۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۷۵۸۵۴۲

گزارشی از اختتامیه همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین

گزارشی از اختتامیه همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین
اختتامیه همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اختتامیه همایش بین المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین ساجد، رئیس مجتمع آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی در این همایش ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان، به معرفی مجتمع زبان، پرداخت و گفت: زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی یکی از سه محور اصلی حوزه‌های دانشی المصطفی به شمار می‌آید و این مجتمع با سه دپارتمان مدرسه فرهنگ و ملل، مطالعات فرهنگی و ادبیات و مترجمی و یازده گروه علمی، به فعالیت علمی اشتغال دارد.

گزارشی از اختتامیه همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین/م

وی پرورش نیرو‌های فاضل آشنا با فرهنگ ملل مختلف را یکی از اقدامات ارزشمند در راستای انتقال فرهنگ اسلامی و اهل بیتی دانست و اظهارداشت: مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی طی سال‌های فعالیت خود، با ارائه بیش از ۶۵ رشته مصوب وزارت علوم در عرصه آموزش و تحقیق و ترجمه در حوزه‌های متنوع پژوهشی، دستاورد‌های مهمی را رقم زده است.

رئیس همایش، مسئله پژوهش را از ارکان مهم فعالیت‌های علمی و آکادمیک برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند پژوهشی مجتمع، برگزاری همایش‌های بین المللی است، در سال‌های گذشته برخی نقاط عالم تحت پوشش همایش‌های مجتمع قرار گرفت و در حدود یک سال قبل نیز دبیرخانه همایش ظرفیت‌های علمی و فرهنگی آمریکای لاتین، با سی استاد زبان دان به پنج زبان کار خود را آغاز نمود.

وی با اشاره به برگزاری ۲۵ پیش نشست ویژه این همایش، اظهار داشت: همایش ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین، ارتباط علمی بسیاری خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور‌های مختلف برقرار نمود و بیش از دویست مقاله علمی از داخل و خارج از کشور به این همایش رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد ادامه داد: در راستای داوری مقالات دقت فراوانی صورت گرفته است و تلاش شد یک نگاه عمیق و علمی در دستور کار قرار گیرد. مقالات بسیار قوی علمی به پنج زبان به همایش ارسال شده است و انشالله یک محصول علمی بسیار خوب حاصل آن خواهد بود.

وی با اشاره به رونمایی چکیده مقالات در اختتامیه همایش، ابراز داشت: اثر علمی این همایش در ارتباطات میان فرهنگی، نقش کلیدی ایفا می‌نماید. برخی از پیش نشست‌های همایش با حضور سفیران کشور‌های منطقه آمریکای لاتین برگزار شده است و هدف مهم این همایش، تاکید بر مباحث اشتراکی میان ایران و امریکای لاتین است.

رئیس مجتمع آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، یکی از مهم‌ترین ارکان اشتراکات فرهنگی در منطقه امریکای لاتین را موضوع الهیات آزادی بخش، استکبارستیزی و روحیه مقاومت دانست و تصریح کرد: انقلاب‌های صورت گرفته در منطقه آمریکای لاتین برگرفته از روح انقلاب اسلامی است. امروز گفتگو میان اسلام ناب و منطقه امریکای لاتین به برکت انقلاب اسلامی صورت برقرار شده است که حضور فعال فرهنگی ما در این منطقه بیانگر آن است.

وی ارتباطات علمی همایش با دانشگاه‌های آمریکای لاتین را موجب شناخت خوب این مراکز نسبت به پیشرفت‌های علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و جامعةالمصطفی العالمیه خواند و گفت: امیدواریم تلاش‌های صورت گرفته در برگزاری این همایش، مورد استفاده و بکارگیری بخش‌های مختلف قرار گیرد به ویژه در بحث مقالات، به زمینه بهتری برای انتقال نگاه گفتمانی منجر شود. 

حجت الاسلام والمسلمین ساجد در پایان یادآور شد: کمیته‌های همایش به نگاه عمیق‌تر به محور‌های همایش خواهند پرداخت و نتایج این کمیته‌ها در ثمرات همایش موثر خواهند بود و در آینده نزدیک، مقالات همایش چاپ و منتشر خواهد شد و امیدواریم برگزاری این همایش در راه دستیابی به مرجعیت علمی این مجتمع موثر واقع گردد.

گزارشی از اختتامیه همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین/م

دبیر علمی همایش بین المللی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران و امریکای لاتین در مراسم اختتامیه، فلسفه اصلی این همایش را هم شناسی فرهنگی میان این دو حوزه تمدنی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین میرجعفری، با اشاره به حجم گسترده‌ای از اسلام ستیزی و ایران ستیزی در فضای رسانه‌ای امریکای لاتین، خاطرنشان کرد: مسلمانان امریکای لاتین در یک فضای سخت رسانه‌ای زندگی می‌نمایند و در شرایط دشوار اجتماعی قرار دارند که نگاه تهمت، تحقیر، توهین، تخریب و تمسخر در رسانه‌ها آنان را هدف قرار می‌دهد.

وی این همایش را در راستای تقویت ارتباطات میان فرهنگی دانست و اظهار داشت: در میان سه نظریه رایج میان ارتباطات فرهنگی بین الملل، قرآن کریم در آیه ۱۳ حجرات معیار حقیقی و اسلامی ارتباط و شناخت میان ملل و فرهنگ‌ها را بیان می‌نماید که هدف اصلی آن، دستیابی به کرامت اسلامی است.

دبیرعلمی همایش ادامه داد: اگر در امریکای لاتین به دنبال ارتباطات میان فرهنگی هستیم، باید نخست به دنبال محاسن آنان باشیم. مردم امریکای لاتین مقاوم و استکبارستیز هستند که در راه مبارزه با امپریالیسم، سختی‌های فراوانی را از سرگذرانده اند. شناخت ادبیات و فرهنگ مقاومت و مکاتب فرهنگی، عرفانی و فلسفی آنان در حوزه عدالتخواهی، یکی از اهداف این همایش به شمار می‌آید.

وی تعریف ادبیات ایرانی اسلامی در منطقه آمریکای لاتین، تفسیر ادبیات و فرهنگ امریکای لاتین برای مردم ایران، تحصیل روش‌های هم افزایی علمی و فرهنگی، تبیین شیوه‌های تولید علوم انسانی در دو پارادایم ایران و امریکای لاتین و گسترش عمق راهبردی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین را پنج هدف اصلی همایش برشمرد. 
 حجت الاسلام والمسلمین میرجعفری در پایان تصریح کرد: فلسفه اصلی همایش هم شناسی فرهنگی است و این فلسفه در ارزیابی مقالات و رتبه بندی آن نیز تاثیر مستقیم داشته است.

گزارشی از اختتامیه همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین/م

حجت الاسلام و المسلمین عباسی در آیین اختتامیه این همایش ضمن گرامیداشت شهادت جمعی از شخصیت‌های ارزنده کشور به ویژه آیت‌الله شهید رئیسی، ابراز داشت: در حادثه تلخ و غمبار هفته گذشته، کشور شخصیت‌های ارزشمندی را از دست داد و از خدای بزرگ مسئلت می‌نماییم با لطف و عنایات خود، این خلاء را برای مردم و کشور ما جبران نماید.

وی ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، اظهار داشت: موضوع همایش امسال که به منطقه آمریکای لاتین اختصاص یافت، برای گفتمان انقلاب اسلامی از اهمیت راهبردی برخوردار است، مقالاتی که به همایش ارائه شد نیز نشان می‌دهد این موضوع مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

رئیس جامعةالمصطفی، جمهوری اسلامی ایران را پرچمدار یک اندیشه در عالم خواند و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی مروج و مبلغ ارزش‌های مشترک جهانی و انسانی است که مورد استقبال ملت‌های مظلوم و ستم‌دیده قرار دارد. منطقه آمریکای لاتین علی‌رغم بُعد مسافت، به دلیل این ارزش‌های جهانی و بشری به ما نزدیک بوده و زمینه برای توسعه روابط علمی و فرهنگی فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه ایران کشوری صاحب تمدن در جهان شناخته می‌شود، یادآور شد: در نقاط مختلف جغرافیای عالم کانون‌های تمدنی وجود دارد که منطقه ما یکی از حاصلخیزترین مناطق جهان در زمینه ظهور تمدن‌ها به شمار می‌آید همانگونه که ایران نیز از خاستگاه‌های مهم تمدنی در قبل و پس از اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی، با تاکید بر نقش بارز اندیشمندان و دانشمندان ایرانی در شکوفایی تمدن اسلامی، تصریح کرد: در عرصه‌های مختلف علمی و دینی، ایران شخصیت‌های برجسته‌ای را به جهان اسلام ارائه نموده است و این سابقه درخشان تمدنی نشان می‌دهد، ملت ما از ظرفیت‌های بزرگی برای تمدن سازی برخوردار است.

وی امریکای لاتین را علی‌رغم تلاش استعمارگران برای وارونه جلوه دادن حقایق، دارای تمدن‌های تاریخی مهم و برجسته خواند و اذعان داشت: شواهد نشان می‌دهد پیش از ورود اروپاییان، آمریکای لاتین از ظرفیت‌های تمدنی بزرگی برخوردار بوده است.

رئیس جامعةالمصطفی، روح عدالت خواهی را یکی از اشتراکات مهم ایران و امریکای لاتین دانست و خاطرنشان کرد: عدالت‌خواهی یک ارزش مشترک بشری در سراسر جهان است، اما تبدیل شدن آن به یک روحیه، فرهنگ و نماد، نیاز به مقدمات، شخصیت‌های فداکار و جریاناتی دارد که بتوانند این روحیه را در جامعه توسعه دهند، برخورداری از این روحیه، ویژگی بارز منطقه امریکای لاتین به شمار می‌آید.

وی انقلاب اسلامی را از شناخته شده‌ترین جریان‌های دنیای معاصر در به چالش کشیدن نظم ناعادلانه جهان برشمرد و اظهار داشت: ما یاوران و همفکران نیرومندی در جهان به ویژه در امریکای لاتین داریم که از روح عدالت‌خواهی و ضداستعماری برخوردارند و می‌تواند به عنوان یک ظرفیت مشترک فرهنگی در ساخت و توسعه روابط فیمابین مردم و دولت‌های دو طرف مورد توجه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی با اشاره به ارائه تفکر عدالت‌خواهی به عنوان یک ارزش مشترک جهانی از جانب اندیشه‌های مختلف، ابراز داشت: در دوره‌ای از تاریخ شاهد بودیم مارکسیسم خود را پرچمدار عدالت‌خواهی در جهان معرفی می‌کرد، اما رابطه‌ای با دین و معنویت نداشت. تجربه تاریخی نشان داد این قرائت از عدالت، توسط روح جمعی بشر پس زده می‌شود و این تفکر به ظاهر مدعی عدالت، اما معارض با معنویت و دین، در عالم شکست خورد.

وی ادامه داد: امریکای لاتین یکی از نقاط تحت تأثیر مارکسیسم بود که مانند برخی جوانان ایرانی در آن دوران، مجذوب شعار‌های عدالت‌خواهانه آن شدند. اما این موضوع همزمان با بروز الهیات رهایی‌بخش در امریکای لاتین و ارائه نسخه‌ای از عدالت‌خواهی، همراه با دین و باور به نقش‌آفرینی معنویت در عرصه اجتماعی بود. عدالت در سایه معنویت، نقطه اشتراک بسیار مهمی میان ما و آن چیزی است که طی دهه‌های اخیر در امریکای لاتین جریان داشته است.

رئیس المصطفی مشترکات فرهنگی را موجب پیوند در مسیر آینده تمدن سازی بشر دانست و گفت: امروز جهان ما در یک پیچ تاریخی و دوره گذار تمدنی قرار دارد. از یک سو تمدنی مادی، استعماری و رو به افول و از سوی دیگر تمدنی عدالت‌خواه، معنوی و رو به صعود ایستاده است. آخرین نمونه این تقابل، حوادثی است که در چند ماه گذشته در فلسطین و غزه رخ داده است.

وی روح منفعت طلب و سودجوی تمدن مادی را آماده ارتکاب هر ظلمی برای حفظ منافع خویش و چشم بستن بر همه جنایات دانست و تأکید کرد: در مقابل، وجدان آگاه انسان‌ها، بیزاری خود را از این نگاه استعماری و تقسیم نمودن ملت‌ها به شهروندان درجه یک و درجه دو نشان داد. حوادث چند هفته گذشته در دانشگاه‌های غرب نشان دهنده دوره گذار تمدنی بشر است. امروز بشر از نگاه استعماری خسته شده است.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه خاطر نشان کرد: صاحبان تمدن مادی امروز با بی‌شرمی معترفند، نهاد‌های بین المللی را برای پیشبرد منافع خود تأسیس نموده‌اند. نظم جهانی امروز تنها برای تأمین منافع حکومت‌های سلطه‌گر طراحی شده است و هر ملتی که نخواهد در برابر این نظم ظالمانه استعماری سر خم نماید، از آن به عنوان کشور سرکش یاد می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی در پایان منطقه آمریکای لاتین را دارای نقشی مهم در تلاش برای تغییر نظم ناعادلانه حاکم بر جهان، به پرچمداری گفتمان انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: گفتمان تمدنی عدالت‌محور انقلاب اسلامی هواداران فراوانی در سراسر جهان دارد و اکثریت قاطع انسان‌های عالم، از این آرمان استقبال می‌نمایند.

ارسال نظرات