۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۵۳۷۵۷
به مناسبت آغاز امامت امام زمان؛

ویژه‌نامه «عطر بهار» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «عطر بهار» به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج) در فضای مجازی منتشر شد.
عطر بهار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «عطر بهار» شامل کلیپ‌ها، نواهنگ‌ها، تصاویر ویژه، موبایل اسلامی، قفسه، مقالات، منظومه احساس و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
چه کسی بر پیکر امام حسن عسگری علیه السلام نماز خواند، فلسفه لعن کردن چیست، موضوعی که نباید فراموش کرد، شیوه‌های ارتباط با امام زمان(عج)، چرا برای سلامتی امام زمان دعا می‌کنیم، اصحاب و یاران مهدی(عج) چگونه به امام ملحق می‌شوند، چگونه در زندگی خودمان در خدمت امام زمان(عج) باشیم، خدا نکند کارهایمان برای تبعید فرج آن حضرت باشد، مهم‌ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت چیست و دعاهایی که به توصیه امام باید بخوانیم از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
موضوعات چشمه فیض، سپیده امید و عصاره خلقت در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است و در بخش منظومه احساس این ویژه‌نامه موضوعاتی همچون دل‌نوشته‌ای برای مهدی فاطمه(عج)، سامره امشب تماشایی شده، لاله شکفته به دامان نرگس و هنوز 313 نفر نشده‌ایم به چشم می خورد.
فلسفه لعن کردن چیست
در این مقاله فلسفه لعن‌کردن چنین امده است: لعن به معنای طلب دوری از رحمت الهی نسبت به کافران و ظالمان است و حکمت های فراوانی دارد که یکی از آنها این است که عناد و خصومتی که با دین و اولیاء دین صورت می گیرد دو حالت دارد، یک موقع عناد از روی جهل است و یک موقع از روی قساوت.
دین همواره با کسانی که از روی قصور و سهو مرتکب خطا می شوند مدارا می کند، اما چنانچه ارتکاب به خطا از روی عمد و تقصیر توأم با قساوت و نبود وجدان باشد، جائی برای مدارا باقی نمی ماند و در اینجا مدارا، راه سوء استفاده بیشتر را باز می کند، چرا که در صورت قساوت، وجدانی نیست تا در مقابل این مدارا کرنش کند و جوانمردانه پاسخ دهد.
درباره عناد ناشی از جهل می توان آن شخصی را مثال زد که وقتی با امام حسن مجتبی(ع) روبرو می‌شود، زبان به ناسزا باز می کند و به جسارت و بی ادبی نسبت به حضرت می پردازد، اما وقتی حضرت در مقابل این بدی با او مهربانی می‌کند و او را به منزلش دعوت کرده، بنا بر رفع احتیاجات او می گذارد، آن شخص متوجه جهل و اشتباه خودش شده، از کرده‌اش پشیمان می‌شود، اما درباره عناد ناشی از قساوت عمر سعد را می توان مثال زد که با وجود آن همه تلاش امام حسین(ع) برای اصلاح ما بینشان، باز هم با این‌که از همه جوانب مسأله آگاه است، سر جنگ با حضرت دارد، در چنین موقعیتی دوستی و خرج مرام برای طرف مقابل، سادگی و حماقت محض است و در شأن یک انسان عاقل نیست.
آری خوبی کردن و محبت کاشتن در دل دیگران، زمینی حاصل‌خیز می‌خواهد و با کشت محبت در شوره زار قساوت، کشت هدر رفته و حیف می‌شود و نتیجه ای جز خسران و سوء استفاده و ایجاد تسلط دشمن بر ما ندارد، از این جهت است که امام علی(ع) می فرماید:« الوَفاءُ لأهل الغَدر غَدرٌ عندَ الله وَ الغدرُ بأهل الغَدر وَفاءٌ عندَ الله؛ وفا کردن به بی وفا بی وفائی در نزد خدا و بی وفائی در برابر بی وفا وفا در نزد خداست».
این نکته ناگفته نماند که عناد ناشی از جهل هم وقتی که طولانی شود و سعی در برطرف کردن آن نباشد، به مرور زمان بر اثر کهنگی که پیدا می‌کند و انسی که فطرت آدمی با آن می گیرد، در دراز مدت به صورت تدریجی ایجاد قساوت و سنگدلی می‌کند.
شیوه‌های ارتباط با امام زمان(عج)
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه با عنوان شیوههای ارتباط با امام زمان(عج) می‌خوانیم: باید به این نکته توجه داشت که شناخت و ایمان نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و استواری در آن بر هر چیز دیگر مقدم است چرا که در عصر امامان پیشین، کسانی بودند که در کنار ائمه عصمت و طهارت زندگی می‌کردند ولی چون نسبت به آن برگزیدگان ‌الهی، معرفت و ایمان نداشته‌اند، بهره‌ای از آنها نبرده و چه بسا با آنها هم مخالفت کرده‌اند.
تقوا سبب نورانیت و قرب به حضرت ‌ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و اتصال روحی با آن حضرت می‌شود، در توقیع شریف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیخ مفید،‌‌ امام می‌فرماید: « پس هر فردی از شما عمل کند به آن چیزی که به وسیله آن به محبت ما نزدیک می‌شود و دوری کند از آن چیزهایی که به وسیله آن به اکراه و خشم ما نزدیک می‌شود، پس به درستی که امر ظهور ما یک دفعه و ناگهانی است، در وقتی که توبه برای فرد، نفعی ندارد و نجات نمی‌دهد او را از عقاب ما، پشیمانی بر رفتارهای ناپسند، خداوند شما را با الهامات غیبی خود ارشاد و توفیقات خویش را در سایه رحمتش نصیب شما فرماید».
برای نزدیک شدن به محضر مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عشق به آن حضرت و ایجاد محبت در خود نسبت به آن مقام مقدس است، در حدیث گرانبهایی که در مورد رابطه قلبی بین امام معصوم و شیعه، مضامین زیبایی در آن نقل شده است، راوی سؤال می‌کند: «آیا شما برای من دعا می‌کنید، امام رضا علیه السلام می‌فرماید: آیا تو غیر از این را گمان می‌کنی، راوی جواب می‌گوید: خیر و سپس حضرت می‌فرماید: «اگر خواستی که دریابی که مقام محبت من با تو و اهتمام داشتن من در امر تو چقدر است، پس به قلب خود نظر کن و ببین که در قلبت و در کارهایت چقدر به من محبت داری و به فکر من هستی».
این یک قاعده کلی است که هر قدر شما به شخصی نزدیک باشید و او را دوست داشته باشید او هم شما را به همان مقدار دوست خواهد داشت از این رو امام در حدیث می‌فرمایند که به خود نظر کن و آنگاه درجه محبت خویش را نسبت به ما بسنج، پس بدان به همان مقداری که تو به یاد ما هستی ما هم به یاد تو هستیم.
دعاهایی که به توصیه امام باید بخوانیم
این مقاله به دعاهایی که به توصیه امام باید بخوانیم پرداخته و چنین آورده است:
توصیه به خواندن زیارت آل یاسین
امام زمان(ع) در توقیع شریفی می فرماید: «هرگاه خواستید به وسیله ما به خداوند بلند مرتبه توجه کنید و به سوی ما روی آورید، همان‌گونه که خداوند متعال فرموده است بگوئید: سلامٌ علی آل یاسین».
توصیه به خواندن دعای ندبه
یکی از بازرگانان اصفهانی که مورد اعتماد گروهی از دانشمندان بود، در عالم رؤیا به محضر امام زمان(ع) مشرف می‌شود و از ایشان می پرسد: «فرج شما کی خواهد رسید» می فرمایند: «نزدیک است، به شیعیان ما بگویید دعای ندبه را روزهای جمعه بخوانند».
توصیه به خواندن دعای فرج
مرحوم شیخ طبرسی(ره) در کتاب «کنوز النجاح» نقل می کند: ابوالحسن محمد بن احمد بن ابی‌اللیث از ترس کشته شدن به قبر امام کاظم(ع) و امام جواد (ع) پناه آورد، در عالم رؤیا امام زمان(ع) را زیارت کرد، آن حضرت این دعا(دعای فرج) را به او تعلیم دادند و او به برکت خواندن آن، از کشته شدن نجات یافت.
توصیه به خواندن نماز شب، زیارت جامعه، زیارت عاشورا
در تشرف مرحوم سید احمد بن سید هاشم بن سید حسن موسوی رشتی(ره) که از مسافرت حج از قافله جدا می‌شود و راه را گم می کند، به او می فرمایند: «نافله (نماز شب) را بخوان تا راه را پیدا کنی.» او نماز شب را می خواند بعد به او می فرمایند: «زیارت جامعه را بخوان.» ایشان زیارت جامعه را از حفظ می خوانند، بعد می فرمایند: «زیارت عاشورا را بخوان.» او زیارت عاشورا را نیز از حفظ می خواند با تمام لعن و سلام و دعای علقمه، آنگاه او را سوار بر مرکب می‌کند و می‌فرماید: «چرا شما نافله نمی‌خوانید؟ نافله، نافله، نافله» و باز می فرماید: «چرا شما عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا» بعد می فرماید: «چرا شما زیارت جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه» سپس می فرماید: «اینها دوستان شما هستند که در کنار نهر آبی فرود آمده‌اند تا برای نماز صبح وضو بگیرند».
توصیه به خواندن صحیفه سجادیه
مرحوم مجلسی(ره) در کتاب «روضه المتقین» در شرح «من لا یحضره الفقیه» می گوید که در اوایل بلوغ در مسجد قدیم اصفهان میان خواب و بیداری حضرت صاحب الزمان(ع) را دیدم، گفتم: «مولای من! چون نمی توانم همیشه خدمت شما شرفیاب شوم کتابی به من عنایت کنید که همیشه به آن عمل کنم» آن حضرت به واسطه شخصی نسخه‌ای از کتاب صحیفه سجادیه را به ایشان می‌دهند و بعد از مدتی به برکت وجود امام زمان(ع)، کتاب شریف صحیفه سجادیه اشتهار می‌یابد.
توصیه به خواندن زیارت امین‌الله
در تشرف مرحوم حاج علی بغدادی به محضر امام زمان(ع)، او می گوید: همراه با امام زمان(ع) داخل حرم مطهر امام کاظم(ع) و امام جواد (ع) شدیم و به ضریح مقدس چسبیدیم و بوسیدیم، بعد به من فرمود: «زیارت بخوان» گفتم: سواد ندارم فرمود: «برایت زیارت بخوانم» عرض کردم: آری فرمود: «کدام زیارت را می خواهی» گفتم: هر زیارت که افضل است، فرمود: «زیارت امین الله افضل است» آنگاه مشغول به خواندن زیارت امین الله شدند.
دعا برای فرج امام زمان(عج)
آقا میرزا محمدباقر اصفهانی (ره) می گوید که شبی در خواب گویا مولایم، حضرت امام حسن مجتبی(ع) را دیدم که به من فرمودند: «روی منبرها به مردم بگویید که توبه کنند و برای فرج حضرت حجت(عج) دعا کنند و بدانید این دعا مثل نماز میت واجب کفایی نیست بلکه مانند نمازهای یومیه بر تمام مکلفین واجب است».
در تشرف مرحوم آیت الله حاج سید محمد فرزند آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی، امام زمان(ع) فرمودند: «از علایم ظهور، فقط علامات حتمی مانده است و چه بسا آنها نیز در مدتی کوتاه به وقوع بپیوندند شما برای فرج من دعا کنید».
ویژه‌نامه «عطر بهار» به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج) در فضای مجازی به تهیه‌کنندگی و تنظیم زهرا اجلال در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/پ202/ع
ارسال نظرات