۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۷۲۱۷۷۳
گزارش؛

شبی برای شیدایی

شبی برای شیدایی
نمایش «فصل شیدایی» که روایت رسانه‌ای و جذاب با ترکیب صدا، نور و تصویر است، با استقبال گسترده مردم انقلابی و ولایتمدار قم همچنان روی صحنه است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اتفاقات اخیر در میهن عزیز اسلامیمان بر همگان روشن گردید که فرهنگ تا چه میزان دارای اهمیت و ارزشمندی است و میتواند بر روی نسلها به خصوص نوجوانان و جوانان اثر گذار باشد.
این شب ها و در آستانه برگزاری کنگره شش هزار و نود شهید استان قم و به همت سازمان رسانه‌ای اوج و همچنین سپاه علی بن ابیطالب علیه السلام قم نمایش «فصل شیدایی» که روایت رسانه‌ای و جذاب با ترکیب صدا، نور و تصویر است به روی صحنه میرود. این نوشتار هم گزارشی است میدانی از یک شب حضور در نمایش بزرگ «فصل شیدایی».

حرکت برای دیدن نمایش
ساعت حدود ۱۸:۱۵ است که حرکت خود را برای دیدن نمایش فصل شیدایی آغاز می‌کنم. چون قبلاً یکی از دوستان آدرس را به صورت حدودی به من یادآور شده بود مشکل آنچنانی برای پیدا کردن آن به وجود نیامد. در مسیر آمدن دو بنر هم برای پیدا کردن آدرس وجود داشت اما آنچنان که باید و انتظار می رفت راهنمایی برای پیدا کردن مسیر وجود نداشت. به هر شکل خود را به انتهای شهرک قدس یعنی محل اجرای نمایش رساندم. چندتن از برادران بسیجی با لباس فرم و علامتهای راهنما در ورودی پارکینگ، ماشین ها را هدایت می کردند از همین جا مشخص بود که نظم خوبی برای انجام نمایش حاکم است.

گزارش فصل شیدایی

در ساعت حدود ۱۸:۳۰ ماشین را در پارکینگ قرار دادم و به سمت اجرای نمایش رفتم. یکی از کارهای بسیار خوب در حوزه امنیت،بازرسی از شرکت کنندگان قبل از ورود بود که به صورت دقیق انجام می گرفت. و همین امر باعث آرامش خاطری در آن سیل جمعیت بود.

بعد از بازرسی، مسیری نه چندان کوتاه برای رسیدن به جایگاه باید طی میشد در این مسیر توپ های جنگی و ادوات نظامی و همچنین چندین غرفه خودنمایی می کرد. اما باید خود را سریعتر به جایگاه میرساندم تا بتوانم جای مناسبی برای نشستن و دیدن نمایش انتخاب کنم.

استقرار در جایگاه
در حدود ساعت ۱۸:۴۰ به صندلی ها رسیدم با اینکه گمان میکردم جزو اولین نفرات باشم اما این گونه نبود و عده زیادی خیلی زودتر خود را رسانده بودند. واقعاً جای غصه خوردن دارد که چقدر استقبال از کارهای خوب و قوی فرهنگی وجود دارد اما ما به ازای این استقبال کارهای فرهنگی اینچنینی کم است.

حدود ساعت ۱۹:۱۰ مجری مراسم، شروع برنامه را اعلام و از جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب علیه السلام قم برای سخنرانی دعوت کرد،از آنجایی که همه برای دیدن نمایش خود را رسانده بودند به نظر میرسید سخنرانی کمی توی ذوق میزند‌.
در همین حین پشت سرم زبان غیر فارسی توجه ام را جلب کرد وقتی برگشتم متوجه شدم خانواده ای که به نظر می رسید اهل هندوستان باشند نشسته اند. و در ردیف جلوی من هم خانواده ای که به زبان عربی با همدیگر صحبت می کردند قرار داشتند. برایم جالب بود که یک نمایش توانسته بود حتی غیر ایرانی ها را هم به آنجا بکشاند و تاثیرگذار باشد.

گزارش فصل شیدایی

آغاز نمایش
ساعت ۱۹:۴۰ سرانجام انتظار به پایان می رسد و نمایش شروع می شود. لحظه‌ای بلند شدم و به پشت سرم نگاه کردم تا چشم کار میکرد سیل جمعیت بود حتی در زوایایی که شاید به خوبی نمی توانستند نمایش را ببینند. تعداد زیادی هم در کناره ها و در پشت صندلی‌ها به جهت تکمیل ظرفیت ایستاده و یا بر روی زمین نشسته بودند و همچنان به این جمعیت افزوده می شد،و متاسفانه برخی با اینکه دیر آمده بودند اصرار داشتند خود را به جلو برسانند تا دید بهتری داشته باشند که باعث میشد کمی نظم بهم بریزد که با دخالت مجریان برگزاری این مشکل برطرف شد.

ساختاری قوی
نمایش با روایت دلنشین رسالت بوذری و داستان حضرت آدم علیه السلام آغاز شد از همان ابتدا به شکل آشکاری قوت در ساختار مشخص است. اگرچه محتوا برای بنده یا امثال بنده که با ادبیات دینی آشنایی داریم چیز جدیدی نیست ویا از حیث روایت داستان می‌توانست بهتر باشد اما در هرصورت به لحاظ ساختاری چنان شما را درگیر خود مینماید که محتوا هم جذابیت پیدا میکند.

گزارش فصل شیدایی

میزانسن(صحنه بندی) کار، بسیار چشم نواز است نور و صدای استریو جذابیت نمایش را دوچندان می کند. تلفیق میزانسن، نور، صدا و بازی ها نشان از کارگردانی خوب و دقیق نمایش دارد.
یکی از نکات تاثیرگذار در این نمایش همین اجرای آن در فضای باز و تاریکی شب و زیر آسمان پر ستاره است،چرا که وقتی ندا های آسمانی در نمایش شنیده می شد گویی همان لحظه این ندا ها از آسمان می آید وتو مخاطب بخشی از آن خطابات هستی.

توجه به نکات ریز نمایشی
توجه به نکات ریز نمایشی هم موجب اثربخشی مضاعف آن بود مثل کشتی حضرت نوح و حرکت آن و بارانی که به صورت نمادین در حین اجرای نمایش انجام می گرفت.
ویا توجه به دود و آتش در ماجرای حضرت ابراهیم، ویا بارانی که بر روی تابوت در حال حرکت حضرت زهرا سلام الله علیها میریخت.
ویا ماه، که در ماجرای عاشورا قرمز رنگ میشد و...

تأثیرگذاری عمیق شهادت حضرت زهرا (س)
بعد از روایت ماجراهای حضرت آدم و حضرت نوح وحضرت ابراهیم صلوات الله علیهم اجمعین و واقعه غدیر خم وقتی نوبت به ماجرای شهادت حضرت زهرا(س) می رسد یکی از نقاط بسیار تاثیر گذار این نمایش است تا آنجا که وقتی تابوت نمادین حضرت زهرا سلام الله علیها به شکل زیبایی از میان جمعیت عبور می کند و همراه می شود با مداحی زیبای جناب مهدی رسولی صدای جمعیت به گریه بلند می شود و حتی برخی را دیدم که بلند شده و به آن تابوت نمادین تبرک جستند.

گزارش فصل شیدایی

استفاده از فضاهای کناری
استفاده از فضاهای کناری صحنه اصلی هم بسیار زیبا شکل گرفته به طوری که در ماجرای عاشورا و همچنین در وقایع دفاع مقدس در سمت راست و چپ صحنه اصلی این وقایع شکل می گیرد که با صحنه اصلی هم در ارتباط است و همین موضوع زیبایی کار را دو چندان می‌کند.

دفاع مقدس
همچنین از قسمتهای مهم این نمایش قسمت دفاع مقدس و رشادت‌های حاج مهدی زین الدین است. در این قسمت از نمایش، انفجارهای واقعی با صدا و گرمایی که ایجاد می کنند لحظه‌ای انسان را با واقعیت ها و سختی های دفاع مقدس آشنا می کنند. و به خوبی هر بیننده ای درک می کند که این انقلاب با چه سختی و با چه خون هایی به دست آمده است.

گزارش فصل شیدایی

پایان بندی مناسب
در پایان نمایش هم به خوبی به مسئله تهاجم فرهنگی و دشمنی دشمنان و همچنین خطرات در آخرالزمان اشاره می شود و این مسئله پیوند میخورد با امام زمان (عج) و ظهور حضرت که به خوبی به صورت نمایش اجرا می گردد. و در واقع پایان بندی دلنشینی است که به جان مخاطب می نشیند.
و سرانجام این نمایش دیدنی بعد از حدود ۲ ساعت از شروع آن و در حوالی ساعت ۲۱:۴۵ دقیقه به پایان رسید.

جمع بندی
نمایش فصل شیدایی اگرچه می تواند به لحاظ محتوایی و همچنین روایت داستان ها بهتر از اینها باشد اما در مجموع و با توجه به ساختار شکلی قوی آن جزء کارهای بسیار خوب در حوزه فرهنگی است و می طلبد که بیش از اینها از این نوع کارها حمایت و تولید کرد.

در پایان این خبر خوش را باید بدهم که این نمایش تا جمعه ۲۹ مهرماه تمدید شد، توصیه می کنم که هر کس تا الان موفق به دیدن این نمایش دیدنی و جذاب نشده این فرصت را از دست ندهد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
منم دیدمش نمایش خیلی قشنگی بود واقعا
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
گزارش دقیق و قشنگی بود خاطره رفتنم به نمایش رو زنده کرد. ممنون
0
0