۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۸۸۵۱۸

نگاه حاشیه ای به تفسیر و فلسفه در حوزه علمیه باید اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه علوم و معارف قرآنی بیان داشت: علوم عقلی می تواند با اثبات مبانی، راه ورود به جزییات را باز کند و به نوعی مشروعیت ساز علوم نقلی شود.
حوزه علميه


حجت الاسلام علی فتحی، از اساتید دانشگاه علوم و معارف قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنایت الهی دارای دیدگاهی ژرف هستند و نسبت به تحولات جامعه اسلامی آگاهی کاملی دارند.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تحولات نظام اسلامی و حوزه های علمیه را از یکدیگر جدا ندانستند و معتقد به تعامل سازنده این دو هستند.

محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: بعد از شهید صدر من کسی را همچون مقام معظم رهبری سراغ ندارم که نسبت به تحول در حوزه تا این اندازه تاکید داشته باشد و البته جریان صحیح و استاندارد و اصیل حوزه را نیز دنبال کند.

این استاد علوم قرآنی اظهار داشت: شهید صدر حرکت بسیار عمیقی در زمینه تفسیر و اندیشه دینی شروع کرد و معتقد بود باید مسائل و مشکلات جامعه را به قرآن عرضه کنیم و از آن جواب بگیریم، این دیدگاه به نظریه استنطاق و تفسیر موضوعی معروف است.

وی بیان داشت: امروز با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به علوم فلسفه و تفسیر باید تحول عمیقی در حوزه های علمیه صورت گیرد و نگاه حاشیه ای به این دروس از بین برود.

این استاد علوم قرآنی اظهار داشت: در قرآن بیشترین تاکیدات بر عقل شده و آیات زیادی درباره صاحبان خرد نازل شده است.

وی بیان داشت: علوم عقلی می تواند با اثبات مبانی، راه ورود به جزییات را باز کند و مشروعیت ساز علوم نقلی شود.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم اظهار داشت: از آنجا که شبهات پیوسته در حال تزریق به جامعه است باید پاسخگویی فعال دینی داشته باشیم.

وی گفت: فقه دارای غنای عالی است اما مسؤولیت آن پاسخگویی به شبهات نیست، پس نباید فقه محوری، مانع توجه ما به علوم دیگر شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات