۰۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۰۷۶۳۰
روایت معاون بین الملل حوزه از شخصیت ابوالعینین شعیشع؛

شیخ شعیشع انسانی متواضع بود و به مقام معظم رهبری و ملت ایران بسیار علاقه داشت

خبرگزاری رسا ـ معاون بین الملل حوزه های علمیه و رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر، با تجلیل از شخصیت رییس فقید نقابه القراء این کشور، وی را عاشق مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی و ملت ایران توصیف و خاطراتی از زندگی و شخصیت این خادم قرآن بیان کرد.
شعيشع شعيشع
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شیخ ابوالعینین‌ شعیشع قاری فقید برجسته مصری که چند روز قبل به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت، در سال 1343هـ .ق در«بیلا» از استان «کفر شیخ» متعلق به مصر علیا به دنیا آمد. او مراحل اولیه قرائات را تحت آموزش برادر بزرگش «احمد شعیشع» فرا گرفت و پس از آن در کنار اساتید فن قرائت به تکمیل این علم پرداخت.

او تنها قارى عصر خود است که به روش استاد کل قرائات و نابغه زمان، مرحوم رفعت، به تلاوت مى پرداخت. به همین سبب از مشاهیر عصر خود به شمار مى رود و همواره مشتاقان قرآن کریم از قرائت او بهره مى گیرند.

مرحوم استاد شعیشع از استادان و نام آوران بزرگ علم قرائت به حساب می آید، آن مرحوم در تلاوت قرآن کریم صوتى گرم و لحنى ‌دلنشین داشت، آن چنان که ‌شنونده را شیفته و مجذوب ‌حلاوت‌ صوت خویش می‌ساخت، وى ‌قــرآن را در سن هفت سالگى فرا گرفت و قرائت‌ قرآن را در رادیو قاهره براى اولین بار در سن هفده سالگى در 1360 هـ.ق آغاز کرد. در آن زمان او کوچکترین قارى در رادیو بود.

شیخ ابوالعینین شعیشع سال ها به عنوان رییس اتحادیه قراء مصر، عضو مجلس عالى امور اسلامی، عضو کمیته عالى قرآن در وزارت اوقاف مصر، رئیس مرکز بین المللى قرآن کریم و عضو کمیته ساختمان مساجد در استان قاهره و قارى مسجد سیده زینب در مصر مشغول فعالیت بود و بارها به منظور تدریس و داوری قرآن کریم به کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.

رییس نقابه القراء مصر(عالی ترین جایگاه قاریان مصر و برجسته ترین تشکل قاریان جهان اسلام) و شخصیت قرآنی برجسته کشور مصر که در پانزدهمین دوره مسابقات بین المللى قرآن کریم در ایران به عنوان رئیس هیأت داوران حضور داشت،‌ چند روز قبل دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

حجت الاسلام محمدحسن زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه که سابقه فعالیت های بین المللی در کشورهای مختلف را در کارنامه خود دارد و رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی در کشور مصر نیز بوده و از نزدیک با این قاری برجسته مصری در ارتباط بوده است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل و بررسی شخصیت وی پرداخته و از عشق و علاقه مثال زدنی وی به جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و ملت ایران سخن گفته است.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری رسا با معاون بین الملل حوزه های علمیه را می خوانید.

رسا: در آغاز سخن با توجه به آشنایی و ارتباطی که با مرحوم ابوالعینین شعیشع داشته اید، از ویژگی های این قاری برجسته مصری بفرمائید؟

بنده ابتدا لازم می دانم ارتحال شیخ ابوالعینین شعیشع، عالم بزرگ قرآنی مصر و بزرگ ترین قاری معاصر جهان اسلام را به سه گروه تسلیت عرض کنم، نخست به جامعه قرآنی ایران به ویژه پیشکسوتان و اساتید که در طول بیش از نیم قرن از صوت خوش ایشان استفاده می کردند.

شماری از اساتید قرائت جمهوری اسلامی ایران می گفتند ما سال ها قرائت شیخ ابوالعینین شعیشع را که از رادیو قرآن کشور مصر پخش می شد ضبط می کردیم و گوش می دادیم.

دسته دومی که بنده بر خود وظیفه می دانم ارتحال این قاری برجسته جهان اسلام را به آنها تسلیت عرض کنم، خانواده آن مرحوم و بستگان ایشان هستند؛ مرحوم شعیشع با وجود اینکه چندین سال بود که همسر گرامی و محترم خود را از دست داده بودند اما فرزندان ایشان همچون خدمت گذار در محضر پدر حضور داشتند و به ایشان خدمت می کردند.

گروه دیگری که باید این ضایعه را به آنها تسلیت بگویم جامعه قاریان مصری هستند، جامعه قاریان مصر در این روزها پدر خود را از دست داده و یتیم شده است.
 
ایشان یک قرن عمر با برکت خود را در خدمت قرائت قرآن کریم سپری کرد، به کشورهای زیادی سفر کرد و صدای دلنیشن دهها سال قبل آن مرحوم هنوز به عنوان آرم قرآنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

رسا: مرحوم شعیشع از چه زمانی ریاست بزرگ ترین مجمع قاریان مصر (نقابه القراء) را به عهده گرفتند؟

ایشان بعد از مرحوم عبدالباسط عهده دار ریاست این مرکز شدند، نکته ای که باید اینجا عرض کنم این است که تنها کشوری که اتحادیه بزرگ قاریان دارد کشور مصر است، مصر پایگاه بزرگ ترین و برجسته ترین قاریان است، قاریان مصری اندیشه قرآن را در کل جهان اسلام ترویج کردند و مرحوم ابوالعینین شعیشع نیز دهها سال نقیب القرآن مصر بود.
 
رسا: حضرتعالی سال ها به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در کشور مصر مشغول فعالیت بوده اید و حتما خاطراتی از ایشان به یاد دارید اگر ممکن است از خاطرات خود برای ما بفرمایید؟

ایشان با وجود کهولت سنی که داشت بسیار بانشاط بود، بنده بارها به منزل ایشان می رفتم و این عالم و قاری برجسته را با وجود کهولت سن، مانند یک جوان پرانرژی، بانشاط و عاشق قرآن یافتم که همواره دلبسته به قرآن و فعالیت های قرآنی بود. او از قاریان مصری امتحان می گرفت و تمام قاریان درجه یک کشور مصر شاگردان و امتحان داده های خدمت مرحوم شعیشع بودند.

شیخ ابوالعینین شعیشع در راستای خدمت به قرآن به کشورهای مختلف جهان سفر کرد، وی با وجود کهولت سن همانند یک فرد جوان پرنشاط، عاشق فعالیت‌های قرآنی بود و برجستگی‌های خاصی در امور قرآنی داشت.

مرحوم شعیشع در مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان رییس هیات داوران حضور می یافت و به ارزیابی قرائت قاریان کشورهای مختلف می پرداخت.

رسا: از ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مرحوم شعیشع هم نکاتی را بفرمایید؟

ایشان برجستگی های اخلاقی زیادی داشت، آن مرحوم بسیار متدین و ملتزم به احکام دینی بود و به قرائت قرآن کریم به عنوان شغل و وسیله درآمد نگاه نمی کرد.

یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی مرحوم شعیشع زهد ایشان بود، بنده اولین باری که به منزل ایشان رفتم، شوکه شدم، ابتدا فکر می کردم، بزرگ ترین قاری کشور مصر و کهن سال ترین قاری جهان اسلام باید از امکانات بسیار خوبی برخودار باشد، اما چیزی که دیدم خلاف تصورم بود. ایشان در منزلی ساده و وسایلی بسیار قدیمی، کهنه و فرسوده زندگی می کرد، هیچ چیز از وسایل زندگی نوین در منزل ایشان دیده نمی شد، در حالی که می توانست با توجه به جایگاه و موقعیتی که داشت، بهترین امکانات و وسایل را داشته باشد؛ شیخ شعیشع برای دنیای متمدن و جلوه های فریبنده آن ارزشی قائل نبود و زهد در وجودش نهادینه شده بود.

از دیگر ویژگی های بارز این قاری برجسته مصری تواضع بیش از حد او بود. ایشان با وجود اینکه از نظر سنی دو برابر من سن داشتند، اما همواره مرا مورد احترام قرار می دادند و در برابر همه متواضع و فروتن بودند.

ایشان خود را کوچک تر از همه قلمداد می کرد، هیچ گاه ندیدم که احساس کند دیگران شاگرد و او استاد آنها است، به شاگردان خود به عنوان استاد نگاه می کرد و این قضیه تصنعی هم نبود.

رسا: مرحوم شعیشع درباره مقام معظم رهبری و ملت ایران چه دیدگاهی داشت؟

شیخ شعیشع به مقام معظم رهبری علاقه شدیدی داشت، و به ایشان عشق می‌ورزید و با وجود تواضع و فروتنی خاصی که داشت می گفت من عاشق تواضع مقام معظم رهبری هستم.

ایشان می گفت من یک زمان که به جمهوری اسلامی ایران رفتم، به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شدم و وقتی وارد اتاقی شدم که ایشان در آن حضور داشتند، تمام قد بلند شدند و مرا در آغوش گرفتند.

ایشان از رفتارهای مقام معظم رهبری به خوبی خبر داشت و از تسلط ایشان به معارف و مباحث مختلف قرآنی مطلع بود و بارها خوبی های مقام معظم رهبری را برای ما تعریف می کرد.

مرحوم شعیشع به همین دلیل به مردم و کشور جمهوری اسلامی ایران هم عشق می‌ورزید و قاریان جمهوری اسلامی ایران را بسیار دوست ‌داشت، گاهی اوقات از اقبال و عشق جوانان ایرانی به قاریان مصری برای ما تعریف می کرد و خاطرات سفرهای خود به ایران را برای ما بیان می کرد.

ایشان سفرهای متعددی به جمهوری اسلامی ایران داشت، اما بنا به دلایلی مدت ها بود که به ایران سفر نداشت، زمانی که من رایزن فرهنگی ایران در مصر بودم به ایشان پیشنهاد کردم که به ایران بیاید، ایشان هم پذیرفتند و گفتند مایلم اما نمی دانم حسنی مبارک و حکومت مصر به من این اجازه را می دهند یا خیر.

حسنی مبارک شخصیت این قاری برجسته را به خوبی می شناخت و به موقعیت ایشان آگاهی داشت، ما زمانی که دعوتنامه را برای ایشان ارسال کردیم، ایشان آمد که برای سفر به جمهوری اسلامی اقدام کند، اما سازمان امنیت مصر ایشان را ممنوع الخروج کرد و اعلام کردند که نمی تواند به ایران سفر کند. ایشان مدام می گفت همه دنیا یک طرف ایران هم یک طرف.

چند ماه قبل(حدود سه ماه قبل) زمینه های مسابقات قرآنی جوانان در ایران فراهم شد، بنده به ایشان گفتم آمادگی دارید به ایران سفر کنید؟، ایشان هم گفتند بله، اما می خواهم بدون خبر و اطلاع حکومت مصر به این سفر بروم و هرچه بادا باد.

ما برای ایشان بلیط گرفتیم و او بدون اطلاع سازمان امنیت مصر به جمهوری اسلامی ایران آمد و سفری بسیار با برکت به کشور ما داشتند.

مسابقات بین المللی قرآن کریم در برج میلاد تهران برگزار می شد، ایشان به عنوان رییس هیات داوران انتخاب شدند، قاریان ایرانی نیز مراسم خاصی را برای تکریم و تجلیل از این استاد برجسته قرآنی ترتیب داده بودند.

مراسم بزرگداشت ایشان با حضور شهردار تهران برگزار شد و به پاس یک قرن خدمت به قرآن کریم شهروند افتخاری تهران به مرحوم شعیشع اعطا گردید.

رسا: ظاهرا حضرتعالی به ایشان پیشنهاد داده بودید که شعبه ای از نقابه القراء مصر در جمهوری اسلامی ایران دایر شود، آیا این مساله محقق شد یا نه؟

بله بنده قبل از این سفر که سه ماه قبل انجام شد به ایشان توضیحاتی دادم و پیشنهاد کردم که با توجه به اقبال ایرانی ها به مباحث قرآنی، شعبه ای از نقابه القراء مصر در ایران تاسیس شود، ایشان هم استقبال کردند اما سازمان امنیت مصر اجازه انجام این کار را نداد و ای کاش ایشان زنده بود و بعد از سقوط و فروپاشی مبارک، این اقدام محقق می شد.

شاید اگر ایشان در قید حیات بودند در ماه آینده که مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران برگزار می شود شاهد تاسیس شعبه نقابه القراء مصر در جمهوری اسلامی ایران بودیم، ما امیدواریم این آرزو جامه عمل به خود گیرد و توسط مسؤولان بعدی این مجمع بزرگ و برجسته قرآنی مصر عملی شود.

مرحوم شعیشع بسیار علاقه مند بود که قاریان ایرانی عضو نقابه القرآن مصر شوند، این در حالی بود که قاریان دیگر کشورها را بسیار سخت می پذیرفتند و این مساله نیز نشانگر عشق و علاقه وی به جمهوری اسلامی و مردم ایران بود.

روزی یکی از قاریان جوان ایرانی که در مسابقات بین المللی قرآن کریم که در مصر برگزار می شد، شرکت کرد و اتفاقا مرحوم شعیشع هم به عنوان رییس هیات داوران مسابقات حضور داشت، بعد از اینکه مسابقات برگزار شد مجموع هیات داوران رای دادند و یک ایرانی مقام نخست مسابقات را در رشته قرائت و تجوید بدست آورد.

این مساله که یک ایرانی در میان آن همه قاری عرب زبان، گوی سبقت را از آنها ربوده باشد باعث شگفتی همه عرب ها شده بود، ما چون ایرانی بودیم خیلی خوشحال بودیم، اما ایشان که یک عرب بود نیز بسیار شعف، شادی و نشاط داشت و در پوست خود نمی گنجید که یک ایرانی توانسته است همه عرب ها را کنار بزند و به موفقیت برسد.

رسا: با توجه به فروپاشی حکومت حسنی مبارک آیا از جمهوری اسلامی ایران هم هیاتی در مراسم تدفین، خاکسپاری و ترحیم مرحوم شعیشع حضور پیدا کردند یا خیر؟

بسیاری از اساتید قرائت جمهوری اسلامی ایران عاشق این هستند که بتوانند برای عرض تسلیت به بازماندگان ایشان وارد قاهره شوند، اما متاسفانه با وجود بیداری اسلامی، هنوز حکومت مصر به دلیل اینکه بازماندگان حکومت مبارک مسؤولیت ها را در دست دارند، اجازه ورود هیأت ایرانی را به این کشور نمی دهد.

الان دل های علاقه مند به این خادم راستین قرآن کریم پشت مرزهای کشور مصر مانده و دعاگوی روح بلند ایشان است و همه برای علو درجات وی دعا می کنیم و امیدواریم قرآن کریم و حضرت پیامبر خاتم(ص) شفیع ایشان باشد.

رسا: در پایان اگر نکته ای دارید بفرمائید؟

یک نکته که باید به آن اشاره کنم این است که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و شورای عالی قرآن و دیگر مراکز قرآنی برنامه ها و مراسم هایی را به منظور تکریم و تجلیل از مقام قرآنی این خادم قرآن و عاشق ایران اسلامی تنظیم و برگزار کنند.

بنده نیز چند سال قبل شروع به نوشتن کتاب زندگی نامه مرحوم شعیشع کردم، بخش هایی نیز تدوین شد، اما الان نمی دانم که این کار به کجا رسیده است، امیدوارم اساتید قرآنی کشور زندگی نامه ایشان را تدوین و به زبان های مختلف از جمله عربی ترجمه و در کشورهای مختلف توزیع و پخش کنند.

من در مورد شخصیت انور شحات قاری برجسته مصری، این کار را کردم و کتاب زندگی نامه وی را تهیه و تدوین کردم که این کتاب به زبان عربی در کشورهای مختلف توزیع و منتشر شد.

رسا: از این که وقت با ارزش خود را در اختیار ما گذاشتید از شما تشکر می کنیم. /924/گ401/ر


ارسال نظرات