۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۵۲۷۷۵

چند خبر کوتاه از شمال غرب

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی وقف و روحانیت در مراغه و کارگاه آموزشی فقه مشاغل در هریس از مهم ترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
ديدار استاندار با مديران اوقاف و امورخيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان شرقی امروز در دیدار با مدیران اوقاف و امورخیریه استان در آستانه فرا رسیدن هفته وقف، اظهار داشت: مسائل مربوط به مساجد از مهم‌ترین حوزه‌های مرتبط با سازمان اوقاف محسوب می شود که انتظار داریم در امر ساخت مساجد مناطق زلزله‌زده نیز همت مضاعفی داشته باشند.

 

وی مسجد را سامان‌دهنده فعالیت‌های اجتماعی و اسلامی دانست و گفت: مساحد در مقاطع مختلف تاریخی، نقش مهمی در تحولات اجتماعی و سیاسی کشور ایفا کرده اند، با این حال تعدد متولیان مساجد مانعی در تحقق رسالت این پایگاه اجتماعی و اسلامی است و این موضوع باید به نحو منسجمی، سامان‌دهی شود.

 

علیرضابیگی با تأکید بر تسریع در روند ساخت و مرمت مساجد در مناطق زلزله‌زده ارسباران خاطرنشان کرد: اراده عمومی در سامان‌دهی مساجد مناطق زلزله‌زده مشهود بوده و هم‌اکنون ساخت مساجد جدید در این مناطق در حال اجراست، از سوی دیگر بسیار موجب مباهات است که مردم مناطق زلزله‌زده، بیش از آن که پیگیر خانه‌های خود باشند، پیگیر احداث و مرمت مساجد زلزله‌زده بودند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت احیای موقوفات و استقلال سازمان اوقاف و امور خیریه از دولت اظهار داشت: سازمان اوقاف، باید تکیه بر سنت وقف اداره شود و خود را بی‌نیاز از بودجه‌های جاری دولتی بداند. محدود ساختن اوقاف به ساختار اداری، کاهش دایره تاثیرات و فعالیت‌های این سازمان را در پی خواهد داشت.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگرچه سازمان اوقاف از زیرمجموعه‌های دولت است، اما باید به واسطه رسالت و وظیفه خاص خود، به استقلال لازم دست یابد، در این راستا، ادارات اوقاف هر شهرستان نیز باید با تکیه بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بومی خود اداره شوند، نمی‌توان صرفنظر از حضور مردم و تنها با تکیه بر بودجه دولتی کاری از پیش برد.

 

وی یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را احیای موقوفات دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه آن‌چه که از برکات احیای سنت حسنه وقف، مورد انتظار بوده، به طور کامل تحقق نیافته و از تمام ظرفیت‌های آن به خوبی بهره‌گیری نشده ‌است، از این رو نیازمند آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه بر لزوم عمل به سنت حسنه وقف هستیم.

 

همچنین حجت الاسلام سیدشهاب حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به ارائه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های هفته وقف پرداخت و اظهار داشت: تبدیل بقاع متبارکه به قطب های فرهنگی بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دارد و امروز شاهد ساماندهی تلاش 314 امام زاده موجود در استان هستیم.

 

وی با اشاره به موضوع تفاهم نامه و همکاری با نهادها از جمله شهرداری تبریز، منابع طبیعی و شورای اسلامی استان و فرمانداران مبنی بر رفع مشکلات موقوفات در سراسر آذربایجان‌شرقی گفت: با شروع فعالیت سازمان اوقاف در ساختار جدید به دنبال به روز رسانی اجارات، عمران بقاع متبرکه و آبادانی موقوفات و امامزادگان هستیم.

 

کارگاه آموزشی «فقه بازار» در هریس برگزار شد

 

کارگاه آموزشی تحت عنوان فقه بازار ویژه اصناف و کسبه شهرستان هریس روز گذشته، 19 دی‌ماه در راستای گسترش اخلاق و احکام اسلامی در معاملات و بازار بین بازاریان این شهرستان برگزار شد.

 

این کارگاه که با حضور 70نفر از بازاریان و کسبه و با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان برای ایجاد زیرساخت های اخلاقی و فقهی بازار برگزار شد و حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه شهرستان هریس به عنوان مربی کارگاه ضمن تبیین برخی مشکلات در بازار به لزوم آشنایی بازاریان و کسبه با فقه و اخلاق اسلامی تأکید کرد.

 

امام جمعه شهرستان هریس در این جلسه رعایت عدل وانصاف در معاملات و همچنین حلال و حرام را موجب برکت و رونق کسب و کار دانست و افزود: استفاده از ظرفیت روحانیت ومسجد و منبر برای بازاریان یک امر ضروری است. در حقیقت آشنایی با فقه مشاغل مورد نیاز جامعه و سوق دادن سرمایه به سمت تولید لازمه توسعه شاخص های اقتصادی جامعه است.

 

نشست تخصصی «وقف و روحانیت» در مراغه برگزار می‌شود

 

همایش تخصصی وقف و روحانیت همزمان با هفته وقف در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و نهادینه‌کردن این سنت حسنه با حضور تعدادی از روحانیان و مبلغان اعزامی از حوزه علمیه قم در شهرستان مراغه برگزار می‌شود.

 

بررسی نقش روحانیت در ترویج فرهنگ وقف، احیا و توسعه موقوفات مدارس علمیه مراغه و تبیین و تشریح ویژه برنامه اهی هفته وقف از جمله اهداف برگزاری نشست تخصصی «وقف و روحانیت» در مراغه است.

 

دوره تربیت مربی حفظ در جامعة‎القرآن‎ زنجان برگزار می‌شود

 

مهری خدیری، مدیر مؤسسه جامعة‎القرآن‌‎الکریم و اهل بیت(ع) زنجان، از برگزاری دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مؤسسه خبر داد و گفت: با توجه به نیاز جامعه قرآنی کشور به ارائه آموزش‎های اصولی حفظ قرآن کریم، جامعة‌القرآن‌ زنجان با مشارکت معاونت امور قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نظر دارد دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم را در زنجان برگزار کند.

 

وی افزود: تربیت مربیان کارآمد در زمینه آموزش حفظ قرآن، آشنایی با اصول و قواعد عمومی کلاس دارای قرآن و تدریس علوم قرآنی، ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه آموزش حفظ قرآن و ارتقاع سطح دانش مرباین قرآنی از جمله مهم‎ترین اهداف این دوره خواهد بود.

 

مدیر مؤسسه جامعة‎القرآن‎الکریم و اهل بیت(ع) زنجان، فرصت ثبت‎نام در این دوره را از 20 دی تا 5 بهمن‎ماه امسال اعلام و ابراز کرد: علاقمندان جهت ثبت‎نام می‎توانند به یکی از واحدهای خواهران و برادران مؤسسه مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‎های واحد خواهران (3222612) و واحد برادران (5246258) تماس بگیرند.

 

گفتنی است، این دوره به مدت 14 ساعت که شامل 72 ساعت حضوری و 32 ساعت غیرحضوری بوده و در پایان به شرکت‌کنندگان، گواهی شرکت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطاء خواهد شد./935/پ202/ب

ارسال نظرات