۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۷۳۶۵۵۳
اثر مشترک حوزه و دانشگاه رضوی با نام؛

درسنامه نقد شبهات قرآنی منتشر شد

درسنامه نقد شبهات قرآنی منتشر شد
اثر علمی مشترک دانشگاه علوم اسلامی رضوی و حوزه علمیه خراسان با نام درسنامه نقد شبهات قرآنی به قلم حجت الاسلام ایروانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد ایروانی، استاد تمام دانشگاه رضوی پیرامون تالیف اولین درسنامه مشترک حوزه و دانشگاه با عنوان« نقد شبهات قرآنی» بیان داشت: شبهات قرآنی همواره در طول تاریخ وجود داشته وعالمان دینی به آنها پاسخ دادهاند اما در این زمان با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این شبهات بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ده سال در زمینه شبهات جدید پژوهش داشته و ارائه پاسخ های عالمانه به شبهات را از آن زمان آغاز کرده، از تدریس آن محتواها در کلاس های مقاطع سه گانه کارشناسی، ارشد و دکتری و نیز سطح سه حوزه خبر داد.

استاد تمام دانشگاه رضوی بیان داشت: در همین راستا، پنج جلد کتاب تحت عنوان«شبهه پژوهی قرآنی» کههر جلد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ صفحه محتوا دارد، در دستور کار قرار گرفت که به انواع و اقسام شبهات قرآنی پرداخته و تا کنون ۲ جلد آن به چاپ رسیده است.

وی افزود: در ضمن کار و با توجه به گنجانده شدن درس«نقد شبهات قرآنی» در برنامه درسی رشته علوم قرآنی، بر آن شدیم تا درسنامه ای در این باره تدوین کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان گفت: هدف از این کار پاسخ به مهمترین و پرتکرار ترین شبهات قرآنی بود تا به عنوان متن درسی محور تدریس قرار گیرد.

وی افزود: در راستای اهداف برنامه سه ساله دانشگاه علوم اسلامی رضوی مبنی بر همکاری علمی با حوزه علمیه، این اثر به عنوان اولین کار مشترک دانشگاه با حوزه علمیه خراسان با نام «درسنامه نقد شبهات قرآنی» منتشر شد.

شایان ذکر است مولف در این درسنامه به مباحثی همچون اصالت قرآن و شبهۀ اقتباس قرآن از تورات و انجیل، شبهۀ تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه و بررسی موارد آن، شبهات مربوط به کرامت و حقوق زن و آیات متناقض‌نما پرداخته است.

از دیگر مباحث می توان به ادعای وجود اشتباهات علمی، تاریخی و ادبی در قرآن، شبهات مربوط به وجود معارف و احکام مخالف عدالت و آزادی در قرآن و ادعای مخالفت معارف قرآنی با رشد و پیشرفت جامعه اشاره کرد.

جواد رستمی
ارسال نظرات