آیت الله مصباح یزدی:
پالایش و تصفیه نفس به تقویت روح منجر می شود / اصالت وجود انسان به روح است
خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، اصالت وجود انسان را به روح دانست و تاکید کرد: ادارک اصلی بشر به وسیله روح او انجام می شود و نقش جسم و بدن ظاهری به عنوان ابزاری برای این امر مهم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری، یکشنبه شب، در ادامه جلسه تفسیر خطبه حضرت زهرا(س) که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، به تبیین مساله روح و رابطه آن با عالم هستی پرداخت و با بیان اینکه اصل ماهیت انسان به روح اوست تصریح کرد: ادراک اصلی به وسیله روح انجام می شود نه بدن و جسم، نقش این دو تنها به عنوان ابزار وسیله ای برای ادارک است نه بیشتر، متاسفانه با وجود این مساله مهم عده ای منکر روح شده و آن را نفی میکنند.
وی با بیان اینکه ادراک انسان از روح همان علم حضوری است که هیچ واسطهای در آن دخالت ندارد ابراز داشت: افرادی که پالایش و تصفیه نفس میکنند، روحشان تقویت میشود.
این مفسر برجسته قرآن کریم، با اشاره به اینکه برخی حقیقیت اصالت روح را انکار می کنند ادامه داد: کسانی که خود را از نفس زدوده اند، متوجه هستند که روحی نیز در کار است، اینها بدن ظاهری را حاشیه می بینند و اصالت را به طور کامل به روح می دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام تصریح کرد: همه انسان ها با فطرت توحیدی متولد می شوند و خدا پرستی امری فطری است، حال در این بین عده ای نیز هستند که بنا به دلایلی خدا را پرستش نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: علم انسان به امور یا بیواسطه و یا با واسطه است، به اولی علم حضوری و به دومی که انسان از طریق حواس و تعقل به آن پی میبرد، علم حصولی گفته می شود.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: دانستهها و معلومات ما نیز اینچنین است، بخشی که از آنها اطلاع داریم آگاهانه نامیده می شوند، اما دستهای که از آن اطلاعی نداریم و به کمک محرکی همچون برخی از حوادث یا مطالعه کتاب و جزوات و امثال اینها متوجه آن میشویم و پی به آن می بریم ، نیمه آگاهانه اطلاق می شود.
آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: اگر از برخی منکرین خدا سؤال شود، دنیا را چه کسی خلق کرده است؟ کمی به فکر و تامل فرو میروند و اذعان می کنند که قطعا تصادفی نبوده و نمیتواند باشد و این امر مصداق علم حضوری نسبت به دانستههای نیمه آگاهانه است.
وی تصریح کرد: البته برخی از منکرین خداوند تبارک و تعالی نیز وجود دارند که به علت نشستن غبار غفلت و ضعیف شدن فطرت شان، به هر میزان با آنها از خدا سخن گفته شود، هیچ تاثیری ندارد و باید گفت درک این قبیل افراد کاملا ناآگاهانه است.
آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت مساله شهادتین در اسلام تاکید کرد: شهادت به وحدانیت خدا و شهادت به رسول الله(ص) حقیقتی است عمیق و باید سعی کرد عمق آن را درک کرد و عمق و نهایت آن نیز چیزی جز اخلاص نیست. /924/پ202/ج
ارسال نظرات