۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۲۵۹۹۷
پژوهشگر حوزه علمیه:

مبلغان و مداحان به مساله عدالت محوری ائمه بیشتر بپردازند

خبر گزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که حضرت زهرا(س) اسوه حسنه و الگویی دست یافتنی است، اظهار داشت: آنچه امروز مغفول واقع شده مساله عدالت محوری ائمه است که مداحان و مبلغان باید نسبت به تبیین آن اهتمام ورزند.
مبلغان و مداحان به مساله عدالت محوری ائمه بیشتر بپردازند


حجت‌الاسلام قادر فاضلی، پژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه کبری(س) و اهمیت شناخت هر چه بیشتر ابعاد وجودی آن حضرت و انتخاب ایشان به عنوان الگوی بی نظیر برای نسل امروز گفت: حضرت زهرا(س) اسوه حسنه و الگویی دست یافتنی است.

وی افزود: مساله بصیرت حضرت زهرا‌ و همه خصوصیات دیگر ایشان یک مقدارش انحصاری و دست نیافتنی است اما مقداری از آن غیر انحصاری و دست یافتنی می‌باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: وجه غیر انحصاری آن این است که آنها برای ما الگوی دست یافتنی هستند، زیرا خداوند در قرآن می فرماید (ولکم فی رسول الله اسوه حسنه) یعنی پیامبر(ص) اسوه حسنه است، حضرت زهرا(ص) که از پیغمبر بالاتر نیستند، وقتی پیغمبر اسوه است حضرت زهرا(س) هم اسوه و دست یافتنی می‌‌شود برای همین امام حسین (ع) در بیانی می‌فرمایند "ولکم فیَّ اسوه حسنه" برای شما من اسوه حسنه هستم.

وی بیان داشت: وقتی فرزند آن حضرت اینگونه بیان و رسول اکرم(ص) هم همینگونه اعلام کردند حتما حضرت زهرا(س)نیز الگو و اسوه دست یافتنی هستند، همه صفات ائمه اطهار(ع) و به ویژه حضرت زهرا(س) در همه ابعاد زندگی اجتماعی مثل صبر، صفا، گذشت و ایثار و نیز در مسائل فردی مثل نماز و روزه دست یافتنی و الگوی ما شیعیان است و باید در آن راستا حرکت کنیم ولو مثل آنها نمی توانیم بشویم. آب دریا را اگر نتوان کشید / هم به قدر تشنگی باید چشید.

این پژوهشگر دینی افزود: اگر ما می‌گوییم شیعه اهل بیت(ع) هستیم باید یک تشابهی به آنها داشته باشیم وگرنه همه ادعای شیعه بودن می کنند، گرچه حضرت امیر (ع) می فرمایند:"لا یُقاسُ بِآلِ محمدٍ احدا" اما باید در همه شؤون زندگی وجه شباهتی پیدا کنیم تا بتوانیم بگوییم شیعه هستیم و این وجه تمایز شیعیان با غیرشان است.

وی با بیان این که باید چیزهایی که در زندگی حضرت زهرا(س) بسیار مورد توجه بوده است را بسط و گسترش دهیم، ادامه داد: به طور مثال حضرت صدیقه (س) همواره در طول زندگی بحث عدالت و ظلم‌ستیزی را مد نظر داشتند و سمبل و مجسمه عدالت بودند، مخالفینشان هم مجسمه ظلم بودند.

حجت الاسلام فاضلی افزود: آنچه امروز مغفول واقع شده و مبلغان و حتی مداحان شایسته است به آن بپردازند مساله عدالت محوری ائمه(ع) است، چرا که اهل بیت(ع) شهید راه عدالت شدند و در این راه شکنجه‌ها دیدند.

وی با بیان ارزشمند بودن اشک بر مصائب اهل بیت(ع) به یکی از آفت‌های آن در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل آن که عدالت بحث مشکل و سختی است و نیاز به مطالعه و بررسی سیره دارد از آن شانه خالی می‌کنیم و با چند قطره اشک در صدد پر کردن جای آن هستیم و متاسفانه برخی افراد غیر متخصص هم وانمود می کنند که با چند قطره اشک می‌توان کوتاهی های افراد را حل کرد و حال آنکه از هیچ یک از ائمه چنین گفتاری نداریم که صرفا با دو قطره اشک همه مشکلات و اعمال مردم حل می شود از این رو اگر کسی حق الناس به عهده اش باشد باید در صدد رفع آن بر آید چرا که حق الناس با چیز دیگری حل نمی شود پس باید مراقب باشیم که اصول را رها نکرده و به فروع بپردازیم .

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در سیره همه اهل بیت(ع) این معنا به کثرت دیده می شود، در احسان‌های حضرت زهرا که چادرشان را به یک سائل می دهند و خودشان خانه نشین می شوند می‌توان این معنا را به خوبی یافت اما باید دید این امور در زندگی ما، که خودمان را شیعیان آنها می‌دانیم چه جایگاهی دارد. /925/ت302/ع

ارسال نظرات