌ پایان نامه، حق التدریس دانشجویان تحصیلات تکميلي، برنامه دانشگاه برای مباحثات فقه و اصول پاسخ داده شد.

حجت الاسلام امامی در ادامه به بیان تفاوت رشته های حقوق و فقه مبانی حقوق پرداخت و از دریافت مجوز چند رشته جدید نظیر روانشناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی، حقوق وقف در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری خبر داد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات