۰۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۰۱۰۳۵
استاد حوزه و دانشگاه:

جهاد اقتصادی حرکت مجاهدانه به سمت آرمانی مقدس است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم از کارگروه‌های تخصصی اقتصاد اسلامی در مراکز پژوهشی حوزه‌های علمیه خواست تا فرصت را در سال جهاد اقتصادی مغتنم شمرده و در راستای تولید، تبیین، ترویج و تبلیغ نظریه‌های اقتصاد اسلامی در جامعه تلاش کنند.
حجت‌الاسلام سيدكميل باقرزاده


حجت‌الاسلام سید کمیل باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نامگذاری سال 1390 به «جهاد اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب، خطاب به متولیان بخش فرهنگ یادآور شد: اگر زیربناهای فرهنگی ساخته نشود، فعالیت اقتصادی ضربه می‌بیند.

وی اظهار داشت: پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری، راهبرد و سرفصل اصلی تمام فعالیت‌های عمومی کشور در طول یک سال است؛ از این‌رو جهت‌گیری‌های کلان کشور در طول یک سال باید بر شعار اصلی سال منطبق شود.

از برخورد شعاری با پیام‌های نوروزی رهبر معظم انقلاب پرهیز شود

این استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم پرهیز از شعارزدگی در طول سال و برخورد شعاری با پیام نوروزی مقام معظم رهبری تأکید کرد و افزود: نخبگان و فضلای حوزه علمیه که همواره به عنوان مبین و تبیین کننده دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در جامعه مطرح هستند، از شعارزدگی و برخورد شعاری با آن جلوگیری کنند.

وی با بیان این‌که پیام رهبر معظم انقلاب را در مرحله شعور بروز و ظهور دهیم تا شاهد تحقق عملی نقطه نظرات ایشان در جامعه باشیم، گفت: پیام امسال که رکن کلیدی آن مسأله جهاد اقتصادی بود دو نکته حائز اهمیت در پی داشت که یکی مفهوم جهاد است.

حجت‌الاسلام باقرزاده، جهاد را به تلاش و کوشش مجدانه و مصرانه انسان در راه تحقق هدفی بلند و آرمانی ارزشمند معنا کرد و اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی جهاد منحصر به جهاد نظامی نیست و اگر رهبر معظم انقلاب اصطلاح جهاد اقتصادی را به کار بردند توجه به عقبه فرهنگی و پشتوانه معرفتی این واژه جهاد را می‌رساند که نباید از آن غفلت کرد.

وی با بیان این‌که هدف از بیان این پیام یک حرکت و تلاش اقتصادی صرف نیست بلکه یک جنبش و حرکت مجاهدانه به سمت آرمانی مقدس است، گفت: اگر رهبری بر بحث اقتصاد تکیه می‌کنند منظور ایشان از اقتصاد به قرینه کلمه جهاد صرفاً مسائل مالی و معیشتی نیست و تعریف اقتصاد از دیدگاه ایشان همان تعریف اقتصاد در معارف و فرهنگ اسلامی است؛ یعنی تنظیم معیشت برای رشد معنوی جامعه.

این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، شور مضاعفی را برای فعالیت‌های اقتصادی در جامعه به وجود آورد که این گرایش به سمت اقتصاد و مسائل اقتصادی اگر توأم با معنویت و زیرساخت‌های فرهنگی نباشد، به سمت اقتصاد غفلت‌زا سوق می‌یابد که این خود یک آسیب است.

حوزویان نگاه اسلام به مقوله اقتصاد را برای مردم تبیین کنند

وی خواستار نگرش فرهنگی مردم و مسؤولان به مقوله اقتصاد شد و ابراز داشت: آسیب و خطری که ممکن است امسال از طرف برخی ناآگاهانه با سوء استفاده از شعار جهاد اقتصادی متوجه جامعه شود آن است که جامعه را صرفا به سمت مسائل مادی و اقتصادی بدون توجه به زیرساخت‌ها و بنیه‌های معنوی و فرهنگی مقوله اقتصاد در جامعه اسلام سوق دهند.

حجت‌الاسلام باقرزاده از فضلا، علما و اساتید حوزه‌های علمیه خواست تا نگاه اسلام به مقوله اقتصاد در جامعه را برای مردم به درستی تبیین کنند و گفت: کارگروه‌های تخصصی اقتصاد اسلامی در مراکز پژوهشی حوزه‌های علمیه فرصت را در سال جهاد اقتصادی مغتنم شمرده و برای تولید، تبیین، ترویج و تبلیغ نظریه‌های اقتصاد اسلامی در جامعه تلاش کنند.

وی بر توجه به بخش‌های فرهنگی جامعه و لزوم تلاش در این زمینه تأکید کرد و افزود: نباید شعار جهاد اقتصادی بهانه‌ای شود برای برخی بخش‌های فرهنگی که سستی به خرج دهند و در وظایف فرهنگی خود کوتاهی کنند؛ چراکه فضای عمومی کشور نیازمند حرکت فرهنگی و مقابله با فضای جنگ نرم در کنار جهش اقتصادی است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات