۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۰۱۸۰۹
از سوی نویسنده حوزوی؛

مجموعه «امام و کودکان» برای کودکان هموطن و غیر ایرانی نگاشته شد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام هادی منش که مجموعه 20 جلدی «امام و کودکان» را برای نمایشگاه کتاب تهران آماده کرده است درباره این کتاب گفت: این کتاب، داستان زندگی حضرت امام خمینی(ره) را برای کودکان ایرانی، آلمانی، آمریکایی و... روایت می‌کند.
امام خميني و كودكان حجت الاسلام ابوالفضل هادي منش
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش، مدیر هیئت علمی نویسندگی معاونت تبلیغ حوزه از رونمایی مجموعه «امام و کودکان» در نمایشگاه بین المللی کتاب خبر داد و اعلام کرد: مجموعه 20 جلدی امام و کودکان با محوریت داستان‌هایی برای کودکان گروه سنی (ج) نوشته شده است. این داستان‌ها صرفا وطنی نیست بلکه تعدادی از داستان‌ها در مورد کودکان غیرایرانی به خصوص کودکان آلمانی، آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی به رشته تحریر درآمده است.

حجت الاسلام هادی‌منش هدف اصلی از نگارش مجموعه «امام و کودکان» را معرفی شخصیت امام خمینی(ره) برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل غلبه جنبه سیاسی شخصیت حضرت امام(ره)، نوعا جنبه اخلاقی شخصیت ایشان کمتر مورد لحاظ قرار گرفته است. اگرچه تصریح می‌شود که بعد سیاسی شخصیت این بزرگمرد از ایشان اعجوبه قرن ساخت اما معترف به این هستیم که همه جاذبه‌های شخصیتی ایشان در بعد سیاسی خلاصه نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود کاستی در معرفی امام راحل(ره) برای قشر کودک و نوجوان، بیان کرد: گفتنی‌ها در بعد اخلاقی امام خمینی(ره) زیاد است و شخصیت ایشان جاذبه زیادی برای همگان به خصوص کودکان و نوجوانان دارد. این موضوع جای حرف و قلم زدن بسیار دارد اما متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان ما به این مساله کم توجه کرده است.

این نویسنده با تاکید بر لزوم تبیین شخصیت دوستی داشتنی و پر جاذبه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: جای تعجب است که کتاب در مورد امام خمینی(ره) برای قشر کودک و نوجوان نداریم و حتی خود مراکز و موسساتی که متولی چاپ آثار حضرت امام(ره) هستند، قابل توجه و تاثیرگذار در عرصه کتاب کودک ظاهر نشده اند.

برنده چند دوره جشنواره علامه حلی(ره) با اشاره به اهمیت و حساسیت نگارش کتاب برای قشر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: کسی که شناخت دقیقی از دین ندارد نباید وارد عرصه آموزش مسایل دینی شود. ترویج بعد اعتقادی در ادبیات کودک ما باید به دست کسانی باشد که خودشان دارای معتقدات قوی هستند. فرد در دوران کودکی در تاثیر پذیرترین سن خود قرار دارد و طبیعی است که فردی باید برای او قلم بزند که متخصص و دانای مسائل اعتقادی و فکری  باشد.

نویسنده مجموعه «امام و کودکان» در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای افزایش جذابیت این مجموعه برای کودکان و نوجوانان انجام دادید، اظهار داشت: برای زیبایی و جذابیت این مجموعه، نگاهی همه جانبه داشتم، مثلاً نوع تصویرگری و انتخاب تصویر، با دقت نظر کامل انجام شد. چند تصویرگر عوض کردیم تا در آخر با یک تصویرگر قرارداد بسته شد و  سرانجام تصویرگری این کار متفاوت از کارهای دیگر در آمد. علاوه بر این نوع چاپ و قطع آن نیز ویژه است و تلاش شد که در کار کیفیت در نظر گرفته شود. قطع این مجموعه، قطع ویژه پالتویی  رحلی است.

حجت الاسلام هادی‌منش با اشاره به تلاش برای بومی سازی کردن داستان در مجموعه داستان‌های «امام و کودکان» یادآور شد: در بخش محتوا تلاش بر این بود که فضای داستان‌ها صمیمی و ادبیات آن کاملا بومی و مطابق با ویژگی‌های فرهنگی متناسب با زاویه دید داستان باشد تا تصویر مبهمی ارایه نشود، بر این اساس چون زاویه دید برخی داستان‌ها وطنی نبود از چند مترجم خوب همچون سرکارخانم دکتر مهدوی دامغانی، جناب دکتر حیدری، مدرس زبان آلمانی و خانم غزاله صابری کمک گرفتم.

این مدرس حوزه و دانشگاه، نام هریک از داستان‌های این مجموعه را به شرح: ماشین امام (ره)، گردنبند طلا، زنگ ریاضی، دسته‌‌ی سینه زنی، دیدار با امام(ره) بهترین یادگاری، قلک‌ گلی، پاسدار کوچک، نامه به امام(ره)، یک شاخه گل، خنده نوزاد، تانک عجیب، خوشبوترین عطر، کادوی کریسمس، جایزه، کارت پستال، روح منی خمینی، گربه سفید، غذای پیرمرد و درس مهم برشمرد و افزود: هر یک از این داستان‌ها در یک کتاب در 16 صفحه‌ای به صورت مصور به رشته تحریر درآمده است.

 
براساس گزارش شبستان، مجموعه «امام و کودکان» در 20 جلد با قطع ویژه پالتویی نیم رحلی از سوی انتشارات حدیث نینوای قم به چاپ می‌رسد و همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی خواهد شد./917/د103/ص

ارسال نظرات