۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۲۸۶۳۵
سیدافقهی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا تشریح کرد؛

پیشرفت نظامی و آتش به اختیاری؛ رمز غلبه مقاومت بر راهبرد «محاصره از بیرون، سرکوب از درون»

پیشرفت نظامی و آتش به اختیاری؛ رمز غلبه مقاومت بر راهبرد «محاصره از بیرون، سرکوب از درون»
کارشناس مسائل بین الملل گفت: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مقابل عملیات‌های استشهادی که مشهور به گرگ‌های ولگرد یا پست‌های متحرک انفرادی هستند تاب بیاورد.

اشاره: امت اسلام تا وقتی جوانانی مانند خیری علقم را دارد که با خون خود سطور مجد و عظمت را می‌نویسند و خانواده و امتشان را سربلند می کنند، در سلامت است. رزمندگانی که در میان مردم زندگی می‌کنند؛ اما هیچ کسی آنان را نمی‌شناسد، وابسته به هیچ حزب یا سازمانی نیستند بلکه وابسته به این امت و دین عظیم هستند و در سکوت ساعت و هدف را انتخاب می‌کنند؛ مانند خبیری که با 15 گلوله 15 شهرک نشین را هدف قرار داد. علقم برای فلسطین، قدس و مقاومت خیر و آتشی بر رژیم صهیونیستی بود، خیر برای این امت که با شهادتش کاری کرد دشمن از ترس بلرزد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سید هادی سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل بین الملل رفت تا با وی پیرامون اتفاقات و حوادث رقم خورده در سرزمین‌های فلسطین اشغالی در هفته اخیر گفت‌وگو کند.

رسا ـ آیا ارتباطی میان نارضایتی از کابینه ائتلافی نتانیاهو که منجر به اعتراضات صهیونیست‌ها در خیابان شده بود با عملیات و یورش صهیونیست‌ها به منطقه جنین که منجر به کشته شدن فلسطینی‌ها شد وجود دارد؟

کابینه‌ای که نتانیاهو تشکیل داده است، عمدتاً از جریان‌ها و فراکسیون‌های تند و راست دینی تشکیل می‌شود. شکاف‌های پنهان جامعه رژیم صهیونیستی هم در بعد سیاسی و هم در بعد فرهنگی و هم در بعد اجتماعی را آشکارتر کرد. جامعه اسرائیل و بافت جمعیتی آن رویکردها و گرایش‌هایشان دینی نیست؛ ولی این احزاب دینی در قدرت، معادله و تراز شکل گیری معادلات سیاسی را به خوبی بلد هستند.

این هنر گروه‌های دینی و افراطی است. نتانیاهو احساس همسویی با این افراد می‌کند و احساس می‌کند می‌تواند کابینه تأثیر گذار برای معادلات داخل جامعه اسرائیل ایجاد کند. احزاب و گروه‌های سکولار، چپ و ملی گرا به اصطلاح صهیونیست اما غیر دینی متوجه شدند و برای موجودیت خودشان احساس خطر کردند.

نتانیاهو دو یا سه پرونده فساد مالی سنگین دارد. او پیش خود این برآورد را دارد که اگر از این فرصت پیش آمده استفاده نکند تا مصونیت قضایی و حقوقی برای خود ایجاد کند، ممکن است در آینده گرفتار شود. آن‌ها به همین جهت می‌کوشند در کنست و پارلمان رژیم صهیونیستی مصوبات و لوایحی را در واقع مصوب کنند تا نسبت به احکامی که از سوی قوه قضاییه صادر می‌گردد، کنست حق داشته باشد برخی احکام صادره را وتو یا لغو کند. رقبا و دشمنان نتانیاهو متوجه این شگرد شدند که برای خود مصونیت ایجاد می‌کند.

طبق توافقاتی که احزاب دینی با نتانیاهو کرده‌اند، به دنبال اجرای سناریوها و برنامه‌های توراتی خودشان هستند. این طور نیست که راحت به او رأی بدهند و نتوانند برنامه‌های خودشان را آن‌طور که می‌خواهند برای خودشان، شهرک نشین‌های افراطی و تندروی صهیونیست دینی اجرا کنند.

از این رو وقتی ایتمار بن عفیر وزیر داخلی شد هدفمند این پست را انتخاب کرده بود. او برای نتانیاهو شرط گذاشت که من می‌خواهم کرانه غربی را سرکوب کنم و مسجد الاقصی را به هیکل سلیمان تبدیل کنم و حتی فلسطینی‌های 1948 را اخراج کنم. این‌ها جزو برنامه‌هایی است که صهیونیست‌ها به جد آن را دنبال می‌کنند. آن‌ها حتی هراز چندگاهی می‌گویند یک بزی را آماده کنند و ذبح نمایند که بتوانند اعلام تأسیس هیکل سلیمان را سر بدهند.

جامعه اسرائیل این را نمی‌پسندند؛ نه به خاطر فلسطینی‌ها، بلکه آن‌ها می‌دانند این طرز حکومت دینی مطلوب آن‌ها نیست. بسیاری از صهیونیست‌ها لامذهب هستند و اصلاً حاکمیت دینی را در جامعه اسرائیل قبول ندارند. اینجا مسأله کرانه غربی به یک کابوس برای آن‌ها تبدیل می‌شود؛ چه زمان لاکهید که ما دیدیم عملیات جنین در دوران او نیز فعال بود. مجاهدین، هم حماس، هم جهاد اسلامی، شیران بیشه و پست‌های متحرک استشهادی و ... از صهیونیست‌ها امان بریده بودند.

بن عفیر و دیگران تصور می‌کردند این سرکوب، برگ برنده‌ای در مقابل مخالفین آن‌ها در داخل کابینه و حاکمیت رژیم صهیونیستی می‌شود. به همین جهت اقدام به چنین عملیات جاه طلبانه‌ای کردند. حملات آن‌ها منجر به شهادت 9 شهید شد که فکر می‌کردند کار تمام است. ضربه‌ای که خوردند توسط شهید علقم از پانزده سال پیش تا کنون چنین ضربه‌ای را نخورده بودند.

یک صهیونیست در تل آویو به هلاکت رسید یا عملیات‌های دیگری انجام شد؛ اما این ضربه که به افراطی‌ترین صهیونیست‌هایی که از کنیسه در محله بنی یعقوب در شمال قدس خارج شده بودند، به طور کلی معادلات را برهم ریخت. حال آن‌ها چطور می‌خواهند این موضوع را جمع کنند؟ آن‌ها دیگر نمی‌توانند صحنه را مدیریت کنند. هم مخالفین داخل حکومت را سر جای خود بنشانند و هم انتقامی از فلسطینی‌ها بگیرند که جرئت پاسخ نداشته باشند.

در حالی که وقتی این کابینه تشکیل شد، همه فلسطینی‌ها حساب خودشان را کردند و خودشان را در بدترین حالت درگیری قرار دادند. آن‌ها تمام نیروهای خودشان را چه مسلحانه و چه غیرمسلحانه در حالت آماده باش قرار داده‌اند. الآن کابینه نتانیاهو بسیار شکننده شده است. مخالفین و رقبای نتانیاهو حداکثر استفاده را می‌کنند که تو بی عرضه هستی. همین بن عفیر قبل از وزارت، بعد از عملیات‌ها سرزنش می‌کرد که شما بی عرضه و ناتوان هستید. خوب چرا الآن خفه خون گرفته است و هیچ چیزی نمی‌گوید، گویی زبان خود را بلعیده است. باید بن عفیر بفهمد که وقتی بیرون حاکمیت است می‌تواند راحت حرف بزند؛ ولی درون حاکمیت باید بسیاری از محاسبات را در نظر بگیرد. من تصور می‌کنم که آستانه شکل گیری یک انتفاضه مسلحانه یا غیر مسلحانه جهادی هستیم که ان شاءلله رویکرد آن نیز جهادی است.

رسا ـ ابعاد عملیات تلافی جویانه‌ای که در پاسخ به یورش اشغالگران صهیونیستی صورت گرفت را توضیح می‌دهید؟

روز به روز تجربه جهادی فلسطینی‌ها دارد پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود. کارکنش‌ها و راهبردها برای مقابله با دشمن، شناخت شیوه‌های دشمن و شناسایی آن نقاط نفوذ، رخنه و نقاط ضعف دشمن که آسیب پذیرتر است، دقیق‌تر شده است. این روش‌ها اساساً از حالت گروهی و اصالت سازمانی که دارد ابعاد فراگیرتر به خود می‌گیرد. قبلاً چه زمان فتح و یاسر عرفات یک گروه بود.

بعد از انقلاب اسلامی یک حماس و جهاد اسلامی و چند زیر مجموعه مسلحانه هستند. بعد از عملیات سیف القدس به این سمت می‌بینیم ابتکارهای جدید، عملیات انفرادی و استشهادی که بدان گرگ‌های ولگرد می‌گویند که ما نیز بدان می‌گوییم این‌ها پست‌های متحرک انفرادی جهادی هستند.

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند آن را هیچ کاری کند. هیچ کسی نمی‌تواند حدس بزند که این جوان فلسطینی که هیچ سابقه امنیتی هم ندارد، عادی می‌تواند دست به چنین عملیات‌هایی ضد صهیونیست‌ها بزند. شهید خیری علقم هیچ سابقه امنیتی و درگیری با پلیس و حتی عضویت در یک سازمان جهادی را نداشته است. این نشان می‌دهد که جوانان فلسطینی به اصطلاح معروف و به قول رهبر انقلاب آتش به اختیار شده‌اند.

در چنین حالتی فرد خودش منطقه را شناسایی می‌کند، اقدامات را محاسبه می‌کند، خود را مسلح می‌کند، آموزش‌های لازم را می‌بیند، منطقه و عملیات را تمرین می‌کند، چند بار فضا را بررسی می‌کند، عملیات خود را نیز به نحو احسن انجام می‌دهد و می‌داند که شهید می‌شود. او می‌داند که وقتی عملیات را علیه دشمن آغاز می‌کند، برخی از آن‌ها مسلح هستند و به سمت او آتش خواهند گشود.

بن عفیر گفت که از این به بعد برای برقراری امنیت بیشتر به‌خصوص برای شهرک نشین‌ها، همه باید مسلح شوند. یعنی باید فضا امنیتی‌تر شود. قطعاً عملیات روانی و فشار روانی در فضای امنیتی‌تر بیشتر می‌شود و ضریب تاب آوری را پایین‌تر می‌آورد. همین موضوع منجر به یک تشویش یا حتی مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از اسرائیل به وطن اصلی خودشان است. چون آن‌ها مانند توپ چهل تکه هستند. برخی از اتیوپی، فرانسه، عراق، روسیه و ... آمده‌اند. جامعه صهیونیست‌ها یک جامعه منسجم تاریخ دار یک نواخت نیست.

بنابراین به نظر من این عملیات قطعاً ادامه خواهد داشت. دلیل آن این است که بعد از عملیات اقای شهید خیری علقم یک جوان 13 ساله نیز در حوالی آن منطقه عملیات انجام داد که منجر به کشته شدن یک صهیونیست شد. شما از این قبیل عملیات را داشته باشید تا عملیات‌های دیگری که هر کدام ابتکار جدیدی هستند که بخش قابل توجهی از نیروی صهیونیست‌ها را به خود مشغول کرده‌اند؛ چه در کرانه غربی، چه نابلس، چه رام الله و ... .

من تصور می‌کنم که فلسطینی‌ها با خیانت‌هایی که حکام عرب مرتکب می‌شوند و این حرکت نفرت انگیز و ننگ آوری که امارات و بحرین کردند و به رژیم صهیونیستی در حالی تسلیت گفته‌اند که نسبت به 9 شهید فلسطینی خفه خون گرفته‌اند و هیچ واکنشی نشان نداده‌اند، به عملیات های خود ادامه خواهند داد. گوترش، دبیرکل سازمان ملل با کمال بی‌شرمی زمانی که 9 فلسطینی کشته می‌شود و یا اصلاً هر روز فلسطینی‌ها در میادین و نقاط مختلف خونشان به زمین ریخته می‌شود، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؛ اما برای صهیونیست‌های آدم کش و کودک کش، اشک تمساح می‌ریزند و به شدت محکوم می‌کنند.

ترکیه که خود داعیه دار حمایت از فلسطینی‌ها بود و خود را برادر بزرگ‌تر می‌دانست نیز با کمال بی شرمی این عملیات را محکوم می‌کند؛ اما نسبت به کشتار جنین خفه خون می‌گیرد. خوب است که جهان اسلام ببیند طرفداران و پشتیبا‌ن‌های حقیقی ملت فلسطین چه کسانی هستند و کسانی هم که منافقانه با خون فلسطینی‌ها تجارت می‌کنند، چه کسانی هستند. همه این‌ها آشکار است و مردم باید اینها را بشناسند.

رسا ـ افزایش حجم عملیات‌های استشهادی در سرزمین‌های اشغالی توسط جوانان فلسطینی با استفاده از سلاح‌های مدرن‌تر و پیشرفته‌تر نسبت به قبل و همچنین ضعف رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت چه پیام‌هایی دارد؟

این اتفاقات نشان می‌دهد که محور مقاومت پویاست. محور مقاومت مسأله فلسطین را رها نکرده و بلکه بیشتر از قبل حمایت می‌کند. رهبر انقلاب صریح با کمال شجاعت و شفافیت فرمودند ما در گذشته از مردم فلسطین حمایت کردیم و الآن هم حمایت می‌کنیم. آن‌ها تصور می‌کردند با شهادت حاج قاسم سلیمانی محور مقاومت به هم می‌ریزد و اینها می‌توانند به راحتی هم از بیرون فلسطینی‌ها را با روند ننگین عادی سازی محاصره کنند و هم از درون سرکوب کنند. در حالی که گروه‌های جهادی فلسطین و این جوانان 13 ساله، 14 ساله و 21 ساله نشان دادند که تسلیم نمی‌شوند.

شهید علقم 21 ساله بود که چنین عملیات قهرمانانه‌ای را انجام می‌دهد. به این میزان شجاع از داخل ماشین شلیک می‌کند و با کمال شجاعت، آرامش و تسلط از ماشین پیاده می‌شود، بقیه خشاب را در صورت این صهیونیست‌های اشغالگر خالی می‌کند و 9 نفر را به هلاکت می‌رساند، 11 نفر زخمی می‌کند که دو نفر از آن‌ها نیز حال وخیمی دارند. این یک نفر بود.

یک ارتش و یک دولت می‌آید با تمام توان 9 فلسطینی را شهید می‌کند؛ ولی در مقابل یک فلسطینی 9 نفر را می‌کشد. مشخص است که این جوان فلسطینی در مقابل یک دولت قیام کرده است. بحث سلاح فقط نیست. بلکه بحث روحیه رزم آوری، توکل، امید و روحیه یأس از کمک این کشورهای ریاکار عرب به خصوص کشورهای خائن خلیج فارس؛ مانند بحرین، امارات و عربستان سعودی است.

مردم فلسطین بیدار شده‌اند و محور مقاومت هم نشان داد که واقعاً حمایت می‌کند و پشتیبان هست، هم به لحاظ سیاسی، رسانه‌ای و جنگ روانی و هم به لحاظ تسلیحاتی. ان شاءلله به زودی همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات