آیتالله رجبی تبیین کرد؛
دلبستگی به دنیا، هوای نفس و وسوسههای شیطان؛ موانع اصلی در مسیر تقویت ایمان

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در درس اخلاق با اشاره به آموزههای قرآن و تحلیل علامه طباطبایی، سه مانع اساسی در مسیر شکلگیری و تقویت ایمان را تبیین کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیتالله محمود رجبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی حوزههای علمیه در درس اخلاق که سه شنبه شب در مسجد مدرسه معصومیه برگزار شد، به تبیین موانع شکلگیری و تقویت ایمان پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود با تسلیت سالروز شهادت امام جواد علیهالسلام، به ادامه بحثهای پیشین درباره عوامل مؤثر در پیدایش و تقویت ایمان اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسات گذشته عوامل تقویت ایمان را بررسی کردیم و امشب به بررسی موانع شکلگیری و تقویت ایمان میپردازیم؛ اینکه چه چیزهایی موجب ضعف ایمان میشوند.
آیتالله رجبی با استناد به آیات شریف قرآن، سه عامل اساسی را از موانع رشد ایمان برشمرد و گفت: یکی از مهمترین موانع ایمان، دلبستگی به دنیا است. در موارد متعددی از قرآن، حب دنیا بهعنوان عامل سقوط انسان و مانع پذیرش حق معرفی شده است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به ماجرای مباهله و امتناع نصارای نجران از مباهله با پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله، افزود: این افراد با اینکه به حقانیت پیامبر آگاه بودند، اما بهجای ایمان آوردن، به پرداخت جزیه بسنده کردند و پیامبر اکرم علت این انکار ایمان را آلودگی آنان به دنیا و مال حرام دانست که مانع از پذیرش حق شده بود.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه ادامه داد: عامل دومی که در آیات قرآن به آن اشاره شده، پیروی از هوای نفس است. گاهی انسان حقیقت را میفهمد، اما بهخاطر خواستههای نفسانی و تعارض آن با منافع شخصی، از پذیرش حقیقت سر باز میزند. نمونه این افراد کسانی هستند که به حقانیت اسلام یقین دارند، اما چون هواپرستاند، ایمان نمیآورند.

وی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی افزود: علامه طباطبایی تصریح میفرمایند که شیطان تنها در جایی میتواند بر انسان اثر بگذارد که انسان، هوا و هوس را ملاک تصمیمگیری خود قرار داده باشد. یعنی از آنجا که خواستههای نفسانی، انسان را بهسوی دنیا میکشاند، شیطان نیز که کارش آراستن جلوههای فریبنده دنیاست، وارد میدان میشود و او را به گمراهی میکشاند.
آیتالله رجبی ادامه داد: اگر انسان بتواند هوای نفسانی خود را مهار کند، نه دلبسته دنیا میشود و نه شیطان مجالی برای نفوذ در او خواهد داشت. در واقع، کنترل نفس، کلید اصلی در برابر تمام موانع رشد ایمان است.
وی تأکید کرد: مبارزه با هوای نفس نیازمند مجاهدت و مراقبت دائمی است و اگر این اصل در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از انحرافات فکری، اخلاقی و دینی از بین خواهد رفت.
آیتالله رجبی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جامعهای مؤمن داشته باشیم، باید این موانع ایمان را بهدرستی بشناسیم و با روشهای تربیتی و اخلاقی، آنها را برطرف کنیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه درباره عامل سوم گفت: وسوسههای شیطانی یکی از موانع جدی در مسیر ایمان و رستگاری است. این وسوسهها تنها از سوی شیاطین جن نیست، بلکه شیاطین انس نیز از جمله ابزارهای گمراهیاند. شیطانها از ابزارها و روشهای مختلفی برای منحرف کردن انسانها بهره میگیرند، از جمله فریب، تزئین باطل، شبههافکنی، و دعوت به شهوترانی و غفلت.
وی با اشاره به نمونهای تاریخی در قرآن افزود: شخصیت بلعم باعورا نمونهای روشن از کسی است که هر سه عامل سقوط یعنی حب دنیا، هوای نفس و وسوسههای شیطانی در او جمع بود. قرآن کریم بیان میکند که او آگاه به حق و دارای موقعیت علمی بالا بود، اما به دلیل تبعیت از خواستههای نفسانی، دلبستگی به دنیا، و پیروی از وسوسههای شیطان، از مسیر هدایت منحرف شد و سرانجام در زمره گمراهان قرار گرفت.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه ادامه داد: آیات قرآن بهروشنی نشان میدهند که سقوط بلعم باعورا تصادفی نبود، بلکه نتیجه انتخابهای او بود؛ انتخاب دنیا بر آخرت، نفس بر عقل، و شیطان بر خدا و همین موارد بود که موجب سقوط و گمراهی او را فراهم آورد.
آیتالله رجبی در پایان تأکید کرد: اگر انسان بخواهد در مسیر ایمان باقی بماند و به سعادت واقعی دست یابد، باید این سه مانع را بهدرستی بشناسد و در برابر آنها ایستادگی کند. مراقبت از دل، دوری از هوای نفس و استعاذه به خداوند از شر شیاطین، لازمه حفظ ایمان است.
ارسال نظرات