۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۷۳۷۱۴۵
استاد حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

دعا، شکر و استغفار، زمینه ساز نعمت های بزرگ

دعا، شکر و استغفار، زمینه ساز نعمت های بزرگ
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: قدردان سه نعمت دعا، شکرگذاری و استغفار به درگاه الهی باشیم که هر کدام زمینه ساز نعمت های بسیار است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی در مراسم دعای عرفه ناشنوایان که در دارالقرآن الکریم بارگاه منور رضوی برگزار شد، با اشاره به نوع و فلسفه خلقت بشر توسط پروردگار گفت: خدا ما را خلق کرده و این خلقت بیهوده نیست. در خلقت شما منظور داشته و این خلقت همراه با بازگشت ما به سوی ما است. هیچ کس هیچ چیز را بیهوده خلق نکرده است، درست همانند هر خطاط و نویسنده ای که هدفش از نوشتن بیهوده نیست.

خلقت انس و جن برای شناخت خدا

خطیب بارگاه منور رضوی ادامه داد: خدا در قرآن می فرماید ما جن و انس را خلق نکردیم مگر اینکه ما را بشناسند و عبادت کنند و امروز روز دعا و عبادت است.

حجت الاسلام راشدی یزدی با بیان اینکه بشر باید بر ضعف خودش و قدرت الهی وقوف یابد، تصریح کرد: ما افتخارمان این است که تاج بندگی خدا را بر روی سر داریم.

اصل بنده بودن در پیشگاه الهی

وی افزود: خداوند در عرش و معراج به پیامبر اسلام(ص) فرمود می خواهی تاج بزرگی داشته باشی یا اینکه بنده من باشی و پیامبر خواست بنده خدا باشد، بنابراین ما هم باید چنین باشیم.

وی بیان کرد: خدا دو مدال به پیامبر اسلام(ص) داد؛ یکی مدال بندگی بود و یکی را هم در نماز به او داد. پیغمبر هم مثل ما تشهد و نماز می خواند اما به بنده بودن در نزد خدا ایمان داشت و ما هم باید چنین باشیم. چه لذتی از این بالاتر که من بگویم بنده تو هستم ای پروردگار و  تو هم قبول کنی که من بنده تو هستم، پس من را در راهی قرار بده که دوست می داری.

سه خواست خدا از بنده خدا

حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به خواسته پروردگار از بندگانش. بیان کرد: خدا سه خواسته از ما دارد و می گوید که دعا کنین، می گوید شکر کنید بعد از احساس نعمت و در سومین جا می گوید توبه کنید و استغفار.

وی ادامه داد: چرا خداوند تاکید دارد برای دعا؟ چون می خواهد مستجاب کند. اگر بنای مستجاب کردن دعای ما نداشت، نمی گفت دعا کنید.

سستی در دعا ممنوع است

وی با اشاره به اینکه هیچ وقت نباید در دعا کردن سستی کنیم، افزود: باید خدا را رحیم و رحمان بدانیم. خدا هم می داند، هم می تواند و هم می خواهد خواسته ما را اجابت کند.

حجت الاسلام راشد یزدی ادامه داد: خداوند سخاوت دارد در اجابت دعاها و می تواند و می خواهد به ما کمک کند و می داند احتیاج ما چیست.

وی در خصوص کم و کیف استجابت دعای بندگان در پیشگاه الهی نیز اینگونه گفت: هیچ وقت هیچ دعایی رد نمی شود و ما حق نداریم ناامید شویم. گاهی اگر مستجاب نشد، مصلحت ما در استجابت نبوده است. من هم به عنوان بنده خدا گاهی حاجاتی را با شدت از خدا خواسته ام اما اجابت نشده و بعدها متوجه شده ام که مصلحتم در عدم اجابت بوده است.

استاد حوزه افزود: به جای بسیاری از دعاهای اجابت نشده امروز ما، در آن دنیا نعمت هایی فراوانی به ما اعطا می شود، به گونه ای که رو به خدا می گوییم که ای کاش حاجات زیادی از ما در دنیا اجابت نمی شد.

وی بیان کرد: اینکه خداوند از ما می خواهد شکر گذاری کنیم، به این دلیل است که می خواهد نعمت های ما را زیاد کند و اینکه می گوید استغفار کنیم چون بنای آمرزش گناهان ما را دارد.

عرفه، روز ماتم شیطان است

حجت الاسلام راشد یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روز عرفه شیطان مصیبت زده است و در این روز درهای رحمت الهی بر روی بندگان خدا باز است و مطمئن باشید خدا ما را فراموش نمی کند.

الزامات دعا

خطیب بارگاه منور رضوی با اشاره به ضرورت مد نظر قراردادن الزاماتی در دعاها، ادامه داد: دعا را از دعا در حق دیگران شروع کنیم. ائمه و پیشوایان توصیه کرده اند هم به این مهم توصیه کرده اند و حضرت فاطمه(س) نیز اول برای دیگران و بعد برای خودشان دعا می کردند.

وی گفت: برخی از اصحاب ائمه نیز با حال خوش و تزرع بسیار برای دیگران دعا می کردند.

ظهور آقا، در راس دعاها

حجت الاسلام راشد یزدی افزود: در بین دعاها ظهور حضرت مهدی(عج) را درخواست کنیم. باید دستی از غیب بیرون بیاید. مومنان ناراحت هستند، دنیا به دست عده ای اداره می شود با ناکارآمدی رفتار می کنند. باید از بارگاه منور رضوی برای ظهور امام عصر(عج) بسیار دعا کنیم.

ارسال نظرات