۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۱۷۸۹۲
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق:

تعامل کودکان در بازی به جامعه پذیری آن ها منجر می شود

تعامل کودکان در بازی به جامعه پذیری آن ها منجر می شود
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: یکی از میدان های آموزشی موفق، آموزش بازی ها می باشد؛ لذا بسیاری از مؤسسه ها می توانند به این عرصه ورود پیدا کرده اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد قطبی در یازدهمین جلسه از سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان که با موضوع «بازی بومی محلی؛ ترجمه فناورانه ارزش ها» و به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در ابتدا با برشمردن برخی بازی های بومی محلی گفت: هفت سنگ، قلعه بازی، زو و... از جمله بازی های بومی محلی ما هستند؛ بخش عمده ای از این بازی ها امروز با پیدایش اینترنت از بین رفته است.

وی با بیان تعریفی فناورانه از بازی ادامه داد: فرآیند ارزش آفرینی فرهنگی اجتماعی همراه با تعامل و شادی را بازی می گویند.

حجت الاسلام قطبی در ادامه با برشمردن مؤلفه های بازی افزود: بازی که در واقع یک فناوری نرم و هویت ساز است، باید شامل مؤلفه هایی از جمله پر تحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری، هیجان انگیزی، ریتمیک بودن، دارای تعامل بالا، در بردارنده ارزش فرهنگی و بهره گیری از همه قابلیت های بدن می باشد.

وی تصریح کرد: تمام بازی ها از جمله بازی های کوچک نیز باید تحرک داشته باشند؛ متأسفانه امروز، تحرک از میان برخی بازی های ما از بین رفته است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: بازی یک فرآیند رها شده نیست؛ بازی در واقع باید شامل یک ابتدا و انتها باشد؛ لذا سناریومندی بازی، ارزش ساز است.

وی اظهار کرد: برخی بازی های مبتنی بر اسباب بازی، در خلاقیت، پرتحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری و هیجان انگیزی ریتم خاصی ندارند؛ اما می توان گفت که عموم بازی ها دارای ریتم هستند.

حجت الاسلام قطبی ضمن اشاره به کارکردهای بازی خاطرنشان کرد: اجتماع سازی، تحرک آمیز بودن، شبیه سازی موقعیت شغلی، جامعه پذیری و تعامل اجتماعی، ایجاد دوستی و رفاقت، چرخش یارگیری، تربیت و رشد حواس و تخلیه هیجان مختلف از کارکردهای ارزشی بازی به شمار می روند.

وی بیان کرد: از کارکردهای خوب و مهم بازی می توان به شبیه سازی موقعیت شغلی اشاره کرد؛ در بسیاری از بازی ها می بینیم که کودکان ما به ایفای نقش های مختلفی مثل دکتر، معلم و کشاورز می پردازند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تعامل کودکان در بازی به تعامل اجتماعی و جامعه پذیری آن ها منجر می شود؛ امروز یکی از چالش های رو به روی ما در حوزه فرهنگ، جامعه پذیری افراد می باشد. کودکان در فرآیند جامعه پذیری، نحوه صبحت کردن، درخواست، ارتباط گیری، فرار از تهدید و کمک کردن را می آموزند.

وی تصریح کرد: اکنون سوالی که ما با آن روبه رو می شویم این است که چه ظرفیت هایی در حوزه های کسب و کار در بازی وجود دارد؛ به نظر می آید که اگر ما به بازی های بومی و محلی موجود در کشور خود نگاه کسب و کاری داشته باشیم، می بینیم که ظرفیت ایجاد کسب و کار در آن ها وجود دارد.

حجت الاسلام قطبی در ادامه بحث به برشمردن ظرفیت ها و میدان های کسب و کار در بازی پرداخت و گفت: طراحی، تولید و عرضه لوازم بازی، آموزش بازی، لیگ های رقابتی و مسابقات، تعمیم المان ها و نمادهای بازی در تولیدات هنری و رسانه، تولید داستان و بازی واره ها، صادرات بازی، بازی نما و روایتگری بازی، بازی درمانی و آموزش از راه بازی از جمله میدان های کسب و کار در حوزه بازی ها به شمار می روند.

وی تأکید کرد: امروزه یکی از میدان های آموزشی موفق، آموزش بازی ها می باشد؛ ولی متأسفانه ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشته ایم. لکن بسیاری از مؤسسه ها و کارآفرینان می توانند به این عرصه ورود پیدا کرده و به صورت حضوری و مجازی به آموزش بازی های مختلف بپردازند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به اینکه بازی یک فناوری نرم است به بیان ظرفیت های ارزشی بازی پرداخت و عنوان داشت: سبک زندگی از ظرفیت های ارزشی بازی به شمار می رود؛ در حوزه سبک زندگی می توان ارزش های فرهنگی موجود در سه مقوله خوراک، پوشاک و ارتباطات از راه بازی بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر ظرفیت های ارزشی بازی، مشاغل نوپدید می باشد؛ از طریق بازی می توان به آشنایی، آموزش و ترویج مشاغل نوپدید پرداخت.

حجت الاسلام قطبی افزود: تقاطع بین مجازی و حقیقی که از چالش های بزرگ این عصر بوده نیز از ظرفیت های ارزشی بازی به شمار می رود؛ تعامل و تقاطع بین محیط و فضای مجازی با استفاده از چالش های محیطی و امتداد مجازی می تواند از راه بازی به کودکان منتقل شود.

وی در پایان با تأکید بر ویژگی های خاص سبک زندگی مدرن به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های ارزشی بازی خاطرنشان کرد: در زندگی مدرن امروز، ما با مقوله های شهرنشینی و آپارتمان نشینی سروکار داریم؛ یکی از راه های آموزش و انتقال فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان نشینی در نسل نو بهره گیری از ظرفیت های بازی هاست.

ارسال نظرات