۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۷۷۷۷۸
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (7)؛

رسانه ها و آموزش و پرورش در ترویج مصرف گرایی نقش بسزایی دارند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آنچه اخلاق مصرفی امروز را شکل داده و از بقای آن حراست می کند بیش از همه، سرمایه ها و سرمایه دارانی هستند که فقط در سایه گستردگی مصرف گرایی می توانند اقتدار خود را حفظ و توسعه دهند.
حجت الاسلام امير غنوي، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امیر غنوی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف که صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد بحث «اخلاقیات مصرف» را مدنظر قرار داد و گفت: بحث اخلاق مصرف، از ادبیات چندانی برخوردار نیست، اما مشکل های گسترده رفتارهای مصرفی جامعه ما و اتلاف وسیع و مستمر منابع، نیاز به بررسی عمیق این مشکل را نشان می دهد، نیازی که پاسخ گویی به آن تحقیق و تأمل در متون دینی و استفاده از تجربه های دیگر را می طلبد.

وی با اشاره به تأثیر غرب و استفاده از آثار غربی در روند اصلاح الگوی مصرف، افزود: مقاله «لوری میکولیس» کوشش محققانه ای برای رسیدن به چارچوبی تازه در اخلاقیات مناسب برای مصرف است، اخلاقیاتی که می توانند مبنای محکمی برای شکل گیری رویکرد اجتماعی تازه ای به رفتارهای مصرفی و بهره گیری از منابع باشد.

حجت‌الاسلام غنوی با بیان این‌که نوشته میکولیس با وجود نثر زیبا و کار محققانه وی نیاز به نقدی جدی دارد، اظهار داشت: حقیقت این است که اخلاقیات حاکم در رفتارغربیان، سخت متأثر از بازیگرانی است که نه فقط عرصه سیاست و اقتصاد بلکه اخلاق را نیز بخشی از زمین بازی خود می پندارند.

وی تصریح کرد: آنچه اخلاق مصرفی امروز را شکل داده و از بقای آن حراست می کند بیش از همه، سرمایه ها و سرمایه دارانی هستند که فقط در سایه گستردگی مصرف گرایی می توانند اقتدار خود را حفظ و توسعه دهند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نقش رسانه ها و آموزش و پرورش در ترویج مصرف گرایی و مصرف زدگی، ابراز داشت: رسانه ها و آموزش و پرورش کم و بیش در همین جهت همراه جریان حاکم بوده و مصرف گرایی و مصرف زدگی را به شکل گوناگون ترویج می کنند و جامعه نیز در چنین فضای اخلاقی تنفس می کند.

وی با بیان این‌که بحث تفصیلی از اخلاقیات مصرف نیاز به مجالی مستقل دارد، بر پرداختن به مجالی که در آن مطالعه های بنیادین در معارف دینی از یک سو و مطالعه های میدانی در جامعه امروز ایران از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفته و با استفاده از تجربه های دیگران در مطرح کردن طرحی تازه در عرصه اخلاقیات مصرف تأکید کرد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات