۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۵۶۳۶۹
آیت الله مصباح یزدی:

آسیب‌های انقلاب ناشی از نگاه جاهلانه به دین است/ قطب نمای حرکت ما اشارات رهبری است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مهم‌ترین بُعد انقلاب را اسلامی بودن آن دانست و گفت: سنگینی بار تبیین عظمت این مساله بر دوش روحانیت است.
 آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در دیدار روحانیون عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی سراسر کشور، مهم ترین بُعد انقلاب را اسلامی بودن آن دانست و اظهار داشت: این همان راه انبیاء است که می تواند زمینه ساز ظهور شود؛ متأسفانه در این زمینه آن گونه که شایسته است اطلاع رسانی نشده است.


وی با اشاره به این که بیشتر مسؤولان و رسانه‌ها دستاورد‌های انقلاب را پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی می‌دانند، گفت: ما این مهم را کتمان نمی‌کنیم اما مهم‌ترین دستاورد، اسلامی بودن آن است؛ این مهم ترین وجه تمایز انقلاب ما با انقلاب های پیشین است از این رو هیچ کدام از آنها به پای انقلاب ما نمی رسد.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: حتی رهایی از سلطه اجانب، استقلال و آزادی نیز به لحاظ اهمیت پایین‌تر از دینی بودن انقلاب است چراکه اگر دین نباشد انسان از استقلال و آزادی سوء استفاده می کند؛ این دو عنصر باید در چارچوب اسلام تعریف شده و در مسیر تکامل انسان استفاده شود در غیر این صورت ارزشی ندارد.


برخی تفاوت‌های انقلاب اسلامی را با سایر انقلاب‌ها درک نکرده‌اند
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که انقلاب های زیادی در دنیا صورت گرفته که منشاء تحول شده است، ابراز داشت: انقلاب فرانسه تأثیر زیادی در صنعت جهان داشت یا انقلاب اکتبر روسیه موجب شد 70 سال نصف دنیا زیر پرچم کمونیست اداره شود؛ شاید برخی تفاوت مهم انقلاب اسلامی با این انقلاب ها را درک نکنند.


آیت الله مصباح یزدی در تشریح فضای عرف مذهبی‌های پیش از انقلاب، گفت: در آن دوره فعالیت های سیاسی نه تنها نقطه مثبتی نبود بلکه از ارزش روحانی می کاست و این کارها را قبیح می دانستند؛ به یاد دارم مرحوم آقا سید ابوالحسین کاشانی به لحاظ علمی از مراجع آن زمان چیزی کم نداشت اما وقتی حرف از ایشان به میان می آمد به وی انگ سیاسی بودن می زدند و خیلی به ایشان بها نمی دادند.


وی افزود: امام(ره) با فداکاری و یک برنامه حکیمانه تلاش کرد و ورق را برگرداند تا آنجا که فرمود «مشارکت در فعالیت های سیاسی مانند نماز واجب است» و در برخی سخنان خود نیز آن را از نماز هم واجب تر معرفی کردند؛ این تغییر نگرش چیزی شبیه معجزه بود و بر همین اساس زمینه تحول اجتماعی و فرهنگی فراهم شد.


سخنان امام(ره) نوجوانان 12 ساله را نیز عاشق شهادت کرد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم یکی از مهم ترین آثار نگاه اسلامی در ابعاد مختلف را آشنایی مردم با وظایف دینی خود عنوان کرد و گفت: امام(ره) با سخنرانی ها و بیانیه های خود کاری کرد که حتی نوجوانان 12 ساله عاشق شهادت شدند و مردم دریافتند که برای حفظ اسلام و ارزشهای آن باید از همه چیز خود حتی ار جان خود بگذرند؛ این چیز کمی نیست،
پیش از انقلاب ما تصور نمی کردیم روزی به این نقطه برسیم.


آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که پرداختن به این بُعد انقلاب، وظیفه روحانیت است، تصریح کرد: اقشار و نهاد های دیگر هم باید به این مهم بپردازند اما سنگینی این بار بر دوش روحانیت است؛ ما باید این دستاورد عظیم انقلاب را به درستی تبیین کنیم.


وی با بیان این که انسان منهای دین، حیوانی دوپا است، اظهار داشت: ارزش آدمی به دینداری است؛ اگر دین نباشد ممکن است گاهی انسان حتی از حیوانات نیز خشن تر و درنده تر شود؛ اومانیسم ارزش را به بُعد حیوانی انسان می‌داند و در این چارچوب شاه، صدام و دیگر جباران و طاغوت ها نیز ارزشمند هستند؛ ارزش انسان به بندگی خدا و اطاعت از انبیاء الهی است.


همه نهادهای زندگی زیر چتر اسلام ارزش پیدا می کنند
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) فرهنگ عمومی جهان را برپایه تفکرات اومانیستی دانست و گفت: دنیای امروز دین را یک نهاد اجتماعی در کنار سایر نهادهای اقتصادی، سیاسی، حکومتی و اجتماعی می داند، این نهایت ارزشی است که برای دین قائلند در صورتی که اسلام دین را بالاترین نهاد می داند به طوری سایر نهاد های زندگی باید زیر چتر آن باشند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بر این اساس اقتصاد، فرهنگ، سیاست و چیزهای دیگر وقتی ارزش پیدا می کنند که اسلامی باشند؛ الهی بودن زندگی موجب صعود انسان به طرف خداوند می شود در غیر این صورت به اسفل السافیلن سقوط می کند.


شعار«نه غزه نه لبنان » با اسلام سازگار نیست
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که میهن دوستی در همه دنیا وجود دارد، گفت: آمریکا نیز بر همین اساس جنایات خود را انجام می دهد، مهم برای ما باید ارزش های اسلامی باشد نه این امور قرار دادی؛ شعار«نه غزه نه لبنان» نیز برخاسته از این حس ناسیونالیستی بود، این یعنی ما تنها به فکر کشور خودمان باشیم و به دیگران کاری نداشته باشیم اما نظر اسلام این نیست.


روحانیت باید جامعیت دین را برای مردم تبیین کنند
وی با تأکید بر این که باید اسلام را در همه ابعاد و به طور کامل شناخت، ابراز داشت: روحانیت باید با شناخت درست و بدون افراط در بعد خاصی از اسلام و با در نظر داشتن جامعیت این دین، آن را به جامعه معرفی کند؛ پیش از انقلاب بخش عمده ای از دین که بُعد سیاسی و اجتماعی آن بود به فراموشی سپرده شده بود و امام(ره) آن را احیا کرد.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی دین داری را منحصر در عزاداری و سینه زنی می دانند، افزود: آنها می گویند هرکسی در هیأت‌ها فعال‌تر باشد دیندارتر است؛ این تنها بخشی از دین است باید دین را با تمام جامعیتش بشناسیم؛ برخی نیز اقتصاد را عامل مهمی در دین می دانند در صورتی که این صد در صد تعیین کننده نیست انقلاب ما با ایستادگی پابرهنگان به ثمر نشسته است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری نقش روحانیت را در جامعه بسیار مهم خواند و گفت: اگر نقش دین را در زندگی باور کنیم و ارزش و اهمیت آن برای ما مشخص شود آن گاه نقش روحانیت نیز مشخص می شود چراکه مردم دین را از دین‌شناس فرا می‌گیرند؛ در جامعه اسلامی اصل این است که محتوای دینی درست شناخته شود و ضد ارزش‌ها به جای ارزش‌ها اشتباه گرفته نشوند.


آسیب های انقلاب ناشی نگاه جاهلانه برخی افراد به دین است
آیت الله مصباح یزدی تقویت باورهای دینی و ترویج ارزشهای دینی را اساس فرهنگ اسلامی دانست و بیان داشت: بعد از این دو رکن، نوبت به قوانین اسلامی و اجرای آن می رسد؛ عده‌ای از افراد یا نهاد‌ها دین را درست نفهمیدند و نظریات غلطی را به اسم دین در جامعه رواج دادند. برخی لغزش‌ها و آسیب‌های انقلاب ناشی از این جهل است؛ برای جلوگیری از این آفت‌ها باید آموزش دینی را توسعه داد تا مردم دچار اشتباه نشوند.


وی تزکیه و خودسازی را بسیار مهم دانست و گفت: بسیاری از ما دین را می شناسیم اما به دلیل ضعف در این زمینه به آن عمل نمی‌کنیم؛ اگر بخواهیم دیگران را بسازیم ابتدا باید خودمان را اصلاح کنیم و گرنه تأثیر لازم را نخواهیم داشت؛ رهبر معظم انقلاب در اتاق دیدارهای بیت تابلویی به این مضمون را در مقابل دیدگان خود نصب کرده اند.


قطب نمای حرکت ما اشارات رهبری است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که قطب نمای مسیرها در این حرکت اشارات رهبر معظم انقلاب است./928/پ201/ع

ارسال نظرات