۲۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۸۴۲۴۳
حسینی ایجی در گفتگوی تفصیلی با رسا:

رژیم صهیونیستی هیچ مبنای قانونی برای حمله به ایران ندارد

رژیم صهیونیستی هیچ مبنای قانونی برای حمله به ایران ندارد
فارس- استاد مرکز تخصصی حوزوی حقوق و قضاء امام حسین(ع) شیراز در گفتگویی به بررسی ابعاد حقوقی حمله رژیم غاصب صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
دکتر اسماعیل حسینی ایجی، عضو کانون وکلای بین المللی iBA، نماینده مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه در مجلس شورای اسلامی،نایب رئیس اول شورای عالی وکلای قوه قضاییه و استاد مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) شیراز در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، به بررسی ابعاد حقوقی حمله رژیم غاصب صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
 
رسا- ﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﺣﻤﻠﻪ رژﻳﻢ ﺻﻬﻮﻧﻴﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﺟﻤﻬﻮرى اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﻫﺴﺘﻴﻢ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ اﺳﺮاﺋﻴﻞ آﻏﺎزﻛﻨﻨﺪه ﺟﻨﮓ ﺑﻮده اﺳﺖ، اﻳﻦ اﻗﺪام را از ﻧﻈﺮ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ و ﻧﻘﺾ ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ و ﺗﺠﺎوز ﭼﻄﻮر ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟

ﺑﺮاى اراﺋﻪ ﭘﺎﺳﺦ دﻗﻴﻖ و ﺣﻘﻮﻗﻲ از ﻣﻨﻈﺮ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ در اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺑﻨﺪ ٤ ﻣﺎده ٢ ﻣﻨﺸﻮر ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ اﺳﺘﻨﺎد ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ﻛﻪ در آن ﺗﺼﺮﻳﺢ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻋﻀﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﺎﻳﺪ از ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺑﻪ زور ﻳﺎ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ آن ﻋﻠﻴﻪ ﺗﻤﺎﻣﻴﺖ ارﺿﻲ ﻳﺎ اﺳﺘﻘﻼل ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻫﺮ ﻛﺸﻮر دﻳﮕﺮ ﺧﻮددارى ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. اﻳﻦ ا ﺻﻞ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از اﺻﻮل آﻣﺮه ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ cogens) (jus ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺗﺨﻄﻲ از آن ﺑﻪﺧﻮدى ﺧﻮد واﺟﺪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﺮاى دوﻟﺖ ﺧﺎﻃﻲ ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﻲ ﮔﺮدد.

مطلب دﻳﮕﺮ آن ﻛﻪ در ﺳـــﺎل ١٩٧٤، ﻣﺠﻤﻊ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺳـــﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ در ﻗﻄﻌﻨﺎﻣﻪ ٣٣١٤ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ از ﻣﻔﻬﻮم ﺗﺠﺎوز را اراﺋﻪ و در آن اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﻳﻚ دوﻟﺖ ﺑﻪ ﺳﺮزﻣﻴﻦ دوﻟﺖ دﻳﮕﺮ، ﺑﻤﺒﺎران و ﺣﻤﻼت ﻣﻮ ﺷﻜﻲ را ﺑﻪ ﺻﺮاﺣﺖ از ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﺑﺎرز ﺗﺠﺎوز ﻗﻠﻤﺪاد ﻧﻤﻮده ا ﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻮ ﺿﻮع در ﺣﺎﻟﻲ ﻣﻄﺮح ﻣﻲ ﮔﺮدد ﻛﻪ ﺣﻤﻠﻪ اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﺑﻪ ﺧﺎك اﻳﺮان، ﺑﺪون ﻣﺠﻮز ﺷﻮراى اﻣﻨﻴﺖ و ﺑﺪون ﺗﺤﻘﻖ ﺷﺮاﻳﻂ دﻓﺎع ﻣﺸﺮوع، از ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﺑﺎرز ﺗﺠﺎوز ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

 از ﻣﻮارد دﻳﮕﺮى ﻛﻪ ﺳﺎﺑﻖ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻧﻴﺰ در روﻳﻪ دﻳﻮان ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ دادﮔﺴﺘﺮى ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ا ﺳﺖ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ دﻋﻮاى ﻧﻴﻜﺎراﮔﻮﺋﻪ ﻋﻠﻴﻪ اﻳﺎﻟﺖ ﻣﺘﺤﺪه آﻣﺮﻳﻜﺎ در ﺳﺎل ١٩٨٦ ا ﺳﺘﻨﺎد ﻧﻤﻮد ﻛﻪ در آن اﻋﻼم ﮔﺮدﻳﺪ ﺣﺘﻲ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺗﺴﻠﻴﺤﺎﺗﻲ، ﻣﺎﻟﻲ و آﻣﻮزﺷﻲ از ﮔﺮوهﻫﺎى ﺷﻮرﺷﻲ ﻋﻠﻴﻪ دوﻟﺖ ﻣﺮﻛﺰى ﻳﻚ ﻛﺸﻮر دﻳﮕﺮ، ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺼﺪاق ﺗﻮﺳﻞ ﻏﻴﺮﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑﻪ زور ﻃﺒﻖ ﻣﺎده2 (4) ﻣﻨﺸﻮر ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺗﻠﻘﻲ ﮔﺮدد، ﭘﺲ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪروﺷﻨﻲ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻧﻈﺎﻣﻲ اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﺑﻪ ﺧﺎك ﺟﻤﻬﻮرى اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان اﻋﻢ از ﺣﻤﻼت ﻣﻮ ﺷﻜﻲ، ﻫﻮاﻳﻲ ﻳﺎ اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﺮورﻳﺴﺘﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﺗﺮور داﻧﺸﻤﻨﺪان ﻫﺴﺘﻪاى و ﻏﻴﺮه ﻧﻘﺾ ﻓﺎﺣﺶﺗﺮ و آﺷﻜﺎرﺗﺮ از ﻫﻤﺎن ا ﺻﻞ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻋﻤﻮﻣﻲ اﺳﺖ.

در واﻗﻊ، اﮔﺮ دﻳﻮان در ﻗﻀﻴﻪ ﻧﻴﻜﺎراﮔﻮﺋﻪ ﻣﺮز ﻣﻤﻨﻮﻋﻴﺖ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ زور را ﺗﺎ ﺳﻄﺢ اﻗﺪاﻣﺎت ﻧﻴﺎﺑﺘﻲ و ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﭘﺎﻳﻴﻦ آورده اﺳﺖ ﭘﺲ ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻖ اوﻟﻲ، ﺗﻮﺳﻞ آﺷﻜﺎر و ﺑﻲواﺳﻄﻪ ﺑﻪ ﻧﻴﺮوى ﻗﻬﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﻚ دوﻟﺖ ﻋﻠﻴﻪ دوﻟﺖ دﻳﮕﺮ، ﺑﺪون ﻣﺠﻮز ﺷﻮراى اﻣﻨﻴﺖ و ﺧﺎرج از ﭼﺎرﭼﻮب دﻓﺎع ﻣﺸﺮوع ﻓﻮرى، ﻧﻘﺾ ﺻﺮﻳﺢ ﻣﻨﺸﻮر ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ و اﺻﻮل ﻣﺴﻠﻢ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد. در ﻧﺘﻴﺠﻪ، از ﻣﻨﻈﺮ ﺣﻘﻮﻗﻲ، اﻗﺪام اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺑﻮده، ﺑﻠﻜﻪ ﻳﻚ ﺗﺠﺎوز آﺷﻜﺎر ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﻴﺖ ارﺿﻲ و ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﻣﻠﻲ ﺟﻤﻬﻮرى اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺴﻮب ﮔﺮدﻳﺪه و ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺘﻮﺟﻪ رژﻳﻢ ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﺘﻲ ﻣﻲﺳﺎزد.

رسا- رژﻳﻢ ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﺘﻲ در ﺷﺮارت ﻫﺎى ﺧﻮد اﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﺮور داﻧﺸﻤﻨﺪان،ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎر ﺳﺘﺎن ﻫﺎ و ﺻﺪاو ﺳﻴﻤﺎ و ﻛﺸﺘﺎر ﻏﻴﺮﻧﻈﺎﻣﻴﺎن ﻛﺮده اﺳﺖ، اﺑﻌﺎد ﺟﻨﺎﻳﺖ ﺟﻨﮕﻲ رژﻳﻢ اﺳﺮاﺋﻴﻞ را از ﻣﻨﻈﺮ دادﮔﺎه ﻫﺎى ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ.

ﺑﺪون ﺗﺮدﻳﺪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺰﺑﻮر در ﭼﺎرﭼﻮب ﻗﻮاﻋﺪ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﺑﺸـﺮدوﺳـﺘﺎﻧﻪ و ﺑﻪ وﻳﮋه ﺑﺮ اﺳـﺎس ﻣﻔﺎد ﻛﻨﻮاﻧﺴـﻴﻮنﻫﺎى ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ ژﻧﻮ ١٩٤٩ و ﭘﺮوﺗﻜﻞﻫﺎى اﻟﺤﺎﻗﻲ ١٩٧٧ از ﻣﺼﺎدﻳﻖ روﺷﻦ و ﺑﺎرز ﺟﻨﺎﻳﺎت ﺟﻨﮕﻲ ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﺗﺮور اﺷﺨﺎص ﻏﻴﺮﻧﻈﺎﻣﻲ، ﺑﻪوﻳﮋه داﻧﺸﻤﻨﺪان، ﻛﻪ ﻫﻴﭻﮔﻮﻧﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﻲ در ﻣﺨﺎﺻﻤﺎت ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﻧﺪ، از ﻣﻮارد ﻧﻘﺾ ﺻﺮﻳﺢ اﺻﻞ ﺑﻨﻴﺎدى ﺗﻤﺎﻳﺰ (distinction) ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. اﺻﻞ ﺗﻤﺎﻳﺰ اﻳﺠﺎب ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﻃﺮفﻫﺎى ﻣﺨﺎﺻﻤﻪ ﻫﻤﻮاره ﻣﻴﺎن اﻓﺮاد ﻧﻈﺎﻣﻲ و ﻏﻴﺮﻧﻈﺎﻣﻲ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﻮﻧﺪ .اﻳﻦ اﺻﻞ در ﻣﺎده ٤٨ ﭘﺮوﺗﻜﻞ اول اﻟﺤﺎﻗﻲ ﺑﻪ ﻛﻨﻮاﻧﺴﻴﻮنﻫﺎى ژﻧﻮ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﻣﺮاﻛﺰ درﻣﺎﻧﻲ، رﺳﺎﻧﻪاى و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻧﻴﺰ از ﻣﻮارد ﻧﻘﺾ ﻣﺎده ١٨ و ١٩ ﻛﻨﻮاﻧﺴــﻴﻮن ﭼﻬﺎرم ژﻧﻮ و ﻣﺎده ٥٢ ﭘﺮوﺗﻜﻞ اول ﺑﻮده ﻛﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺧﺎﺻــﻲ را ﺑﺮاى اﻫﺪاف ﻏﻴﺮﻧﻈﺎﻣﻲ ﻗﺎﺋﻞ ﮔﺮدﻳﺪه را ﺑﻴﺎن ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎران و ﻧﻬﺎدﻫﺎى رﺳـــﺎﻧﻪاى در ﺣﻴﻦ درﮔﻴﺮى ﻣﺴـــﻠﺤﺎﻧﻪ، ﺑﺮﺧﻼف ﻗﻄﻌﻨﺎﻣﻪ ١٧٣٨ ﺷـــﻮراى اﻣﻨﻴﺖ ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﭼﺮا ﻛﻪ اﻳﻦ ﻗﻄﻌﻨﺎﻣﻪ ﺑﺮ ﺣﻔﺎﻇﺖ از ر ﺳﺎﻧﻪﻫﺎ در ﻣﺨﺎ ﺻﻤﺎت ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪ داﺷﺘﻪ و ﺑﺎ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﻟﺤﻦ ﻣﻤﻜﻦ ﺣﻤﻼت ﻋﺎﻣﺪاﻧﻪ و ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻋﻠﻴﻪ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎران، ﻛﺎرﻛﻨﺎن ر ﺳﺎﻧﻪ اى و ﺗﺠﻬﻴﺰات رﺳﺎﻧﻪ اى در ﺟﺮﻳﺎن ﻣﺨﺎﺻﻤﺎت ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ را ﻣﺤﻜﻮم ﻧﻤﻮده و آن را ﻧﻘﺾ ﺻﺮﻳﺢ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﻣﻲ داﻧﺪ. ﺑﺮ ﻫﻤﻴﻦ اﺳﺎس، ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺎده ٨ اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ دﻳﻮان ﻛﻴﻔﺮى ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ(ICC) ، اﻳﻦ اﻗﺪاﻣﺎت از ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﺑﺎرز ﺟﻨﺎﻳﺎت ﺟﻨﮕﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه و در ﺻﻮرت ﺗﺤﻘﻖ ﺳﺎﻳﺮ ﺷﺮاﻳﻂ ﺻﻼﺣﻴﺘﻲ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﭘﻴﮕﻴﺮى در ﭼﺎرﭼﻮب دﻳﻮان ﻛﻴﻔﺮى ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﻳﺎ ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢﻫﺎى ﻣﺸﺎﺑﻪ را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.

رسا- ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﺟﻤﻬﻮرى ا ﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺠﺎوز اﺳﺮاﺋﻴﻞ و اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻼﻓﻲ ﺟﻮﻳﺎﻧﻪ را در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻮازﻳﻦ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟

ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺎده ٥١ ﻣﻨﺸﻮر ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ، در ﺻﻮرت وﻗﻮع ﺣﻤﻠﻪ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ، دوﻟﺖ ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ داراى ﺣﻖ دﻓﺎع ﻣﺸﺮوع اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻗﺎﻋﺪه، ﻛﻪ در ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻋﺮﻓﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳـﺖ، ﻣﺠﻮز ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻛﺸـﻮرى ﻛﻪ ﻣﻮرد ﺗﺠﺎوز ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺷـﻮراى اﻣﻨﻴﺖ اﻗﺪام ﻣﺆﺛﺮى اﺗﺨﺎذ ﻧﻨﻤﻮده ﺑﺎﺷـﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ دﻓﺎع ﻣﺸﺮوع ﻓﺮدى ﻳﺎ ﺟﻤﻌﻲ ﻣﺘﻮ ﺳﻞ ﮔﺮدد .از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ دﻓﺎع ﻣﺸﺮوع ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ وﺟﻮد ﺣﻤﻠﻪ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ واﻗﻌﻲ و ﻓﻌﻠﻲ، ﺿﺮورت ﭘﺎﺳﺦ ﻓﻮرى و رﻋﺎﻳﺖ ا ﺻﻞ ﺗﻨﺎ ﺳﺐ اﺷﺎره و اﺳﺘﻨﺎد ﻧﻤﻮد.

در ﻣﻮرد ﺷﺮاﻳﻂ ﻓﻌﻠﻲ اﻳﺮان، وﻗﻮع ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﺑﺪون ﺗﺮدﻳﺪ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﮔﺮدﻳﺪه و ﭘﺎﺳﺦ اﻳﺮان ﻧﻴﺰ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻲﻛﻪ ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﻣﺤﺪود، و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺸﺮوع ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻴﮕﺮدد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، در ﺻﻮرت رﻋﺎﻳﺖ اﺻﻮل ﻣﺬﻛﻮر، اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ اﻳﺮان در ﭼﺎرﭼﻮب دﻓﺎع ﻣﺸﺮوع ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و واﺟﺪ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ ﻛﺎﻣﻞ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

رسا- ﻧﺘﺎﻧﻴﺎﻫﻮ در دو ﺳﺎل ﮔﺬ ﺷﺘﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺟﻨﺎﻳﺎت ﺟﻨﮕﻲ ﺑﺴﻴﺎر زﻳﺎدى در ﻏﺰه و ﻟﺒﻨﺎن و اﻳﻨﻚ در اﻳﺮان ﺷﺪه ا ﺳﺖ، از ﻧﻈﺮ دادﮔﺎه ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ او ﻣﺤﻜﻮم ﻧﻴﺰ ﺷﺪ اﻣﺎ ﭘﺎ ﺳﺨﮕﻮى ﻫﻴﭻ ﻛﺪام از اﻳﻦ اﻗﺪاﻣﺎت ﻧﻴﺴﺖ، ﻋﻠﺖ اﻧﻔﻌﺎل ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ و دادﮔﺎه ﻫﺎى ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ در ﻣﻮرد اﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺎت ﭼﻴﺴﺖ؟

ﺑﺮاى ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻴﺎن ﻧﻤﻮد ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻫﻤﻮاره ﻳﻜﻲ از ﭼﺎﻟﺶﻫﺎى ﻋﻤﻴﻖ و ﺳﺎﺧﺘﺎرى در ﻧﻈﺎم ﻋﺪاﻟﺖ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. اﮔﺮﭼﻪ ﻧﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮن دﻳﻮان ﻛﻴﻔﺮى ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ (ICC) ﺑﻪﻣﻮﺟﺐ اﺳــﺎﺳــﻨﺎﻣﻪ رم ﺑﺮاى ﭘﻴﮕﻴﺮى ﺟﻨﺎﻳﺎت ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﺗﺄﺳــﻴﺲ ﮔﺮدﻳﺪه اﻧﺪ، اﻣﺎ ﻛﺎرآﻣﺪى اﻳﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﺪرتﻫﺎى ﺑﺰرگ ﻳﺎ ﻣﺘﺤﺪان آنﻫﺎ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎى ﺟﺪى ﻣﻮاﺟﻪ اﺳﺖ. ﻧﻜﺘﻪ ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ و ﭘﺮ رﻧﮓ در اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ آن اﺳﺖﻛﻪ اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻳﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه آﻣﺮﻳﻜﺎ، ﻋﻀﻮ اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ رم ﻧﺒﻮده و ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ از ارﺟﺎع ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺷﻮراى اﻣﻨﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ ﻣﻨﺸﻮر، اﻣﻜﺎن ﭘﻴﮕﻴﺮى ﻗﻀﺎﻳﻲ ﻣﻘﺎﻣﺎت اﺳﺮاﺋﻴﻠﻲ در دﻳﻮان وﺟﻮد ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷـــﺖ.

در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل، اﻳﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه آﻣﺮﻳﻜﺎ ، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﺤﺪ راﻫﺒﺮدى اﺳـــﺮاﺋﻴﻞ، ﺑﺎرﻫﺎ از ﺣﻖ وﺗﻮ ﺧﻮد در ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮى از ارﺟﺎع ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺮوﻧﺪهﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ دﻳﻮان اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﺑﻪ ﺑﻴﺎن دﻳﮕﺮ ﻣﻼﺣﻈﺎت ﺳﻴﺎﺳﻲ، اﻋﻤﺎل ﻧﻔﻮذ، و ﺑﻲاﻋﺘﻨﺎﻳﻲ ﺑﺮﺧﻲ دوﻟﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎرى از ﺟﻨﺎﻳﺎت ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﺪون ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ. آنﭼﻪ ﻣﺎ اﻛﻨﻮن ﺷﺎﻫﺪ آن ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ در ﭘﺎﺳﺦدﻫﻲ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﻮﺟﻮد در ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻗﻮاﻋﺪ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﻪ دوﻟﺖﻫﺎى ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ و ﻣﺘﺤﺪان آنﻫﺎ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮاره در ﻣﻮارد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻤﻮد ﭘﻴﺪا ﻧﻤﻮده و ﻛﺎرﻛﺮد ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎى ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ را دﭼﺎر اﺧﻼل ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

رسا- اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﻛﻪ ﻋﻀﻮ NPT ﻧﻴﺴﺖ اﻳﺮاﻧﻲ را ﻛﻪ ﻋ ﻀﻮ NPT ﻫﺴﺖ را ﻣﺘﻬﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺳﻼح ﻫﺎى اﺗﻤﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، از ﻳﻚ ﺳﻮ ﺟﻤﻬﻮرى ا ﺳﻼﻣﻲ در ﺣﺎل ﻣﺬاﻛﺮه ﺑﺎ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻮد ﻛﻪ اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﺑﻪ اﻳﺮان ﺣﻤﻠﻪ ﻛﺮد، آﻳﺎ وﻇﻴﻔﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ اﺳﺮاﺋﻴﻞ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮ اﺣﺘﻤﺎل ﺳﺎﺧﺖ ﺳﻼح ﻫﺴﺘﻪ اى اﻗﺪام ﻛﻨﺪ؟

ﻧﻜﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ در ﭘﺎﺳـﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺮﺳـﺶ آن اﺳـﺖ ﻛﻪ اﺳـﺮاﺋﻴﻞ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﻀـﻮ NPT ﻧﺒﻮده ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺧﻼف ﻣﻔﺎد ﻗﻄﻌﻨﺎﻣﻪﻫﺎى ﻣﺘﻌﺪد آژاﻧﺲ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ اﻧﺮژى اﺗﻤﻲ و ﻣﺠﻤﻊ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﺎرﻫﺎ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﻔﺎفﺳﺎزى در ﻣﻮرد زرادﺧﺎﻧﻪ ﻫﺴﺘﻪاى ﺧﻮد ﻧﻴﺰ اﻣﺘﻨﺎع ورزﻳﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ ﻧﭙﻴﻮﺳﺘﻦ ﺑﻪ NPT از ﺗﻌﻬﺪات ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺧﻠﻊ ﺳﻼح و ﺑﺎزرﺳﻲ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﮔﺮﻳﺰان ﺑﻮده و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل، اﻳﺮان را ﻛﻪ از اﻋﻀﺎى NPT و ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎم ﻧﻈﺎرﺗﻲ آژاﻧﺲ ﻗﺮار دارد را ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﺳﻼح ﻫﺴﺘﻪ اى ﻣﺘﻬﻢ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ.

ﻻزم ﺑﻪ ذﻛﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﺒﻨﺎى ﺣﻘﻮﻗﻲ ، ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﻛﺸﻮرى را ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ زور ﺑﺮ اﺳﺎس اﺣﺘﻤﺎل ﻳﺎ ﻇﻦ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺳﻼح ﻫﺴﺘﻪاى ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺸﻮر دﻳﮕﺮ ﻣﺸﺮوع ﻧﻤﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻣﻨﺸﻮر ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺗﻨﻬﺎ در دو ﺣﺎﻟﺖ اﺟﺎزه ا ﺳﺘﻔﺎده از زور را ﻣﺠﺎز داﻧﺴﺘﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ دﻓﺎع ﻣﺸﺮوع در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ و ﻳﺎ ﺑﺎ ﻛﺴﺐ ﻣﺠﻮز از ﺷﻮراى اﻣﻨﻴﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮارد دﻳﮕﺮى ﻛﻪ رژﻳﻢ ﺻــﻬﻴﻮﻧﻴﺴــﺘﻲ ﻫﻤﻮاره ﺑﺮاى ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺟﻠﻮه دادن ﺣﻤﻠﻪ ﺧﻮد ﺑﻪ اﻳﺮان ﺑﻪ آن اﺳــﺘﻨﺎد و اﺳــﺘﺪﻻل ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ دﻛﺘﺮﻳﻦ دﻓﺎع ﭘﻴﺶدﺳﺘﺎﻧﻪself-defense) (pre-emptive اﺷﺎره ﻧﻤﻮد. اﻳﻦ دﻛﺘﺮﻳﻦ اﮔﺮ ﭼﻪ ﺗﺎ ﺣﺪودى در ﻋﺮف ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻗﺎﻋﺪه ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه اﺳﺖ اﻣﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر رﺳﻤﻲ و اﺟﺮاﻳﻲ ﺗﺎ ﻛﻨﻮن ﺑﻪ رﺳﻤﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﺪه و روﻳﻪ ﻗﻀﺎﻳﻲ دﻳﻮان ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ دادﮔﺴﺘﺮى ﻧﻴﺰ آن را رد ﻧﻤﻮده اﺳﺖ . ﭘﺲ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، اﻗﺪام ﻧﻈﺎﻣﻲ اﺳﺮاﺋﻴﻞ ﻋﻠﻴﻪ اﻳﺮان ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪاى ﻣﺒﻬﻢ، ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺸــﺮوﻋﻴﺖ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺑﻮده و اﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺎﻗﺾ اﺻــﻮل ﻣﻨﺸــﻮر ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ و ﻗﻮاﻋﺪ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻋﺮﻓﻲ اﺳــﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺸــﻮﻳﻖ ﺑﻪ ﺑﻲﺛﺒﺎتﺳﺎزى ﻧﻈﺎم ﻫﺎى ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﻧﻴﺰ ﺧﻮاﻫﺪﮔﺮدﻳﺪ.

ارسال نظرات