۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۷۱۶۸۵۹
یادداشت؛

انقلاب اسلامی و فراگیری روشنفکری

انقلاب اسلامی و فراگیری روشنفکری
مقصران وضعیت اسفناک جریان روشنفکری را گاهی «مردم» و گاهی «حکومت» و گاهی «ابتذال فکر و اندیشه در گستره جهان» و ... می‌دانند!

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، فراوان درباره دلایل افول و حتی مرگ روشنفکری در ایران سخن می‌گویند. مقصران وضعیت اسفناک جریان روشنفکری را گاهی «مردم» و گاهی «حکومت» و گاهی «ابتذال فکر و اندیشه در گستره جهان» و ... می‌دانند! می‌گویند مردم، دچار روزمرگی شده و علاقه‌ای به ایده‌ها و سخنان آرمان‌گرایانه روشنفکران ندارند؛ یا می‌گویند دولتمردان به دلیل تأثیرپذیری از فضای پوپولیستی نمی‌خواهند به سخنان روشنفکران گوش دهند! به همین دلیل شاهد افول جایگاه روشنفکران و بی‌مخاطب شدن آنان هستیم.

به نظر این بنده، جریان روشنفکری غربزده به این دلیل رو به افول نهاده است که:

اولاً، در سایه روشنگری‌های عالمان اسلامی، مقلدانه بودن اندیشه‌های آنان آشکار شده است؛

ثانیاً، سستی و ناکارآمدی بسیاری از اندیشه‌های لیبرالی و غربی، به عنوان منبع فکری اینان، برای همگان آشکار شده است؛

ثالثاً، قوت و عقلانیت و استحکام اندیشه‌های اسلامی در تقابل با اندیشه‌های لیبرالی مجال دفاع آشکار از اندیشه‌های غربی را گرفته است.

اما جریان‌ روشنفکری خیرخواه و خادم نه تنها خاموش نشده است بلکه به برکت انقلاب اسلامی همگانی شده است.

انقلاب اسلامی و روشنی‌افزایی‌ها و آگاهی‌بخشی‌های آن و توسعه علم و دانش و آگاهی در میان آحاد مختلف ایرانیان پس از انقلاب موجب شده است سخنان و ایده‌هایی که تا پیش از انقلاب مخصوص محافل خاص و جمع‌های «محدود» و «عزلت‌گزیده» روشنفکری بود، اکنون و به برکت انقلاب اسلامی در میان آحاد مردم حتی جوانان و نوجوانان و در سراسر کشور و در همه ساحت‌های فردی و اجتماعی زندگی مردم جاری شود.

یکی از ثمرات انقلاب اسلامی، روشنی‌بخشی و بصیرت‌دهی به همه مردم بود.

احمد حسین شریفی

ارسال نظرات