۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۷۲۱۸۶۴
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق مطرح کرد:

نمادها و نشان واره ها، زبانی مشترک برای انتقال معانی بزرگ به مردم دنیا

نمادها و نشان واره ها، زبانی مشترک برای انتقال معانی بزرگ به مردم دنیا
مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: نشان واره ها یکی دیگر از فناوری های نرم هستند که این نوع از فناوری های نرم دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در ادامه سلسله نشست های حکمرانی خلاق و دانش بنیان در وبیناری که به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق برگزار شد، به بررسی «انتقال معنا و مفهوم در قالب نماد و نشانه» پرداخت و گفت: نشان واره ها یکی دیگر از فناوری های نرم هستند. این نوع از فناوری های نرم دارای انواعی است که شامل تصویری، صوتی، واژگان، اشکال، نشانه های جغرافیایی، تماثیل، نماد گیاهی، نماد حیوانی و اشیا می باشد.

وی افزود: نشان واره ها و نمادهای تصویری که به راحتی می تواند بار معنایی خود را به مخاطب انتقال دهد شامل عکس، گراف، عدد، علامت، کاریکاتور و ایموجی هاست.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: آرم استیشن ها، موسیقی، مارش نظامی و آرم اخبار نمونه هایی از نشان واره های صوتی هستند که هرکدام می توانند معانی خاص خود را به مخاطب منتقل نمایند.

وی کلمات و شعارهای مختلفی را ذیل نشان واره های واژگانی دانست و گفت: کلماتی و عباراتی همچون سلام، لا اله الا الله، یا حسین، یا علی و ماشاء الله نمونه هایی از این نوع نشان واره ها می باشد که دارای معانی اول، دوم و حتی سومی هستند. شعارهای تجاری همچون «فقط انجامش بده!»، «من عاشقشم!»، «غیرممکن وجود نداره»، «باورش کن»، «من همانی هستم که هستم» که به ترتیب متعلق به شرکت های نایک، مک دونالد، آدیداس، سونی و ریباک هستند، دسته ای دیگر از نشان واره های واژگانی می باشند. 

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اشاره، قیافه و حرکت را از اشکال دارای معانی مختلف برشمرد و تصریح کرد: نشان مبدأ جغرافیایی که برند شهر، محصول و فرهنگ منطقه ای خاص می باشند نیز از دیگر نشان واره ها هستند.

وی با اشاره به برخی تماثیل افزود: ضرب المثل ها و تمثال ها نیز حامل معانی خاصی بوده و مفاهیمی را به مخاطبان خود منتقل می کنند. به طور مثال وقتی می گوییم «دماغت چاقه» منظور ما در ادبیات فارسی و فرهنگ عامه فارسی زبانان، می خواهیم به مخاطب بگوییم حال او خوب است.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: نشانه گیاهی همچون گل لاله در نشان واره های ما دارای معنای ایثار و شهادت است.

وی گفت: نشانه های حیوانی نیز دارای معانی مختلفی هستند؛ مثلاً مار معنای دارو را می دهد و شیر معمولاً نماد شجاعت می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: در بین اشیا مهر و تسبیح معمولاً به عنوان نماد تشیع استفاده می شود.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های نشان واره ها پرداخت و اظهار داشت: این فناوری نرم دارای ویژگی های فرازبانی، فرامذهبی، فرامنطقه ای، ساده و گویا بودن، تبدیل پذیری به محصول و فناوری محیطی بودن می باشد.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: ارزش آفرینی نشان واره ها آنجاست که بار معنایی بالایی دارد و با حوزه فکر، ذهن، روحیه و رفتار انسان سروکار دارد. به طور مثال وقتی که به مکانی معنوی همچون حرم امام رضا(ع) وارد می شویم، نمادها و نشانه های موجود در معماری آن آرامش خاصی را به ما منتقل می کند.

وی ادامه داد: ارزش آفرینی نشان واره ها به دلیل این است که به مخاطب آگاهی و اطلاعات منتقل می کند و در یادگیری دراز مدت نیز یاری گر است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی جهان امروز را عالم نشانه ها برشمرد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در عصر حاضر ایموجی ها و نمادها زبان مشترک فضای مجازی شده اند. نمادها و متاورس، پترن، تکسچر، آبجکت از دیگر مثال ها در این زمینه هستند.

وی گفت: وب معنایی با زبان بین المللی به کمک نمادها در حال گسترش است و با استفاده از نشانه ها به دنبال تعریف زبانی مشترک برای مردم دنیا می باشد.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق سپس به نمادها و نشان واره ها در میدان کسب و کار پرداخت و بیان داشت: عرصه تولید یراق آلات مختلف، یکپارچه سازی بسته محصول، مرجندایز و بازارپردازی امتدادی، نشان سازی شرکت و محصول، تداعی معانی در نام گذاری محصول و شرکت مقوله های مختلفی هستند که در میدان کسب و کار از نمادها و نشان واره ها استفاده می برند.

وی ضمن بیان میدان های امروزی استفاده از نمادها افزود: ریاضی، هنر، معماری، آموزش، پزشکی، ادبیات و عزاداری نمونه هایی از این عرصه ها و میدان ها می باشد؛ در همه این عرصه ها از نمادها و نشان واره های مختلف استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی در پایان اظهار کرد: نماد و نشانه فناوری نرمی است که می تواند یک بار معنایی و ارزش بزرگ را بدون اینکه به یادگیری یک زبان نیاز باشد، با مفهومی مشترک به مردم دنیا منتقل کند. آهنگ های ترس، شادی، غم انگیز و غرورانگیز، تصاویر طبیعت، ساختمان ها و انسان ها و یا نقاشی های دارای نشان واره ها همچون مینیاتورها همه و همه معانی مشترکی را به ملل مختلف ارائه می دهند.

ارسال نظرات