۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۲۱۷۱۱
نگاهی به فعالیت مدارس علمیه کشور(5)؛

تحصیل طلاب به شرط پژوهشگری/ راه‌اندازی سامانه پاسخ‌گویی به شبهات

خبرگزاری رسا ـ مدیران مدارس علمیه اقدمیه شهرضا، امام حسین(ع) شهرضا، امام محمد تقی(ع) مبارکه و آیت‌الله درچه‌ای شهرستان درچه‌، ‌به تشریح فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی مدارس خود پرداختند.
فعاليت مدارس علميه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدیران مدارس علمیه اقدمیه شهرضا، امام حسین(ع) شهرضا، امام محمد تقی(ع) مبارکه و آیت‌الله درچه‌ای شهرستان درچه ، در گفت‌وگو با رسا به تشریح فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی این مدارس پرداختند.

ایجاد سامانه پاسخگویی به شبهات در مدرسه علمیه اقدمیه

حجت‌الاسلام غلامحسین اسماعیل‌پور، مدیر مدرسه علمیه اقدمیه شهرستان شهرضا، با بیان این‌ که بیشتر استادان مدرسه علمیه اقدمیه را طلاب قدیمی همین مدرسه تشیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: این طلاب بعد از گذراندن دروس سطوح عالی و خارج، و بهره‌گرفتن از اساتید حوزه علمیه قم مشغول تدریس در این مدرسه هستند.

مدیر مدرسه علمیه اقدمیه شهرضا، فعالیت‌های تبلیغی طلاب این مدرسه در سطح مساجد شهر را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در مساجد و اماکن مذهبی شهر برپایی نماز جماعت و بیان احکام شرعی توسط طلاب صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور، از ایجاد سامانه پاسخگویی به سؤالات شرعی در مدرسه علمیه اقدمیه خبر داد و اظهار کرد: این سامانه با شماره 2222288 از سوی مدیریت مدرسه روزانه جوابگوی سؤالات و شبهات مطرح شده جوانان و اقشار مختلف مردم شهرستان است.

وی یکی دیگر از اقدامات طلاب مدرسه را همکاری با آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: تعامل مدرسه با آموزش و پرورش مطلوب است و طلاب در برپایی نماز جماعت و پاسخ به شبهات و نیازهای دانش آموزان حضور فعالی دارند.

مدیر مدرسه علمیه اقدمیه با اشاره به رسالت تبلیغی طلاب، آموزش سخنوری و فن بیان را ضروری دانست و ابراز کرد: در این زمینه اقداماتی از طرف مدیریت مدرسه صورت گرفته و سه شنبه‌ها در جلسات فرهنگی هیات امام جعفر صادق(ع) بخش سخنرانی این مراسم به عهده طلاب مدرسه گذاشته شده است.

حجت‌الاسلام اسماعیل پور، در ادامه به برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای طلاب مدرسه اقدمیه اشاره کرد و اظهار داشت: اردوهای مختلف فرهنگی ـ زیارتی مشهد مقدس و قم، برنامه‌های ورزشی و کلاس‌های کامپیوتر از جمله این اقدامات است.

وی از ایجاد فاز دوم مدرسه اقدمیه خبر داد و خاطرنشان کرد: این ساختمان در سه طبقه و با زیربنای هفتصد متر درسه طبقه در دست احداث است و امیدواریم برای سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیر مدرسه علمیه اقدمیه شهرضا، در پایان با بیان این‌که پژوهش برای طلاب پایه‌های سوم و ششم اجباری است خاطرنشان کرد: کتابخانه مدرسه با 6 هزار عنوان کتاب جهت پیشبرد در ارائه مقالات طلاب بسیار مؤثر بوده است.

بهره‌برداری از فاز دوم مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهرضا

حجت‌الاسلام عبدالحسین نباتی، مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهرستان شهرضا، از تشکیل کلاس‌های اخلاق، تاریخ و مسائل سیاسی روز خبر داد و عنوان کرد: سعی شده در راستای نیازهای طلاب کلاس‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف برگزار شود و از استادان مجرب حوزه علمیه استان در بخش اخلاق و نمایندگان محترم استان در زمینه مسائل سیاسی دعوت به عمل آمده است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهرضا، نگاه ویژه مدارس علمیه به بحث تفسیر قرآن را خواستار شد و خاطرنشان کرد: در این مدرسه علمیه بیش از هفت سال است که به صورت روزانه کلاس‌های تجوید و تفسیر قرآن توسط اساتید برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام نباتی، فعالیت‌های تبلیغی طلاب مدرسه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: طلاب در روستاها و مساجد سطح شهر به تبلیغ امور دینی، بیان احکام شرعی و برپایی نماز جماعت در حال فعالیت هستند.

وی یکی از اقدامات دیگر این مدرسه علمیه را همکاری با آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: طلاب در مدارس آموزش و پرورش و در جهت تقویت پایه‌های دینی و اعتقادی دانش آموزان و پاسخ به شبهات آنها مشغول فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام نباتی، با اشاره به افزایش تعداد طلاب مدرسه و کمبود فضای آموزشی از خریداری یک منزل در کنار مدرسه خبر داد و گفت: با مساعدت آیت‌الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، این منزل برای برطرف شدن مشکلات مدرسه خریداری شده است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع)‌ شهرضا‌ همچنین اضافه کرد: از سوی نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، زمینی در اختیار مدرسه قرار گرفته که امیدواریم به زودی کار ساخت‌و‌ساز آن شروع شود و فاز دوم مدرسه امام حسین(ع) به بهره‌برداری برسد.

حجت‌الاسلام نباتی‌ با بیان این‌که در مدرسه علمیه امام حسین(ع) هشتاد نفر در پایه‌های یک تا ششم مشغول تحصیل علوم دینی هستند، ابراز داشت: کلاس‌ها به صورت منظم صبح و بعد از ظهر و با حضور جدی طلاب برگزار می‌شود.

وی در پایان فعالیت‌های علمی طلاب را مورد اشاره قرار داد و یاد‌آور شد: طلاب مدرسه دو سال پیش‌ در زمینه علمی مقام اول استان را کسب کردند که از سوی دفتر مقام معظم رهبری به پنج نفر از ممتازان هدایایی اهدا شد.

روند مطلوب درس تفسیر و اخلاق در حوزه علمیه مبارکه

حجت‌الاسلام حمید‌رضا عقیلی، مدیر مدرسه علمیه امام محمد تقی(ع) شهرستان مبارکه، ضرورت توجه به مباحث قرآنی در میان طلاب را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در مسجد جامع شهر مبارکه کلاس‌های تفسیر قرآن از سوی حجت‌الاسلام زارعی، یکی از استادان مدرسه و امام جمعه شهر جدید علامه مجلسی، برگزار می‌شود که طلاب مدرسه حضوری مستمر در این جلسات دارند.

مدیر مدرسه علمیه امام محمد تقی(ع) مبارکه، امکانات پژوهشی مدرسه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در راستای تقویت بُعد علمی و پژوهشی طلاب، اتاق کامپیوتر و بانک نرم افزاری در نظر گرفته شده که برای تحقیق و پژوهش پایه سوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عقیلی، یکی از مشکلات طلاب را کمبود امکانات و فضای آموزشی عنوان کرد و ابراز داشت: ساختمان فعلی مدرسه منزلی مسکونی است که در اختیار ما قرار گرفته و جواب‌گوی نیازهای آموزشی طلاب نیست.

مدیر مدرسه علمیه امام محمد تقی(ع) شهرستان مبارکه ابراز داشت: فاز دوم مدرسه علمیه امام محمد تقی(ع) در ساختمانی سه طبقه که شامل خوابگاه است در دست احداث است و برای سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، همچنین ساختمان کنونی برای بخش آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته خواهد شد.

وی یکی از برنامه‌های فرهنگی طلاب را برگزاری منظم درس اخلاق در مدرسه دانست و اظهار داشت: روزهای دوشنبه درس اخلاق از سوی حجت‌الاسلام الصاق‌ از استادان مدرسه، و روزهای چهارشنبه از سوی حجت‌الاسلام رحیمی، امام جمعه شهرستان مبارکه و مؤسس مدرسه علمیه امام محمد تقی(ع) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عقیلی، در ادامه به برنامه‌های هیات مذهبی مدرسه علمیه امام محمد تقی(ع) ‌‌اشاره کرد و افزود: این هیات شب‌های چهار‌شنبه و صبح‌های پنج شنبه با برگزاری جلسات سخنرانی و قرائت زیارت عاشورا و آل یاسین به ایجاد فضایی معنوی در مدرسه اهتمام می‌ورزد.

وی با اشاره به این‌که طلاب مدرسه امام محمد تقی(ع) در پایه‌های اول، دوم و سوم مشغول تحصیل علوم دینی هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت مدرسه در جهت تقویت پایه‌های علمی طلاب، اهتمام ویژه‌ای به فراگیری هرچه بهتر ادبیات عرب دارد و تمهیداتی نیز در این زمینه اندیشیده شده است، همچنین در بخش مطالعه و مباحثه نیز ساعات مشخصی در نظر گرفته شده که حضور طلاب الزامی است.

مدیر مدرسه علمیه مبارکه‌ در پایان خاطرنشان کرد: این مدرسه علمیه بعد از انقلاب اسلامی و در دهه شصت فعالیت خود را شروع کرده اما مدت‌ها بدون طلبه بود که از سال 1384 زیر نظر مرکز مدیریت اصفهان فعالیت خود را از سر گرفت.

پژوهشگری؛ برنامه اصلی طلاب حوزه آیت الله درچه ای

حجت‌الاسلام روح الله فیاض، مدیر مدرسه علمیه آیت الله درچه ای شهرستان درچه، به اهمیت برپایی درس اخلاق در حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: در این مدرسه هفته‌ای یک جلسه از درس اخلاق اساتید برجسته حوزه علمیه قم و اصفهان مانند آیت الله توکل و آیت الله عبودیت استفاده می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله درچه ای شهرستان درچه، از افتتاح واحد پژوهشی این مدرسه خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اجباری بودن تحقیق برای طلاب پایه‌ سوم، اتاق کامپیوتر با اینترنت پرسرعت و نرم افزارهای مورد نیاز جهت تحقیق و پژوهش در اختیار طلاب گذاشته شده است.

حجت‌الاسلام فیاض همچنین اضافه کرد: افزون بر طلاب پایه سوم که از امکانات پژوهشی مدرسه برای تحقیق و پایان نامه استفاده می‌کنند بقیه پایه ها نیز برای پژوهش و تحقیق که توسط مدرسه الزامی شده از این امکانات برای پیشبرد تحقیقات خود استفاده می‌کنند.

وی تعامل حوزه علمیه آیت الله درچه‌ای با آموزش و پرورش شهرستان درچه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای تبلیغ معارف دینی، بیان احکام و بر پایی نماز جماعت، تعدادی از طلاب مدرسه در مدارس شهرستان به فعالیت مشغول هستند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله درچه ای شهرستان درچه، به اهمیت تفسیر در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و یاد آور شد: هفته‌ای یک جلسه کلاس تفسیر توسط حجت الاسلام موسوی امام جمعه شهرستان درچه در مدرسه برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که امسال با کمک مرکز مدیریت استان اصفهان، ساختمان جدید مدرسه به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: کتابخانه این مدرسه از جهت فضا و کتاب مناسب است؛ اما هنوز نیازمند امکانات اساسی همچون میز مطالعه مناسب است.

حجت الاسلام فیاض، با بیان این‌که در مدرسه علمیه آیت‌الله درچه‌ای پنجاه نفر در پایه‌های یک تا چهار مشغول به تحصیل علوم دینی هستند، ابراز کرد: یک کلاس برای هر پایه به صورت منظم و با حضور و غیاب، صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود./927/ز501/س

ارسال نظرات