۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۷۶۱۵۵۹
دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر لرستان:   

امربه معروف و نهی از منکر باید تبدیل به یک نظارت عمومی شود

امربه معروف و نهی از منکر باید تبدیل به یک نظارت عمومی شود
حجت الاسلام مهدوی‌نیا با تاکید بر اینکه امربه معروف و نهی از منکر باید تبدیل به یک نظارت عمومی شود، گفت: نظارت عمومی ضامن اجرای عدالت است و امربه معروف ونهی از منکر وظیفه نظارت همگانی را مشخص نموده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت الاسلام یونس مهدوی‌نیا، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با گرامیداشت هفته امربه معروف و نهی از منکر اظهارداشت: امربه معروف و نهی از منکر ریشه در فطرت، آیات و روایات و عقل و اندیشه بشری دارد.

دبیر ستادامر به معروف و نهی از منکر لرستان افزود: امربه معروف و نهی ازمنکر مساله ای فطری است، فطرت انسان به دنبال دعوت به خیر و دوری از شر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ آیه قرآن در مورد اهمیت امربه معروف و نهی ازمنکر نازل شده است، عنوان کرد: تعدد آیات به دنبال اهمیت این فریضتین است و اهمیت این فریضتین تا جایی است که قرآن اولین آمر به معروف و ناهی از منکر را خود خداوند معرفی می‌کند.

حجت الاسلام مهدوی‌نیا با بیان اینکه اجرای فریضتین وظیفه همه مومنین و مومنات است و یک ماموریت الهی است، گفت: خداوند امربه معروف و نهی از منکر را ملاک تشخیص مومنین و مومنات از منافقین مطرح کرده است.

وی با اشاره به کلامی از حضرت علی(ع) که فرموده: «اگر تمام اعمال نیک را در نزد فریضتین امربه معروف و نهی از منکر قرار دهیم، مثل قطره ای در برابر دریاست» ادامه داد: امام باقر(ع)می فرمایند: امربه معروف و نهی از منکر یک واجب نیست بلکه واجبی است از هر واجبی واجب‌تر و بقا دیگر واجبات نیازمند امر به معروف و نهی از منکر است، که همه اینها نشان از اهمیت این فریضتین دارد.

حجت الاسلام مهدوی‌نیا با اشاره به اینکه یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) اصلاح امت جدش از طریق امربه معروف و نهی از منکر است، گفت: اصلاح امور جامعه باید از طریق امربه معروف و نهی از منکر باشد و لذا این مهم ریشه در روایات دارد.

وی امربه معروف و نهی از منکر را شامل حوزه های گوناگونی دانست و گفت: تکلیفی که مردم نسبت به یکدیگر دارند که یکدیگر را به خیر و دوری از منکرات دعوت کنند و این مهم باید تبدیل به یک نظارت عمومی شود.

حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان اینکه نظارت همگانی و عمومی ضامن اجرای عدالت و رساندن به کمال و سعادت است، گفت: امربه معروف ونهی از منکر وظیفه نظارت همگانی را مشخص نموده است.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجهی که وجود دارد در گام اول شناخت امربه معروف و نهی از منکر از سوی مردم است و به فرموده مقام معظم رهبری امربه معروف و نهی از منکر به مانند نماز یادگرفتنی است.

حجت الاسلام مهدوی نیا با اشاره به اینکه ستاد امر به معروف دوره های آموزشی به صورت سراسری، مجازی، آنلاین، آفلاین و به صورت رایگان برگزار می کند، گفت: هر کسی می تواند در این دوره ها شرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره های قبل بیش از هزار نفر در این دوره های آموزشی شرکت کردند و بیش از ۴۵۰ نفر موفق به دریافت گواهی نامه پایان دوره شدند.

حجت الاسلام مهدوی نیا با اشاره به نسبت مردم و مسئولین تاکید کرد: مردم باید کار خوب را از مسئولین با مطالبه گری سالم بخواهند.

 وی ادامه داد: در این راستا ستاد یک سامانه مطالبه گری امربه معروف و نهی از منکر طراحی کرده است و از مسئولین ارشد خواسته شده که در سامانه ثبت نام کنند تا مردم مطالبه خود را از مسئولین بخواهند.

حجت الاسلام مهدوی نیا به نسبت مسئولین و مردم اشاره کرد و گفت: اینجا وظیفه مسئولین سنگین تر است زیرا آنها باید زمینه ساز گسترش معروفات باشند و وسایل بدی ها و زشتی ها را از دسترس مردم دور کنند.

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات