۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۶۳۲۳۹
توصیه آیت الله خاتمی به مبلغان اربعین؛

مبلغان اربعین متناسب با شأن و جایگاه روحانیت نقش آفرینی کنند

مبلغان اربعین متناسب با شأن و جایگاه روحانیت نقش آفرینی کنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید مبلغین اربعین حسینی به فعالیت هایی که در شأن و منزلت روحانیت بوده و متناسب با فرهنگ کشور عراق و ایران اسلامی است، اهتمام ویژه ای داشته و بر رعایت آن توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش قدم های آسمانی ویژه مبلغین اعزامی سازمان اوقاف به مواکب اربعین حسینی که صبح امروز در سالن همایش های امامزاده سید علی علیه السلام قم برگزار شد با اشاره به اهمیت اربعین حسینی در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) که یکی از علامت های مومن را رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین دانستند اظهار داشت: این حدیث معروف را نوع بزرگان ما آورده اند.

وی افزود: در این حدیث، شیعه پنج علامت دارد که عبارتند از خواندن نمازهای واجب و مستحب، زیارت اربعین، انگشتر را در دست راست انداختن، پیشانی به خاک گذاشتن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

 اهمیت زیارت عاشورا و اربعین حسینی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت زیارت عاشورا و ضرورت اهتمام به این زیارت خصوصا در ایام اربعین حسینی بیان داشت: اهل بیت علیهم السلام زیارت عاشورا را به منزله عَلَم اسلام گرفتند و به همین خاطر سیدالشهداء علیه السلام اختصاصاتی دارد که یکی از اختصاصات ایشان، داشتن چهلم است.

وی افزود: یکی دیگر از اختصاصات امام حسین علیه السلام این است که پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام تنها یک زیارت دارند؛ اما برای امام حسین علیه السلام چندین زیارت وجود دارد و همه شئون امام حسین علیه السلام زیارت دارد.

آیت الله خاتمی با اشاره به این که کربلا و نجف در ایام اربعین شکوه خاصی دارد اظهار داشت: در این ایام تمام محبان امام حسین علیه السلام از همه نقاط عالم در پیاده روی باشکوه شرکت می کنند و مردم ایران اسلامی نیز یکپارچه محب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند و در این مسیر نقش آفرینی می کنند.

باید طلاب حوزه های علمیه متناسب با شأن و جایگاه روحانیت نقش آفرینی کنند

تبلیغ دین افتخار است

وی با اشاره به مسئولیت مبلغین در عرصه تبلیغ در ایام اربعین حسینی، تبلیغ دینی را افتخاری دانست که بر عهده مبلغین نهاده شده و ابراز کرد: بنا به مبانی قرآن کریم در آیات متعددی از این کتاب آسمانی دعوت الی الله از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: تبلیغ دینی در ایام اربعین فرصت طلایی است و مبلغین اربعین بیش از تأثیرگذاری مبلغ کاروان در این ایام تاثیرگذار هستند؛ چراکه مبلغان در این ایام، شب و روز در کنار زائران بوده و مخاطبان هر سوال و مشکل اندیشه ای که داشته باشند را مطرح و پاسخ دریافت می کنند.

آیت الله خاتمی با اشاره به لزوم فعالیت های مبلغین متناسب با شأن و جایگاه خود در ایام اربعین و توجه به فرهنگ مردم عراق نسبت به جایگاه روحانیت تاکید کرد: باید مبلغین اربعین حسینی به فعالیت هایی که در شأن و منزلت روحانیت بوده و متناسب با فرهنگ کشور عراق و ایران اسلامی است، اهتمام ویژه ای داشته و بر رعایت آن توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه تبلیغ عملی را بهترین تبلیغ مبلغان اربعین حسینی عنوان و بیان داشت: مبلغان اربعین حسینی سعی کنند در این ایام با عمل به وظایف الهی و اهتمام به انجام واجبات در این مسیر گام برداشته و تاثیرگذاری موثرتری داشته باشند.

مبلغین اربعین حسینی حسن خلق داشته باشند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حسن الخلق را یکی از ملزومات مبلغین اربعین حسینی عنوان و بیان داشت: باید تناسب روحانیت در گفتار و برخوردها از سوی مبلغین و طلاب حوزه های علمیه رعایت شود و حسن خلق مورد تایید اسلام را رعایت کرده و به آن اهتمام داشته باشند.

ضرورت تحلیل سیاسی با محوریت اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی

آیت الله خاتمی با اشاره به این که دین از سیاست جدا نیست اظهار داشت: من نمی گویم که مبلغان اربعین کاری با سیاست نداشته و دین را جدای از سیاست بدانند؛ چراکه این دیدگاه، دیدگاه غلطی است اما می گویم که اظهارات سیاسی طلاب و مبلغان اربعین باید در شأن لباس روحانیت باشد و این مستلزم این است که مبلغان، مطابق با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با محوریت صحبت های ایشان، مسائل سیاسی را تحلیل کنند و از تحلیل های حزبی و گروهی پرهیز کرده و در این زمینه از افراط و تفریط دوری کنند.

ارسال نظرات