فراگیری تفسیر قرآن شرط حداقلی تولید علم است
حجت الاسلام نقیپور فر، استاد دانشگاه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: تولید علم در حوزه های علمیه دارای یک سری مبانی است که باید تابلو شده و بسترسازی مناسب برای جبران نواقص در این قسمت انجام شود.
وی بیان داشت: استنباط از مبانی دینی یک علوم حداقلی را طلب می کند که البته برخی از این علوم در نظام درسی حوزه مرسوم است اما اینها کافی نیست.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از مباحث اصلی در استنباط احکام، توجه به جامعیت قرآن و حدیث است که در دو بخش روش و محتوا باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: دانستن یک دوره تفسیر برای ورود به مرحله نظریه پردازی دینی لازم است و دانستن تفسیر قرآن حداقل صلاحیت تحقیقاتی است که در حوره های علمیه باید برنامه ریزی و مدون شود.
محقق علوم اسلامی با تاکید بر اینکه فهم جامع قرآن شرط فهم دین است، بیان داشت: بخشی نگری آسیبی است که در اثر عدم تسلط جامع به قرآن در تحقیقات دینی مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه در تحول و تولید علم باید توانمندی طلاب در بحث های قرآنی جدی گرفته شود، بیان داشت: لازم است در تاسیس رشته های تخصصی حوزوی همچون کلام، فلسفه و دیگر شاخه های علوم انسانی، تفسیر قرآن جزء برنامه ریز درسی قرار گیرد.
وی بیان داشت: نگنجاندن درس تفسیر در برنامه های درسی آسیبی است که من به آیت الله مصباح یززدی نیز متذکر شدم و ایشان هم اصل اشکال را قبول داشت.
استاد حوزه علمیه قم، گفت: یکی از نیازها در پژوهش و نظریه پردازی، توجه به بحث های مقارنه و تطبیقی است که طلاب باید با نظریات اهل سنت، اهل کتاب و تفکرات غیر دینی در موضوعات مشترک همچون حقوق بشر آشنا شوند.
وی بیان داشت: متاسفانه ما حتی به اندازه اهل سنت در بحث های تطبیقی بحث و نظر نداریم از این رو لازم است طلاب در این زمینه آگاه تر شوند.
این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: توجه به بحث های مقارن باید به یک سنت در حوزه علمیه تبدیل شود تا ما بتوانیم در جهان معاصر از منطق قوی امامیه دفاع کنیم. /909/ت302/ع