رسالت خطیر دانش پژوهان در بهره مندی از سیره رضوی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، از اساتید دروس خارج این حوزه، در سومین کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز با بیان این که امیدواریم رشحه ای از مجموعه فضائل، مناقب و برکات حضرت رضا(ع) را بتوانیم تبیین کنیم، گفت: ما حیات علمی خاندان عصمت و طهارت را آنطور که باید درک نکرده ایم؛ در صورتی که اهل بیت(ع) وجودشان منشا برکت و شکوفایی علمی جامعه است.
وی با بیان این که حضرت رضا(ع) بیش از 40 سال در مدینه حضور داشتند و لذا شاگردان برجسته ای پرورش دادند که در عصر خود دانه درشت های علم در علوم مختلف بودند، تصریح کرد: یک نمونه از این شخصیت های علمی حشام بن حکم است که از اصحاب موسی بن جعفر(ع) و حضرت رضا(ع) می باشد و نمونه اشخاص پرورش یافته در مکتب است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که دانشمندان زیادی در حلقه های علمی حضرت رضا(ع) پرورش یافتند، خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) ابتدا شاگردان را کشف می کردند که به چه رشته ای علاقه دارند، سپس آن رشته را در وجود او پرورش می دادند، از این رو همواره آنان را در صده های تاریخ بعنوان معدن علم می شناسیم.
حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که یکی از مهمترین راه های نشر علم، پرورش دانش پژوه خوب است، اظهار کرد: شخصیت انسان را دو عنصر معرفی می کند؛ یکی کتاب ها و نوشتار او و دیگری شاگردان هستند؛ چراکه نوشتار انسان نشانه عقل بوده و شاگردان نیز مبلغ استادند که در هر دو عرصه، اهل بیت خصوصا حضرت رضا(ع) پیشتازند.
وی با بیان این که فضای جامعه در دوره های مختلف به هم نزدیکند، ابراز کرد: در زمان حضرت رضا(ع) زمانی فرارسید که تهمت ها و شایعات بسیار فراوان بود؛ حضرت در مدینه مشغول به کار خود بودند ولی ملاحظه کنید حضرت بچه ای نداشتند؛ ناگهان شایع شد کسی که نسل ندارد نمی تواند امام باشد و این شایعه، جامعه را متاثر از خود کرد.
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که نقد باید در فضای جامعه جریان داشته باشد چراکه در هر نوع آن، زمینه پیشرفت و ارتقا را فراهم می کند اما شایعه به ساختار و شخصیت علمی آسیب می زند، تصریح کرد: حضرت رضا(ع) در زمانه خود، تحت فضای سخت شایعات زمان قرار داشتند اما با این حال، ضمن برخورداری از بصیرت و دانش در میدان عمل، در میان حوادث ناگوار و تندبادها، ابعاد امامت خود را در فضای جامعه آن روز متجلی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی با بیان این که حضرت رضا(ع) با هجمه ای از آراء کلامی که از غرب و شرق وارد شده شاگردانی پرورش دادند که ایستادند و نظریات را با روش های پسندیده نقد می کردند، بیان کرد: در برابر موج کلامی، فلسفی و عقلی آن روزها که شبهه انگیز بود، حضرت رضا(ع) در جهان اسلام طلایه دار پاسخگویی بودند، شاگردان را تقویت کردند و در برابر موج علمی انحرافی ایستادند که حاصل آن چنین مکتب فکری برجسته ای است.
وی ضمن اشاره به حدیث از پیامبر گرامی اسلام(ص)«طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ» با بیان این که آن روزها در غرب جزیره العرب، فراگیری علم از آن سلاطین بود و این از جمله اختصاصات آنان به شمار می رفت، اظهار کرد: در شرق جزیره العرب علم در دربار ساسانیان و در غرب نیز در اختیار سلاطین بود اما پیامبر(ص) با فرمایش خود طلب علم را بر هر مرد و زن واجب دانستند و امروز جوانان دانش پژوه کشور باید فرصت را در مجامع علمی قدر بدانند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت بهره مندی نسل جوان از سیره حضرت رضا(ع)، تصریح کرد: دانش پژوهان، رسالت دارند تا در راستای باروری علم تلاش و به ترویج فرهنگ شیعی کمک کنند./933/