۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۴۹۴۸۴
آیت الله میرباقری تاکید کرد؛

لزوم تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی / ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی است

لزوم تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی / ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی است
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تغییر نظم جهانی یک موضوع حساس است و باید طراحی‌های ما متناسب با آن باشد، بر لزوم تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری مسئله امروز کشور پیشرفت در کنار توسعه است.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه در مدار پیشرفت قرار بگیریم، نیازمند ورود جدی آموزش و پرورش هستیم، افزود: در دورانی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید که قدرت دست مادی‌گرایان بود و شعار اصلی آن‌ها نیز عبور از انبیاء بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این تمدن دو دسته سرمایه‌داری و مارکسیسم دارد عنوان داشت: طبق تعریف شهید مطهری هر دو این دسته‌ها دو لبه قیچی هستند که ریشه‌های دین را می‌خواهند ببرند.

وی با اشاره به اینکه با یک تمدن فراگیر غربی و غیر اسلامی مواجه هستیم خاطرنشان کرد: در مقابل این تمدن باید تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کنیم و چالش امروز ما با جهان غرب، چالش پیشرفت و توسعه است.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه یکی از اسناد ۱۷ گانه غرب در توسعه ۲۰۳۰، سند آموزش و پرورش بوده است، تصریح کرد: امروز با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم و یکی از راه‌های مقابله با این پدیده دستیابی به پیشرفت در مسیر توسعه است.

انقلاب اسلامی زمینه های فروپاشی سلطه‌های جهانی را آماده کرد

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نظم نوین جهانی درحال شکل گیری است بیان داشت: انقلاب اسلامی شرایط جهانی را به گونه‌ای تغییر داده که سلطه‌های جهانی در غرب درحال فروپاشی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه تغییر نظم جهانی یک موضوع حساس است و باید طراحی‌های ما متناسب با آن باشد افزود: اگر بخواهیم طرحی برای تحول آموزش و پرورش اعمال کنیم حتما باید در آن به فضای تحولی جهان توجه شود.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه طرح‌های ما باید پیش دستانه و در مسیر مدیریت این تحولات باشد، بیان کرد: مدارس و دانشگاه‌های رسمی خروجی طرح تمدن غربی بودند و در راستای تربیت انسان عصر روشن‌گری هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آموزش رسمی انسان در تراز دنیای مدرن و توسعه را تربیت می‌کند، اظهار داشت: اگر به دنبال پیشرفت در مقابل توسعه هستیم باید آموزش و پرورش در این مسیر طراحی داشته باشد.

ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی

وی در ادامه با اشاره به اینکه ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی است افزود: محتوای تولید شده و الگوی تربیتی ما باید متناسب با این رویکرد باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نیازمند بازنگری و رشد هستیم ابراز کرد: باید نظم فکری را قرار دهیم که واحد مطالعه آن بجای فرد، جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه رابطه اعتقاد و عمل اجتماعی باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد خاطرنشان کرد: خروجی چنین نظم فکری باید بتواند درگیری‌های نظام جهانی را بر اساس ایمان و اعتقاد خود تحلیل کند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه ایجاد تمدن اسلامی به معنای ایجاد ساختار جدید برای ظرفیت‌های مومنانه است تصریح کرد: اگر نظام فکری جامعه‌گرا باشد دانشجو و دانش آموز ما می‌توانند با ایمان خود در جامعه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا باید محتوا نیز تغییر پیدا کند یادآور شد: با محتوای غربی نمی‌توان به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کرد.

باید با همکاری حوزه و دانشگاه ادبیات ما ادبیات حاکم بر جهان شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید در دهه‌های آینده ادبیات ما ادبیات حاکم بر جهان باشد ابراز کرد: این اتفاق در همکاری معنادار حوزه و آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه علم و نظام تربیتی موجود با علم انبیاء مناسب نیست بیان داشت: برای استفاده از طرح‌های اسلامی باید محتوای تربیتی نیز تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای دینی شدن آموزش و پرورش باید تعامل کارشناسی، برنامه‌ریزی و محتوایی باشد اظهار داشت: ظرفیت‌های کنونی بسیار خوب هستند و نیازمند هم‌افزایی هستیم.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه تعامل حوزه و آموزش و پرورش باید بر مبنای نرم افزاری باشد اظهار داشت: این تعامل و همکاری نیازمند ساختار پیچیده و برنامه‌ریزی شده است.

ارسال نظرات