۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۷۴۳۰۲۸
اسماعیلی طبا:

تدوین برنامه های توسعه باید فراتر از سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد + فیلم

تدوین برنامه های توسعه باید فراتر از سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد + فیلم
استاد دانشگاه با نگاه به برنامه هفتم توسعه فرایند تدوین آن را پراشکال عنوان کرد و از ضرورت ارزیابی برنامه به صورت سالانه با ارائه گزارش تفریغ سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سیدمرتضی اسماعیلی طبا استاد دانشگاه و مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در نشست علمی نقد دینی برنامه هفتم توسعه در حوزه فرهنگ عمومی و رسانه که عصر امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: در خصوص تنظیم برنامه هفتم توسعه، باید اهداف عالیه به همراه متقضیات در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است وضعیت کشور در منطقه و جهان در برنامه توسعه دیده شود و نگاه آن برای اهداف نیز راهبردی باشد تا برنامه لطمه نخورد، ادامه داد: اگر اهداف بدون مقتضیات طرح ریزی شود، برنامه اجرا نمی شود و ضربه هایی وارد می کند.

اسماعیلی طبا با اشاره به برنامه های شش گانه توسعه گذشته از فرایند پراشکال آنها گفت و افزود: گفته شده 30 درصد از برنامه ششم اجرا شده است و به نظر می رسد با نگاه خوش بینانه این رقم عنوان شده که نشان می دهد در تدوین برنامه اشکال وجود دارد؛ نگاه دولتی در تدوین برنامه موج می زند و مشورت های لازم صورت نگرفته زیرا کارشناسان سازمان برنامه و بودجه این را می نویسند.

وی با اشاره به تأخیر در تدوین برنامه هفتم از نگاه خبرگزاری رسا در نقد این برنامه تقدیر کرد و اظهار داشت: لازم است در فرایند تدوین برنامه های توسعه تجدید نظر شود و نگاه فرادولتی به آن صورت گیرد؛ برنامه هفتم از کمیسیون تلفیق به صحن مجلس آمده و برخی نگاه ها به آن همچنان سطحی است؛ تدوین برنامه باید فراتر از سازمان برنامه صورت گیرد زیرا وقتی برنامه ای ناقص به مجلس برود، مجلس وقت زیادی برای اصلاح اشکالات ندارد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم در نظر گرفتن چند سناریو در یک بند اجرایی اظهار داشت: مصوبات باید چند سناریویی باشد تا اگر دستگاهی نتوانست برنامه ای را اجرا کند، سناریوی دیگری داشته باشد؛ لازم است در حین اجرای برنامه های توسعه پایش های سالانه انجام شود و ارزیابی در پایان برنامه چندان جوابگو نیست؛ در پایش اصولی مشخص خواهد شد چرا برنامه ششم کمتر از 30 درصد اجرا شده است.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت دهی مردم در نگاه مقام معظم رهبری گفت: همه ابعاد توسعه باید در نظر گرفته شود زیرا پیش نیاز توسعه صنعتی توسعه فرهنگی است و لازم است برای همه ابعاد پیوست های فرهنگی در نظر گرفته شود؛ رسانه در برنامه هفتم توسعه به اندازه کافی دیده نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ارزیابی از بزرگ ترین اشکالات شش برنامه گذشته بوده زیرا در مواردی موضوعات بسیار خوبی نوشته شده اما ارزیابی لازم صورت نگرفته است؛ گزارش تفریغ که به صورت یک گزارش مجزا تحقق بودجه های سالانه را ارائه می دهد لازم است توسط یک گروه و دستگاه فراقوه ای بر برنامه های توسعه نظارت کند.

وی با انتقاد از توضیح رسانه ها در خصوص برنامه هفتم توسعه برای مردم بیان داشت: انتظار می رود رسانه ملی موضوع را برای مردم توضیح دهد و نسبت به برنامه دغدغه ایجاد کند؛ ده ها دستگاه در خصوص فرهنگ عمومی مؤثر هستند که مجزا کار می کنند و شورای فرهنگ عمومی به عنوان قرارگاهی برای هماهنگی بین این دستگاه ها شکل گرفت که متأسفانه تأثیرگذاری آن در زمانه حاضر بسیار پایین است و برای مثال بین سینما و تلویزیون هماهنگی وجود ندارد.

اسماعیلی طبا با اشاره به حضور خود در شورای فرهنگ عمومی استانی تصریح کرد: به استاندار تکلیف می کردیم که برای فرهنگ بودجه هزینه کند که پاسخ می داد وظیفه من نیست؛ ارزیابی فعالیت های فرهنگی وظیفه شورای فرهنگ عمومی است و امیدوارم که مجلس برای این شورا اساسنامه ای به روز بنویسد تا از این حالت بی تأثیری در بیاید. شورای فرهنگ عمومی با نگاه حضرت آیت الله خامنه ای در سال 64 تشکیل شد و اساسنامه امروزی ندارد.

تعداد بازدید : 1
ارسال نظرات