۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۹۰۹۶۶
واکاوی حضور روحانیان در رسانه ملی (7)؛

درس آشنایی با رسانه در حوزه های علمیه برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ‌ کارشناس حوزوی فعال در عرصه رسانه گفت: لازم است برای طلاب و روحانیان به صورت عمومی درس« آشنایی با رسانه» برگزار شود و همان گونه که به صورت عمومی با فلسفه و مانند آن آشنا می شوند، با کاربردها و راه بردهای رسانه نیز آشنا شوند.
كلاس درس حوزه علميه


حجت الاسلام سعید طالبی نیا، تهیه کننده برنامه های معارفی رادیو معارف، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مقام معظم رهبری بر تأثیر گذاری روحانیان و استفاده از تفکر و مبانی دینی در برنامه سازی رسانه ملی تأکید دارند و حضور روحانیان به عنوان سخنران، کارشناس یا کارشناس مجری را هیچ‌گاه نفی نکرده اند.

وی در ادامه افزود: حضور تأثیرگذار به این معنی است که تفکر حوزه و روحانیت را به سردبیران، تهیه کنندگان، کارگردانان و همه کسانی که در ساخت و تولید برنامه ها نقش اساسی دارند، سرایت دهیم.

این فعال عرصه رسانه اظهار داشت: تولید محتوای دینی و اسلامی به صورت دستوری نتیجه بخش نیست و لازمه حضور تأثیرگذار روحانیان در رسانه ملی در گرو ایجاد دوستی و تعامل روحانیت با دست اندرکاران ساخت برنامه است.

وی خاطر نشان کرد: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما و دانشکده صدا و سیمای قم در صدا و سیما وظیفه تربیت و پرورش روحانیان آشنا با رسانه را به عهده دارد که در صورت تقویت این مراکز و ایجاد زمینه فعالیت برای فارغ التحصیلان و پژوهشگران آن، موفقیت‌هایی در این عرصه به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام طالبی نیا با اشاره به ضرورت گسترش رشته های این مراکز با توجه به نیاز صدا و سیما یادآور شد: مدرسه اسلامی هنر و مؤسسات خصوصی که امکان ارتباط با حوزه های علمیه را داشته باشند می توانند وظیفه تربیت و پرورش طلاب را برای ورود به عرصه هنر به عهده بگیرند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره استفاده از نظرات کارشناسی روحانیان و امکان اعمال نظر و جهت دهی صحیح در برنامه ها از سوی آنان تأکید کرد: لازم است در انتصاب مدیران اصلی سازمان صدا و سیما نظر حوزه های علمیه جلب شود و افرادی پست های اصلی سازمان را به عهده بگیرند که با مبانی اصیل اسلامی آشنا باشند.

این کارشناس حوزوی عرصه رسانه تصریح کرد: چه بسا افراد با ایمان، دلسوز و کاردانی در صدا و سیما مشغول به فعالیت باشند و پست های مهمی را نیز به عهده گرفته باشند اما به دلیل نا آشنایی با مبانی اصیل اسلامی در نهایت تولیدات و محصول نهایی کار آنان به سود دین نباشد.

وی ادامه داد: اگر نمی شود این افراد را از میان طلاب و روحانیان انتخاب کرد، لازم است دوره های مستمر و پیوسته زیر نظر اساتید بزرگ حوزه که به عرصه هنر آشنایی دارند برای آنان برگزار کرد تا با مبانی اسلام کاملا آشنا شوند.

حجت الاسلام طالبی نیا ابراز داشت: از سوی دیگر لازم است برای طلاب و روحانیان به صورت عمومی درس« آشنایی با رسانه» برگزار شود و همان گونه که طلاب به صورت عمومی با فلسفه و مانند آن آشنا می شوند، با کاربردها و راه بردهای رسانه هم آشنا شوند.

وی با اشاره به این که ممکن است عده ای از این سخنان تعجب کنند یا آن را سخن سبکی بشمارند، ادامه داد: در حالت عادی ممکن است بیانات یک مبلغ را جمع کمی بشنوند اما در صورت استفاده از رسانه هایی همچون رادیو و تلویزیون هزاران هزار نفر از سراسر کشور سخنان آن مبلغ را می شنوند./919/ت302/ع

ارسال نظرات